Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسین فرهنگی روز دوشنبه در توضیح جلسه غیرعلنی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در این جلسه رییس کمیسیون تلفیق بودجه و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بحث‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کردند. بخشی از این دیدگاه‌ها مربوط به نوآوری‌هایی بود که باید در بودجه سال جدید و سال آینده لحاظ شود تا برخی از ساختارهای ناصحیح بودجه‌ریزی جاری کشور را در نظام مالیاتی و در سایر بخش‌ها تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه در این جلسه کلیات بودجه هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۰ نفر از همکاران، ۵ نفر مخالف کلیات و ۵ نفر موافق کلیات بودجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. مخالفان کلیات بودجه معتقد بودند امکان اصلاح کلی لایحه بودجه وجود ندارد و ایرادهایی را در ناحیه درآمدها، هزینه‌ها و کسری‌های واقعی بودجه را با ذکر اعداد و ارقام و جزییاتی که مربوط به بودجه تقدیمی دولت بود، بیشتر مورد توجه قرار دادند.

فرهنگی اضافه کرد: موافقان کلیات لایحه بودجه هم معتقد بودند که ما نباید فرصت‌سوزی کنیم چرا که یک فرصت تاریخی در اختیار مجلس قرار گرفته است و دولت هم مسیر درآمدها و هزینه‌ها را تا حدودی باز گذاشته و مجلس هر تغییر و اصلاحی را می‌تواند در این مسیر انجام دهد.

وی افزود: از جمله این پیشنهادها، پیشنهاد رییس کمیسیون تلفیق بودجه بود که می‌توانیم به صورت دوسقفی بودجه را تنظیم کنیم. بخشی را در حد آنچه که واقعی و عملیاتی می‌دانیم و بخشی را هم در محدوده‌ای که مدنظر دولت است البته با وقفه‌ای اجرا کرد. البته نمی‌توان در ابتدای بودجه به سقف دوم اجازه اجرا داد.

وی یادآور شد: رییس مجلس شورای اسلامی هم جمع‌بندی اولیه‌ای داشت و مقرر شد قبل از شروع رسمی و علنی جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، بحث خود را تکمیل کند و جمع‌بندی را در مجلس ارائه کند. لذا در این جلسه هیچ‌ رای‌گیری انجام نشد و هیچ تصمیم مشخص هم اتخاذ نشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: در تبیین موضوع هم در چارچوب‌های کلی بودجه سال ۱۴۰۰ و نوآوری‌هایی که می‌توان در آن اعمال کرد و هم در ارتباط با مخالفت و موافقت با کلیات، بحث‌ها نسبتاً خوبی انجام شد و در دیدگاه مجموعه نمایندگان حاضر آثار خود را بر جای گذاشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 کمیسیون تلفیق بودجه بودجه 1400 پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۳۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند

بررسی گزارش عملکرد نیمه اول بودجه ۱۴۰۲ نشان میدهد، ۱۵۰ شرکت دولتی در این دوره زیان‌ده بوده اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با بررسی منابع و مصارف بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه 1403، مشخص میشود که تعداد شرکت‌های سودده و سربه‌سر در پیوست 3 لایحه بودجه سال 1403 برابر با 323 شرکت و تعداد شرکت‌های زیان‌ده 15 شرکت است. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد بالا بودن تعداد شرکت‌های زیان‌ده در عمل است (حدود 150 شرکت در عملکرد شش ماهه سال 1402). واضح است که درج شرکت‌های زیان‌ده به عنوان شرکت‌های سودده و سربه‌سر، باعث کاهش شفافیت بودجه و غیر واقعی شدن آن می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است که درآمد شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال 1403 نسبت به قانون بودجه سال 1401، رشد 36.3 درصدی داشته است. هزینه شرکت‌های دولتی نیز در لایحه بودجه سال 1403 نسبت به قانون بودجه سال 1402، رشد 41 درصدی داشته است.

این گزارش مطرح می‌کند که سود علی‌الحساب شرکت‌های دولتی در لایحه سال 1403، حدود 77 درصد نسبت به قانون بودجه سال 1402 رشد داشته است. شرکت‌های ملی نفت ایران، بانک مرکزی، ملی گاز، ایمیدرو، پالایش نفت آبادان، تهیه و تولید مواد معدنی، ملی پتروشیمی، ارتباطات زیر ساخت، فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و سازمان بنادر و دریانوری بیش از 70 درصد از سود پیش‌بینی شده شرکت‌های دولتی در سال 1403 را پرداخت خواهند کرد. شایان ذکر است بالاترین مالیات نیز  برای 10 شرکت مذکور پیش‌بینی شده و در مجموع بیش از 50 درصد مالیات شرکت‌های دولتی در سال 1403 برای آنها در نظر گرفته شده است.

در این گزارش بیان می‌شود که هزینه‌‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال 1403، حدود 15.6 درصد نسبت به قانون بودجه سال 1402 رشد داشته است. بررسی روند هزینه‌های سرمایه‌ای حقیقی (بدون اثر تورم) شرکت‌های دولتی، نشانگر یک روند رو به کاهش طی سال‌های اخیر است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که بودجه سال 1403 نخستین بودجه‌ای است که پس از تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس در فرآیند بررسی بودجه به صورت دو مرحله‌ای توسط مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. دو مرحله‌ای شدن بودجه، فرصت بررسی دقیق‌تر جداول بودجه را برای مجلس شورای اسلامی فراهم کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ستاد حجاب از تکالیف شورایعالی انقلاب فرهنگی است | جزئیات جریمه قطعی بدحجابی
  • اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • جزئیات جریمه قطعی بدحجابی از زبان عضو کمیسیون ویژه لایحه عفاف و حجاب
  • اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد؟
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم