Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر مشاور نخت وزیر عراق به ایران را تایید کرد اما گفت این سفر به دعوت تهران انجام گرفته است. او همچنین در مورد هرگونه ماجراجویی از سوی امریکا در روزهای آینده هشداد داد.

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه سفر هیئتی از سوی دولت عراق به ریاست مشاور نخست وزیر این کشور مصطفی الکاظمی به تهران را تایید کرد، اما گفت: این سفر به دعوت ایران و در راستای مراودات معمول و منظم دو کشور و برای بررسی آخرین تحولات منطقه انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های ایران روز گذشته به نقل از منابع عراقی مدعی شده بودند که نخست وزیر عراق ابوجهاد الهاشمی را مامور کرده تا نامه‌ای از سوی او را به تهران بیاورد و انرا با برخی تحلات سیاسی در بغداد و نگرانی ها از بروز تنش در روزهای ایندهدر ارتباط با ایران و آمریکا تفسیر کرده بودند.

وی در خصوص گمانه‌زنی‌ها و نگرانی از احتمال ماجراجویی نظامی آمریکا در روزهای پایانی دولت ترامپ و ابراز نگرانی واشنگتن در موردحملات گروه های مقاومت در عراق، هم گفت:اینکه آمریکا چه جنایت هایی انجام داده که امروز از واکنش‌ها و پاسخ به انهامی‌ترسد موضوع دیگری است اما ما هشدار داده‌ایم که هرگونه تنش آفرینی در منطقه و عراق، مسئولیتش با ایالات متحده است.

وی با بسان اینکه از مجاری مختلف به آمریکا پیام داده‌ایم که در روزهای پایانی دولت فعلی دست به ماجراجویی نزند، تاکید کرد: ما به دنبال تنش نبودیم و نیستیم ولی در خصوص دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم. امیدواریم این روزها عقلایی که وجود دارند در واشنگتن بتوانند تنش آفرینی‌ها را کنترل کنند.

خطیب زاده در واکنش بیانیه مقتدی صدر که از ایران خواسته عراق را به محل درگیری خود بدل نکند هم با ااره به حملات راکتی هفته گذشته در بغداد و مشکوک خواندن این حادثه گفت: ادعاها و توئیت های دروغ و شیطنت امیز ترامپ و پمپئو در باره این حادثه شیطنت آمیز، دروغ و محکوم است.  ما ضمن اینکه به دنبال تنش نیستیم اما از منافع و امنیت ملی جمهوری ا سلامی ایران دفاع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را مسئول توطئه‌چینی ها در عراق و منطقه و عواقب تنش افرینی خواند و افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری با همسایگان بوده و هیچ وقت در هیچ مقطعی حاضر نشده اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کند اما آمریکا سرکشانه کشورهای مجاور ما را پایگاه‌های ناامنی علیه منافع و امنیت ملی ایران کرده است.

وی تاکید کرد: بارها به کشورهای همسایه گفته‌ایم که وظایف قطعی حاکمیتی دارند که در مقابل این سرکشی‌های کاخ سفید به مسئولیت خود عمل کنند. ما در چارچوب یک کشور مسئول و قوانین بین المللی در خصوص دفاع از خود تردیدی نداریم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در خصوص ادعان نخست وزیر وقت عراق بر ماموریت دیپلماتیک سردار شهید قاسم سلیمانی در سفر منجر به ترور وی به عراق و ماهیت این ماموریت، همچنین اقدامات حقوقی انجام گرفته برای مجازات عاملان این ترور در همکاری با دولت عراق، سردار سلیمانی را صلح‌سازترین سردار منطقه خواند و گفت: دولت عراق میزبان آقای سلیمانی در آن سفر بود و به دعوت رسمی دولت عراق تشریف برده بودند، البته پیامی از طرف عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود و واجد برخی ابعادی بود که ما بعدا به صورت مکتوب از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ گفتیم. سردار در این سفر پیام‌هایی را داشتند می‌بردند ولی قبل از اینکه گفته شود به دست آمران این فاجعه شنیده نشد. بعدا مکتوب آن گفته شد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه از نخستین ساعات بعد از این ترور وارد عمل شد و تمامی معاونت ها و بخشهای مربوطه ماموریت های لازم را برای پیگیری این جنایت دریافت کردند، به اقدامات دستگاه دیپلماسی در یکسال گذشته در ارتباط با این اتفاق اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین هدف ما آشکارسازی این جنایت بود و این هدف را پیگیری کردیم و یکی از همانها رجوع به مراکز بین‌المللی و سازمان‌های مسئول بین‌المللی بود ور در این رابطه  بیش از پنج نامه و یادداشت رسمی در سازمان ملل ثبت شد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی فقط فرمانده نیروی قدس نبود بله او یکی از ارکان توازن منطقه‌ای و صلح سازترین شخصیت‌های منطقه بود که با رهبران کشورهای مختلف روابطی را داشت، تصریح کرد: خطای راهبردی بسیار بزرگی را آمریکا انجام داد. بیش از ۸۰۰ مقاله و موضوعات مختلف در رسانه‌های مکتوب در یکسال گذشته در این باره منتشر شده بیش از ۱۸۰ مصاحبه انجام شده است.

وی افزود: ما آمریکا را مسئول کردیم و مهمترین هدف این بود که با بی کیفر ماندن آنچه آمریکا انجام داده، مقابله کنیم و تا زمانی که همه  آنهایی که آمریت، معاونت و دخالت  داشتند را به محضر عدالت نیاوریم از پیگیری دست نمی‌کشیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۲۰ ژانویه این موضوع را در دادگاه‌ها و مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم، اظهلر داشت: اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن بی امان بمانند. در سطوح عالی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کرد و موضوعی نیست که دولت ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی از آن بگذرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماجراجویی عراق ترور سردار سلیمانی دونالد ترامپ وزارت امور خارجه بین المللی دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۴۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

 

به گزارش فارس، وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس را به میان کشید و گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است