Web Analytics Made Easy - Statcounter

روغن پالم (نخل) به طور طبیعی بخاطر بتاکاروتین (Beta- carotene) بالا قرمز رنگ می­باشد. این روغن تقریباً به میزان برابر دارای اسیدهای چرب اشباع شده (50%) و غیراشباع (50%) می‌باشد.

روغن نخل (پالم) بطور کامل با روغن هسته پالم متفاوت است. اگرچه روغن نخل(پالم) و روغن هسته پالم از یک درخت  گرفته می­شوند ولی روغن نخل (پالم) در مقایسه با روغن هسته پالم دارای میزان بسیار کمتری از اجزاء اشباع شده می­باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روغن پالم (نخل) دارای پایداری بالا در برابر اکسیده شدن (Oxidation) بوده و به طور گسترده در سرتاسر جهان به عنوان روغن پخت و پز و همچنین به عنوان یکی از مواد لازم جهت تولید محصولات مختلف غذایی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

روغن پالم (نخل) از طریق فشار فیزیکی و بدون استفاده از مواد سرطان­زا، مواد شیمیایی و آلودگی هگزان که در روغنکشی روغن سویا، روغن کانولا (Canola) و همچنین روغن آفتابگردان بکار گرفته می­ شوند روغنکشی می‌شود.

روغن پالم (نخل) یک روغن چندکاره است و در عرصه ­های متعدد غذایی و غیرغذایی  مورد استفاده قرار می ­گیرد.

بخش اصلی سازنده روغن خام پالم (نخل) تری گلیسرید می­باشد ولی بخش کوچکی از آن را منوگلیسرید (Monoglycerides) و دی گلیسرید (Diglycerids) تشکیل می ­دهند.

این روغن همچنین شامل مواد دیگری از جمله اسید چرب آزاد (Free Fatty Acids) و فیتونیوترینت (مکمل مغذی گیاهی) (Phytonutrient) نیز می­باشد. این ترکیب ویژگی ­های فیزیکی، شیمیایی و فیزیولوژی این روغن را مشخص می ­کند.

در بکارگیری این روغن در غذا، روغن پالم (نخل) نه تنها دارای خواص کاربردی از قبیل گرمای متوسط لازم (برای سرخ کردن غذا) و قابلیت پخش می­ باشد (مثل فرمولاسیون محصولات دارای چربی جامد مثل کره گیاهی و روغن شیرینی ­پزی) بلکه یک مکمل غنی گیاهی نیز هست.

فیتونیوترینت یا مکمل مغذی گیاهی تنها حدود یک درصد از وزن روغن خام نخل (پالم) را تشکیل می ­دهد.

فیتونیوترینت­ های موجود در این روغن شامل ویتامین E، کاروتین، فیتوسترول (استروئید گیاهی Phytosterol)، اسکوالین (Squalene) و کوآنزیم یا کمک آنزیم ، پولی فنول (Polyphenol) و فسفولیپیدها (Phospholipids) می ­باشند.

اجزاء تشکیل­ دهنده روغن خام نخل در جدول شماره 1 ارائه شده است.

 

فرآورده ­های روغن پالم (نخل) به عنوان مکمل گیاهی یا فیتونیوترینت (Phytonutrient)

روغن خام پالم (نخل) را ] از طریق پردازش تغییری[ می­توان به محصولات پایدار متعددی تبدیل کرد و در جریان این پردازش مکمل­ های گیاهی یا فیتونیوترینت­ها تا حدی از روغن مجزا شده و  بر آن عملیات سفید کردن، تصفیه و بوزدایی انجام می­ گیرد. محصول اصلی روغن پالم (نخل) از طریق سفید کردن و بوزدایی روغن خام پالم (نخل) بدست می ­آید.

در طی این مرحله از تصفیه ­سازی، کاروتنین­ ها (Carotenes) تجزیه شده تا روغن زرد رنگ روشنی بدست بیاید در حالی که بخشی از دیگر مکمل­های مغذی گیاهی (Phytonutrients) موجود در روغن نخلِ RBD (تصفیه شده، سفید شده، بوزدایی شده) حفظ می­شوند.

روغن قرمز پالم (RDO) محصول دیگری است که از طریق فرآیند جدید کم­دمایی از روغن خام پالم (نخل) بدست می ­آید. بخاطر این فرآیند خاص، RPO دارای طعم و رایحه خاص و غنی از مکمل­ های مغذی گیاهی از قبیل کاروتین (مسبب رنگ قرمز روغن)، ویتامین E، فیتواسترول، فوسفولیپید، اسکوالین (Squalene)، فنولیک اسید (Phenolic Acid) و فلونوئید (Flavonoids) و کوآنزیم  می­باشد.

فیتونیوترینت­ها یا مکمل­های گیاهی را همچنین می­توان از کنجاله روغن پالم (نخل) در کارخانه یا فرآورده­های فرعی (By- products) تصفیه ‌خانه‌ها شامل فیبر پرس شده نخل، پساب کنجاله نخل (Sambanth amurthi et al 2006) و اسیدهای چرب تقطیر شده نخل (Ab Gapor et al 2002) می­ باشند.

به علاوه در مرحله تولید سوخت سبز (بیودیزل) از روغن خام پالم(نخل)، کنسانتره فیتونیوترینت نخل به عنوان محصولی فرعی قابل دست­یابی می­باشد (Choo et al 2002).

لیست مکمل­ های مغذی گیاهی یا فیتونیوترینت­ های روغن پالم (نخل) و دیگر فواید آن برای سلامتی را می ­توان در جدول ذیل مشاهده کرد.

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روغن پالم روغن نخل روغنکشی روغن خام پالم مغذی گیاهی روغن پالم روغن نخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسوولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

ارائه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی بهزیستی به مردم

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان بهزیستی اولین تشکیلات دولتی است که علم روانشناسی و مشاوره را توانسته وارد ساختار اجرایی کند، گفت: ۹۴ مرکز دولتی و ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون نفر را طی دو میلیون و ۷۵۰ هزار جلسه مورد مشاوره قرار دادند.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی و دسترسی عموم افراد به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی ارائه داده است و در سال جاری ارتقای خط و ارتباط با سایر خطوط در دستور کار قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص یاری برگ به خانواده های کم بضاعت و مددجویان سازمان بهزیستی، اظهارداشت: برنامه های دیگری مثل مشاوره های به افراد در شرف طلاق، دوره های آموزشی پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی و فرزندپروری ارائه می شود که به سلامت روان جامعه کمک می کند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ سال پیش مسوولیت صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز در این سال‌ها همراه بهزیستی بودند و نظارت های مختلفی بر روی این مراکز انجام می شود.

کد خبر 6092732

دیگر خبرها

  • تغییر نام جزیره ابوموسی
  • تغییر نام جزیره ابوموسی!
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد