Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:28:34 GMT

ابداع حسگر نوری که از چشم انسان تقلید می‌کند

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۵۹۴۵

ابداع حسگر نوری که از چشم انسان تقلید می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی محققان نوع جدیدی از حسگرهای نوری برای تقلید از توانایی چشم انسان در تشخیص تغییرات میدان بینایی طراحی‌ کردند.

به نقل از فری‌تینک، این حسگر از پاسخ شبکیه به حرکت (حرکت حیاتی در پیشرفت محاسبات نورومورفیک، محاسبات عصبی) تقلید می‌کند.

محققان دانشگاه ایالتی اورگان در ایالات‌متحده اظهار کردند: این‌ مورد، پیشرفت بزرگی در زمینه شناسایی تصویر، رباتیک و هوش مصنوعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشم مصنوعی انسان، برخلاف حسگرهای مرسوم برای کار با هوش مصنوعی شبیه عملکرد چشم انسان (همتای موفق در سخت‌افزار و نرم‌افزار) طراحی‌شده است.

تقلید از مغز انسان با محاسبات نورومورفیک

حسگر جدید می‌تواند با جدیدترین محاسبات نورومورفیک که در هوش مصنوعی و برنامه‌هایی پرکاربرد مانند تشخیص تصویر همگام شود. پردازنده‌های بکار رفته در هوش مصنوعی بجای پردازش اطلاعات به‌صورت توالی، مانند مدارهای مرسوم اغلب شامل مدارهای الکتریکی مجتمع هستند که مدارهای مغز را تقلید می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، پردازنده نورومورفیک به‌جای یک مسیر واحد از شبکه‌ای از مسیرها استفاده می‌کند.

چشم رایانه‌ای با این کار جدید، به توانایی‌های مغز محاسباتی نورومورفیک دست پیدا خواهد کرد، اما نوع اطلاعاتی که با حسگرهای نوری فعلی به دست می‌آیند از توانایی پردازشی با رایانه‌های نورومورفیک امروزی عقب‌تر است.

جان لبرام، عضو گروه تحقیق در بیانیه‌ای گفت: «حتی اگر الگوریتم‌ها و معماری طراحی‌شده برای پردازش اطلاعات بسیار شبیه به مغز انسان باشند، اطلاعاتی که این سیستم‌ها دریافت می‌کنند، همچنان برای رایانه‌های سنتی طراحی‌شده است.»

بیشتر فناوری‌های حسگر، مانند تراشه‌های موجود در تلفن‌های هوشمند یا دوربین‌های دیجیتال از پردازش متوالی استفاده و تصاویر را پیکسل به پیکسل اسکن و دریافت می‌کنند، اما الگوریتم‌هایی که اطلاعات بصری را پردازش می‌کنند، به‌ویژه با استفاده از هوش مصنوعی یا برنامه‌های محاسباتی نورومورفیک پیچیده‌تر می‌شوند.

تقلید از چشم انسان

همان‌طور که کارکرد مغز رایانه شبیه  مغز انسان است، باید با وسیله‌ای شبیه چشم انسان (حسگر رتینومورپیک) همگام شوند. نتایج بررسی نشان می‌دهد که چشم رایانه با این مورد جدید، در حال دستیابی به توانایی‌های مغز محاسباتی نورومورفیک است.

بیشتر تلاش‌ها برای ساخت حسگرهای شبیه چشم، شامل سخت‌افزار یا نرم‌افزار پیچیده است، اما آنچه این حسگر جدید را منحصربه‌فرد می‌کند، استفاده از پروسکایت (ماده معدنی مورداستفاده در سلول‌های خورشیدی) است.

این حسگر از لایه‌های فوق نازک نیمه‌هادی پروسکایت استفاده می‌کند و زمان قرارگرفتن در معرض نور از عایق‌های الکتریکی به هادی‌ تبدیل می‌شوند.

در حسگر نوری لبرام، لایه‌های نازک پروسکایت مانند یک خازن عمل می‌کنند که توانایی آن در ذخیره انرژی الکتریکی تحت تابش نور را تغییر می‌دهد. حسگرها در برابر نور مانند چشم انسان واکنش نشان می‌دهند. هنگامی‌که تغییر در نور را حس می‌کند، سیگنال را ثبت کرده و سپس به حالت اولیه برمی‌گردد.

لبرام گفت: روش آزمایش به این صورت است که آن را برای یک ثانیه در تاریکی قرار می‌دهیم، سپس چراغ‌ها را روشن کرده و آن را در روشنایی می‌گذاریم. این میخ ولتاژ (اضافه توان سریع و کوتاه‌مدت) نور را به‌محض روشن شدن دریافت می‌کند. ولتاژ به‌سرعت از بین می‌رود،  حتی اگر شدت نور ثابت باشد و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم.

محققان عنوان کردند:  این حسگر جدید می‌تواند برای اتومبیل‌های خودران، برای مثال با کمک ربات‌ها برای ردیابی اشیاء در حال حرکت مناسب باشد.

یافته‌های این بررسی در Applied Physics Letters منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی حسگر هوش مصنوعی چشم انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح فیبر نوری برای منازل و کسب و کار‌ها

رادمنش گفت: این طرح با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست.

وی اضافه کرد: از ۷۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان فقط ۱۶ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند.

اینترنت فیبرنوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد.

فیبرنوری همچنین می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بیش از یک گیگابیت ارائه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • ببینید | توهین جنجالی و نژادپرستانه یک جوان مقابل یک زن سیاهپوست در آمریکا: تقلید میمون!
  • اجرای طرح فیبر نوری برای منازل و کسب و کار‌ها
  • تصاویری خاص از ناطق نوری و علی لاریجانی
  • توصیه مهم یک مرجع تقلید به مسئولان؛ به نام دین حرفی نزنید!
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • عکسی از سید حسن خمینی در حال عیادت از یک مرجع تقلید
  • گل‌محمدی، احتمالا سرمربی جدید تراکتور/ جواد نکونام از سبک کی‌روش تقلید می‌کند
  • تجلیل از آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت روز معلم
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو