Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:23:07 GMT

چشم‌انتظاری برای یک تنفس کرونایی

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۶۱۴۷

چشم‌انتظاری برای یک تنفس کرونایی

ایسنا/کرمانشاه روزهای اولی که کرونا وارد کشور شد همه منتظر بودند بعد از مدتی کوتاه مهار شود و زندگی به روال قبل برگردد، اما اکنون با گذشت بیشتر از 10 ماه از ورود این ویروس به کشور، نه تنها آسیب‌های زیادی به سلامت مردم وارد شده، بلکه اقتصاد و معیشت را هم هدف گرفته است.

اگرچه خسارت‌های اقتصادی کرونا همه بخش‌های اقتصاد را کم و بیش تحت تاثیر قرار داده، اما بیشترین آسیب متوجه حوزه گردشگری، خدمات و خصوصا حمل و نقل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان روزهای نخست و با هدف کاهش بخشی از این خسارت‌ها، دولت تسهیلات حمایتی برای رسته‌های مختلف در نظر گرفت که پرداخت آن انجام شد. همه چشم انتظار بودند روزهای بهتر برسد و با همین تسهیلات بتوانند فعلا روزهای سخت را پشت سر بگذارند، اما باز پرداخت اقساط تسهیلات درست به پیک شدید بیماری برخورد کرد.

در حالیکه طی چند وقت اخیر اکثر شهرهای ایران قرمز بودند و در سراسر کشور تعطیلی دو هفته‌ای اصناف، ممنوعیت مسافرت و منع تردد اعمال شد، گروه‌هایی که تسهیلات کرونایی دریافت کرده بودند باید در همین شرایط  اقساط تسهیلات دریافتی را هم می‌پرداختند که این موضوع فشار مضاعفی را به آنها وارد کرد.

رانندگان، برخی از رسته‌های صنفی مخصوصا در حوزه اغذیه، رستوران، غذای آماده، پوشاک و... از مهمترین این گروه‌ها هستند که امروز حتی از پس هزینه‌های اولیه زندگی خود هم برنمی‌آیند، چه برسد به اینکه بخواهند قسط تسهیلات را هم پرداخت کنند.

حالا خواسته دریافت کنندگان تسهیلات کرونا این است که تنفس بیشتری برای آنها لحاظ شود تا این روزهای سخت را پشت سر بگذارند و کمی اوضاع کاسبی آنها بهتر شود.

رانندگان به کرایه خانه هم نمی‌رسند، چه برسد به پرداخت قسط

رئیس انجمن صنفی رانندگان مسافری استان کرمانشاه با بیان اینکه رانندگان یکی از آسیب دیده‌ترین گروه‌ها در برابر بیماری کرونا بودند، گفت: در شرایط فعلی بسیاری از آنها حتی از پس پرداخت کرایه خانه خود هم برنمی‌آید، چه برسد به آنکه بخواهند اقساط وام شش میلیون تومانی دریافتی را پرداخت کنند.

مختار داوودی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آسیب جدی که به دلیل شیوع بیماری کرونا متوجه رانندگان بخش مسافری شده، ادامه داد: از فروردین ماه امسال نزدیک به 80 درصد ریزش مسافر در ناوگان حمل و نقل برون شهری داشتیم  که این امر موجب کاهش قابل توجه درآمد رانندگان شد.

وی با بیان اینکه در ایامی که اوایل شیوع کرونا بود تسهیلات حمایتی برای رانندگان در نظر گرفته شد، عنوان کرد: رقم این تسهیلات شش میلیون تومان با بهره 12 درصد بود که اکنون پرداخت اقساط آن با رقم حدود 300 هزار تومان آغاز شده است.

 داوودی  با اشاره به اینکه درآمد رانندگان در بهترین حالت و اگر 15 سرویس در ماه داشته باشند حدود دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار تومان است، افزود: با این میزان درآمد هیچکدام از رانندگان در شرایط بیماری کرونا که با کاهش درآمد مواجه شدند از پس هزینه‌های زندگی خود هم برنمی‌آیند، چه برسد به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان در این شرایط تنها توان پرداخت اقساط 300 هزار تومانی تسهیلات کرونا را ندارند، گفت: رانندگان در این شرایط باید حداقل ماهی 400 هزار تومان حق بیمه پرداخت کنند، سایر هزینه‌های زندگی مانند کرایه منزل و ... را نیز بر دوش دارند، لذا درخواست داریم بازپرداخت این تسهیلات را تمدید کنند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان مسافری استان کرمانشاه چنین شرایطی را برای رانندگان بسیار دشوار دانست وخواستار در نظر گرفتن شرایط آسان‌تری برای آنها شد.

اکنون زمان مناسبی برای پرداخت اقساط وام کرونا نیست

گروه دیگری که در این شرایط تا حدودی از تسهیلات کرونا استفاده کردند، واحدهای صنفی خصوصا در بخش مواد غذایی بودند که به گفته رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرمانشاه اکنون اصلا زمان مناسبی برای بازپرداخت اقساط تسهیلات آنها نیست.

علی صاحبی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد بسیار محدودی از واحدهای صنفی رسته اغذیه فروشی با وجود آنکه بیشترین آسیب را از شرایط کرونا دیدند توانستند تسهیلات دریافت کنند، افزود: سخت گیری برای پرداخت تسهیلات آنقدر زیاد بود که بسیاری از واحدها از گرفتن آن منصرف شدند.

وی ادامه داد: به علاوه رقم این تسهیلات در برابر زیانی که این واحدهای صنفی دیده اند بسیار ناچیز بود، بگونه‌ای که برای هر واحد به ازا هر نیروی بیمه شده 16 میلیون تومان تعیین شد، این در حالی است که بسیاری از واحدهای اغذیه فروشی به دلیل حق بیمه‌های زیاد امکان بیمه کردن نیرو را ندارند و از همین مقدار هم بی بهره بودند.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرمانشاه بسیاری از واحدهای اغذیه فروشی کرمانشاه را در آستانه ورشکستگی دانست و عنوان کرد: همین چند وقت قبل نیز با پیک بیماری که داشتیم دوباره تعطیلی اغذیه فروشی ها صورت گرفت و این واحدها در چنین شرایطی مجبور به پرداخت اقساط دریافتی هم بودند.

صاحبی معتقد است، زمان فعلی اصلا برای دریافت اقساط مناسب نیست، زیرا حتی اگر از وضعیت کنونی عبور کنیم و وارد شرایط عادی بشویم زمان زیادی نیاز است تا این واحدهای صنفی بتوانند به شرایط اقتصادی مناسب برگردند و تازه باید به فکر جبران زیان‌های گذشته باشند.

صاحبی بهترین راهکار کمک به این واحدهای آسیب دیده در شرایط کنونی را در نظر گرفتن تنفس بیشتر برای بازپرداخت اقساط تسهیلات آنها دانست تا فعلا بار کوچکی از دوش آنها برداشته شود.

تسهیلات مرحله اول هم چند ماه تنفس داشت

اگرچه موضوع بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونا مختص به استان کرمانشاه نیست و یک موضوع کشوری است، اما به گفته معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، تسهیلات کرونایی که در مرحله اول پرداخت شد نیز چند ماهی تنفس داشته‌ و اینگونه نیست که باز پرداخت اقساط فورا برای آنها آغاز شود.

مختار احمدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه  مرحله اول پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا از مرداد ماه آغاز شد، عنوان کرد: این تسهیلات تا مهر و آبان تنفس داشت.

وی با اشاره به پرداخت نزدیک به 188 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در قالب 27 هزار و 583 فقره پرونده در کرمانشاه، رانندگان و حوزه حمل و نقل، اصناف و خصوصا رسته‌های صنفی فست سود، غذای آماده، رستوران‌ها، فروشندگان پوشاک و ... را جزو گروه‌هایی دانست که بیشترین تسهیلات دریافتی را داشتند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه رقم تسهیلات پرداختی را نیز بسته به رسته فعالیت از شش تا 16 میلین تومان اعلام کرد و ادامه داد: بر همین اساس میزان اقساط نیز متفاوت است.

احمدی یادآور شد: اگرچه برای تسهیلات پرداختی مرحله اول کرونا تنفس در نظر گرفته شده بود، اما مشکل بازپرداخت اقساط این تسهیلات که در شرایط کنونی برای برخی گروه‌های شغلی سخت است با استاندار مطرح  و مقرر شد موضوع به ستاد ملی کرونا منعکس شود.

وی تاکید کرد: در مرحله جدید تسهیلاتی که برای بخش‌های آسیب دیده از شیوع کرونا ابلاغ شده نیز تنفس قابل توجهی مد نظر است، بگونه‌ای که بازپرداخت اقساط از خرداد 1400 خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه کروناویروس همه باهم علیه کرونا پرداخت اقساط تسهیلات بازپرداخت اقساط استان کرمانشاه تسهیلات دریافت تسهیلات کرونا واحدهای صنفی اغذیه فروشی هزار تومان چه برسد مرحله اول گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۶۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود و همسویی با برنامه های دولت مبنی بر تسهیل ازدواج جوانان این بانک طی فروردین ماه سال جاری در مجموع تعداد 21هزار و 271 فقره تسهیلات قرض الحسنه بالغ بر 24 هزار و 270 میلیارد ریال به عموم متقاضیان پرداخت کرده است.

همچنین طی همین مدت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش بیش از 1 هزار و 596 میلیارد ریال به 532 متقاضی توسط بانک ملی پرداخت شده است.

همچنین بانک ملی ایران طی یک ماه نخست سال تعداد 973 فقره تسهیلات فرزندآوری به متقاضیان و خانواده های واجد شرایط پرداخت کرده است.

گفتنی است ترویج سنت حسنه ازدواج و کمک به جوانان از مهم ترین سیاست‌های اعتباری بانک ملی ایران محسوب می شود که این بانک طی سال گذشته بخش قابل توجهی از کل تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان را در شبکه بانکی پرداخت کرده است.

دیگر خبرها

  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد+ جزییات
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس
  • کارت سوخت رانندگان باطل می شود!
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط