Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@12:01:27 GMT

تولید گوشت آبدار از پروتئین‌های گیاهی

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۷۰۰۴

تولید گوشت آبدار از پروتئین‌های گیاهی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اینوویشن اوریجینز، شرکت استارت آپ "رایوال فودز" در سال ۲۰۱۹ توسط "بریجیت دکرز" به عنوان شرکت اسپین آف دانشگاه و پژوهشگاه واخِنینگِن تاسیس شد. ماه گذشته این شرکت برنده جایزه نوآوری پایدار "Rabobank" شد.

بریجیت دکرز  در این باره گفت: من چندین سال در حوزه مهندسی پردازش غذا کار کرده‌ام و در مورد فناوری‌های جدید برای تقلید از ساختارهای رشته‌ای گوشت برای تولید آن با پروتئین‌های گیاهی تحقیق می‌کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این منظور از فرآیند جدیدی به نام فناوری برش سلولی(shear cell)  استفاده کردم. این فرایند را می‌توان با یک زودپز که دارای یک قسمت چرخشی است، مقایسه کرد چرا که در این عملیات ما از درجه حرارت بالا و یک جریان برشی ساده برای قرار دادن مواد گیاهی در یک جهت خاص استفاده می‌کنیم. بعد از خنک شدن این مواد به راحتی می‌توان از ساختار فیبری گوشت برای تولید گوشت از پروتئین‌های گیاهی تقلید کرد.

در سال ۲۰۱۴ ، من تحقیق دکترای خود در زمینه فناوری غذا در دانشگاه واخِنینگِن را شروع کردم. این دانشگاه مکانی عالی برای تحقیقات علمی و تولید یک محصول است. ما می‌خواستیم ایده خود را عملی کنیم. به همین دلیل من و "ارنست بریل"(Ernst Breel) این استارت آپ را تأسیس کردیم. ارنست تجربه کار در چند شرکت اسپین-آف را داشت و در زمینه نحوه تبدیل نوآوری‌های علمی به یک محصول موفق تجاری نیز مهارت داشت.

تعریف رایج "شرکت اسپین-آف" (spin-off) بدین صورت است که بخش‌های یک شرکت یا سازمان، به تجارت‌های مستقل تبدیل شود. یک شرکت اسپین-آف شده، دارایی، مالکیت فکری، فناوری یا محصولات تولید شده را از سازمان مادر دریافت می‌کند.

تولید گوشت گیاهی برای اولین بار در ایران

شاید بگویید شبه گوشت‌های بسیاری در بازار وجود دارد و انجام این کار به چه منظور است اما باید بگویم: قطعاً سوسیس، همبرگر و سایر محصولات زیادی در دسترس است و بازار شبه گوشت در سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد است اما محصولی که روی آن کار می‌کنیم متفاوت است.

می‌توانید همبرگر و سوسیس را گرم کنید، اما با محصولات ما می‌توانید آشپزی کنید. گاز زدن گوشت چیزی است که به آن زیاد فکر کرده‌ایم. محصول ما درست مثل گوشت واقعی ساختاری ماهیچه مانند دارد. بنابراین می‌توانید آن را طعم دار کرده (فرایند ترچاشنیدن) و به روش‌های مختلفی مثلاً پختن، بخارپز یا آب پز آماده کنید. برای مثال می‌توان گفت گوشت تولیدی ما را می‌توانید همانند گوشت گاو آماده و سرو کنید.

ما می‌خواهیم تجربه‌ای متفاوت از خوردن گوشت را به مصرف کننده ارائه دهیم. تغییر در رژیم غذایی ما به سمت مصرف بیشتر غذاهای گیاهی ضروری است ، اما مصرف کنندگان چیزی خوشمزه و آبدار می‌خواهند که تهیه آن نیز کمی آسان باشد. ما فکر می‌کنیم محصولمان یک گزینه خوب با بسیاری از خواص مشابه گوشت است.

شرکت ما در مرکز منطقه فود ولی هلند قرار دارد و اکنون با چندین شرکت همکاری می‌کنیم. ما با دانشگاه واخنینگن نیز ارتباط داریم بنابراین می‌توانیم از انواع پیشرفت‌های علمی باخبر شویم. به عنوان مثال، ما بودجه شرکت را توسط سرمایه گذاری یک شرکت خارجی که متوجه شد ما می‌توانیم کار خود را در صورت حمایت، گسترش دهیم دریافت کردیم. شرکت‌های بزرگ به فناوری ما علاقه مند هستند و ما در حال مذاکره در مورد همکاری با تعدادی از این شرکت‌ها هستیم.

وی افزود: ما در مرحله توسعه بیشتر محصول هستیم. ما پنج نفر استخدام کردیم و با کارآموزان و محققان بسیاری کار می‌کنیم. شما هم اکنون می‌توانید محصول را بچشید و آماده کنید، اما ما در حال کار بر روی طعم، احساس خوردن آن در دهان و ساختار بهتر آن هستیم. این موضوعات اغلب بسیار حیاتی هستند. علاوه بر توسعه بیشتر خود محصول ، ما درگیر تجاری سازی آن نیز هستیم. اکنون می‌توانیم حدود ۱۰ کیلو در یک ساعت تولید کنیم، اما اگر بخواهیم عرضه این محصول را به طور گسترده در بازار رونق دهیم می‌بایست در یک ساعت چند صد کیلو از آن را تولید کنیم.

در سال ۲۰۲۱ می‌خواهیم مصرف کنندگان بتوانند از طریق طبخ آن در رستوران‌ها یا خرید آن در بازارهای محلی کوچک محصولات ما را بچشند. در سال ۲۰۲۲ نیز قصد داریم گام بزرگتری برداریم و محصولاتمان را در قفسه سوپرمارکت‌ها بگنجانیم.

کد خبر 576165 برچسب‌ها گوشت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۷۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی