Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات محصولات کشاورزی باعث می‌شود تا شرکت‌های صادرکننده بازار خود را از دست بدهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید جواد ساداتی نژاد در خصوص تشریح نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: دستور کار نشست این کمیسیون در زمینه صادرات مازاد تولید محصولات کشاورزی بود که بر روی دست کشاورزان باقی می‌مانده و زیان آنها را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدم برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد محصولات کشاورزی موجب افزایش ضایعات می‌شود، ادامه داد: معاونین وزارت جهاد کشاورزی، معاونین وزارت امور خارجه، معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولان سازمان فرودگاه‌ها، سازمان بنادر، منطقه آزاد و بخش خصوصی نیز در این نشست حضور داشتند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که در زمینه صادرات مازاد تولید محصولات کشاورزی به وضوح قابل مشاهده بود عدم مدیرت منسجم است، عنوان کرد: در این نشست از سوی سازمان‌های ذی‌ربط آمارهای متناقضی از میزان صادرات محصولات کشاورزی ارائه مشد و مجددا به این موضوع رسیدیم که لغو قانون تمرکز اختیارات در وزارت جهاد کشاورزی یکی از عوامل ناهماهنگی‌های موجود است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشراف دقیقی بر حوزه محصولات کشاورزی ندارد، گفت: تصمیماتی که در خصوص صادرات و یا توقف صادرات محصولات کشاورزی در ستاد تنظیم بازار اتخاذ می‌شود آشفتگی عجیبی را در بازار محصولات کشاورزی به همراه دارد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در برخی از موارد محصولات کشاورزی که فساد پذیر هستند تا یک هفته در پایانه‌های مرزی متوقف می‌شوند، ادامه داد: ناوگان حمل و نقل مناسبی به منظور صادرات محصولات کشاورزی وحود ندارد و با کمبود کانتینرهای یخچال دار مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم با استفاده از سیستم‌های پرتودهی ماندگاری محصولات کشاورزی صادراتی را افزایش دهیم اما متاسفانه در این زمینه نیز با کمبود مواجه هستیم، ادامه داد: سیستم کشتی‌رانی کشور ما در دریای خزر که می‌تواند چالش‌های مسیر زمینی را برطرف کند اما فاقد کشتی رو رو است، کشتی تجاری موجود در دریای خزر ظرفیت کامل خود را در اختیار کانتینرها و یا کامیون‌ها قرار نمی‌دهد، نیاز داریم به این موضوع توجه شود.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه یارانه سوخت در اختیار حمل و نقل هوایی کالا داده نمی‌شود که از سوی کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داده شده تا این موضوع در بودجه سال آینده برطرف شود، تصریح کرد: بنزین یارانه‌ای به قیمت هر لیتر  ۶۰۰ تومان در اختیار حمل و نقل هوایی مسافر که موجب خروج ارز از کشور می‌شود قرار می‌گیرد اما ناوگان حمل و نقل هوایی کالا، بنزین با قیمت هر لیتر ۶ هزار تومان استفاده می‌کند.

ساداتی نژاد، افزود: از محل هدفمندی یارانه‌ها سالانه ۷ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در اختیار ناوگان حمل و نقل هوایی مسافر قرار می‌گیرد، در تمام دنیا یارانه سوخت هواپیما به بخش حمل و نقل هوایی کالا داده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ صادرات محصولات کشاورزی نداریم و این موضوع یکی از ضعف‌ها در زمینه صادرات محسوب می‌شود و بازار روسیه نیازمند وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی است تا بتوانند با توان بالایی رقابت کنند، تصریح کرد: برند شناخته شده محصولات کشاورزی نداریم و از ظرفیت بازار هدف کشورهای همسایه به خوبی استفاده نشده و با سیاست‌گذاری اشتباه بازار برخی محصولات را نیز از دست داده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی ثبات بازار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات محصولات باعث می‌شود تا شرکت‌های صادرکننده بازار خود را از دست بدهند، صفر تا صد محصولات کشاورزی از تولید تا صادرات باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی، ادامه داد: یکی از موارد آورده شده در اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی اساسی اختیار شورای قیمت گذاری محصولات در زمینه سیاست‌های اجرایی صادرات و واردات محصولات کشاورزی است که انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل این شورا سیاست‌گذاری صادرات و تعرفه را در اختیار بگیرد.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه متاسفانه دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است، عنوان کرد: سفارتخانه‌ها امروز باید اقتصادی باشند و بتوانند بازار کشورها را شناسایی و رصد کنند، وزارت خارجه باید بستر صادرات را فراهم کند. در حال حاضر صادرات زعفران ایرانی به هند تعرفه دارد اما زعفران افغانستان تعرفه ندارد و این موضوع باعث شده تا زعفران ایرانی به صورت قاچاق وارد افغانستان شود.

وی بد بیان اینکه متاسفانه علی رغم دارا بودن کیفیت بالا نارنگی ایرانی تنها ۷صدم درصد از بازار بزرگ روسیه را در اختیار دارد، تصریح کرد: باید در حوزه صادرات محصولات کشاورزی خصوصا محصولات باغی مدیریت منسجم‌تری داشته باشیم و با بررسی بیشتر مشکلات را حل کنیم. امیدواریم با توجه به مطرح شدن بازگشت اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در شورای سران سه قوه این تصمیم اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد:  کلیات طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال ۹۰ مجلس در کمیسیون کشاورزی بررسی و تصویب گردید و به منظور بررسی جزئیات طرح مذکور به کمیته مربوطه ارجاع داده شد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس مجلس شورای اسلامی صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کمیسیون کشاورزی حمل و نقل هوایی نماینده مردم ساداتی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۷۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران