Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:30:35 GMT

راز ماندگاری فیلم در شناخت برآمده از پژوهش است

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۷۶۶۸

راز ماندگاری فیلم در شناخت برآمده از پژوهش است

آرش اسحاقی درباره برگزاری چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، گفت: بی‌گمان راز ماندگاری آثار برجسته سینمایی را باید در شناخت برآمده از پژوهش جست‌وجو کرد. 

وی خاطرنشان کرد: پژوهش در سینمای مستند ایران بسیار پیشروتر از سینمای داستانی است اما یک  ضعف آشکار دارد؛ اینکه ما مستندسازان باید بیاموزیم که شیوه و کارکرد پژوهش سینمایی با پژوهش‌های دانشگاهیِ متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، پژوهش‌ها در فرایند گردآوری‌ داده‌ها دچار ایستایی می‌شوند و داده‌های نوشتاری و میدانی آنچنان که باید به نماها و پلان‌های تصویری خلاقانه در نمی‌آیند و شما نمی‌توانید خروارها داده را در فیلم بیاورید زیرا فیلم دانشنامه نیست. 

اسحاقی یادآور شد: ساخت هیچ فیلمی را بدون پژوهش صحیح، آغاز نکردم و تلاش کردم پژوهش در ناخودآگاه نماها نهادینه شود. به عنوان مثال، برای فیلم خرابات نزدیک به سه سال پیوسته پژوهش کردم و ساخت آن شش‌سال به درازا انجامید. داستان این فیلم درباره ریشه‌های تصوف در ایران و سلسه‌های صوفیه است.  

این مستندساز درباره آینده سینمای ایران بعد از کرونا، گفت: کرونا با همه تلخ‌کامی‌ها اندکی بستر دموکراتیک را برای فیلمسازان مستقل فراهم ساخت. اینکه نمایش را از انحصار برخی از تمامیت‌خواهان درآورد. تصور می‌کنم در آینده، اندیشهٔ حاکم بر سینما به عنوان یکی از شیوه‌های آفرینش آثار فرهنگی در سه فرایند تولید، توزیع و مصرف دموکرات‌تر خواهد شد و فضای برخط (آنلاین) فرصت بیشتری را برای آفریننده و بیننده فراهم خواهد کرد. 

اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

برچسب‌ها مستندساز آرش اسحاقی مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مستندساز آرش اسحاقی مستند مستندساز آرش اسحاقی مستند اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا بلوکات بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از سال‌ها دوری از بازی در تئاتر، با نمایش «خارشتر» روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی به نویسندگی هدی آهنگر و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی به‌زودی میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

از فعالیت‌های تئاتری لیلا بلوکات می‌توان به بازی در نمایش‌های «شکار مرغابی»، «رام کردن مرد سرکش»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هفت عصر، هفتم پاییز»، «شیروانی داغ»، «ماسک»، «اولئانا»، «هوس و هفت دقیقه»، «روز سیاوش» و… اشاره کرد.

در نمایش «خارشتر» علاوه بر لیلا بلوکات دیگر بازیگران مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران نیز حضور دارند که اسامی آن‌ها و دیگر اطلاعات اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.

تمرین‌های این نمایش آغاز شده و در حال گذراندن مراحل آماده‌سازی است.

کد خبر 6091061 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند (فیلم)