Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نشست خبری مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران روز دوشنبه (۸ دی ماه) در دو بخش مرمت و هویت بصری موزه و با حضور هادی مظفری (مدیرکل اداره هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران)، زهرا نوروزی (رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و رضا عابدینی (طراح هویت بصری موزه) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افتتاح موزه هنرهای معاصر نزدیک است | مرمت تمام شد

چرا مرمت با تاخیر انجام شد؟

در ابتدای این نشست، هادی مظفری ـ مدیرکل اداره هنرهای تجسمی ـ درباره دلایل تاخیر پروژه بازسازی موزه، توضیحاتی را ارائه کرد و فراهم کردن شرایط لازم برای نگهداری آثار گنجینه را از مهمترین علل این تاخیر برشمرد. 

او اظهار کرد: نکته اول این است که ما قرار بود مکانی را مرمت و بازسازی کنیم که ارزشمندترین آثار هنری دنیا در آنجا قرار گرفته بود. بنابراین بارها این موضووع مورد بررسی قرار داده شد که آیا در جریان این فرآیند آثار باید در موزه نگه داشته شوند یا اینکه خارج شوند. در این میان با توجه به لزوم فراهم بودن شرایط لازم برای نگهداری آثار و همچنین با در نظر گرفتن مباحث امینتی خروج آثار، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امن ترین مکان برای نگهداری آثار، خود موزه است.

مظفری خاطرنشان کرد: بنابراین ما نیاز به یک گنجینه موقت در موزه داشتیم که طبیعتا این گنجینه موقت نیز باید امن می بود. از سوی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که به دلیل اهمیت آثار، امکان پیشبرد همزمان جبهه های مرمت وجود نداشت. در واقع اگر ذره ای گرد و غبار هم بلند می شد، ما سریعا کار را متوقف می کردیم تا به آثار آسیبی وارد نشود که همین امر نیز در زمان بندی پروژه نقش بسیار مهمی داشت. 

مدیرکل اداره هنرهای تجسمی همچنین مواجهه با جبهه های جدید و تغییرات قیمت ها در دو سال اخیر را از دیگر دلایل طولانی شدن موزه عنوان کرد و با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، یادآور شد: آخرین قول ما برای بازگشایی موزه پایان فصل بهار ۹۹ بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا و پدید آمدن این شرایط باعث شد که زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود. هرچند موزه آخرین کارگاهی بود که تعطیل شد و اولین کارگاهی بود که کار خود را آغاز کرد.

بازگشایی در دی ماه

مظفری با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران در دی ماه افتتاح می شود، گفت: در نهایت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تمام شده و هم اکنون در تدارک افتتاحیه هستیم. بر همین اساس در ۱۰ روز آینده یک نشست خبری دیگر خواهیم داشت که تاریخ بازگشایی، نمایشگاهی که رونمایی می شود و برنامه های آتی موزه اعلام می شود. 

مدیرکل اداره هنرهای تجسمی همچنین اظهار کرد: ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است. همچنین یکی از دلایل این موضوع نگرانی ما برای موزه و آثار آن بود که باعث شد این فرآیند طولانی شود؛ در واقع در تمام این مدت همیشه انتخاب ما انجام کار مطمئن بوده است تا سریع.

چه کارهایی انجام شد، چه کارهایی باید انجام شود؟

در ادامه زهرا نوروزی، رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در جریان پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران پراخت و اظهار کرد که این پروژه با هدف مرمت و افزایش ظرفیت گنجینه آغاز شد که این مرمت در دو فاز اصلی قرار گرفت؛ اول اینکه شرایط نگهداری گنجینه موقت فراهم شود و دوم مرمت گنجینه بود.

او با تاکید بر اینکه حفظ اصالت موزه از اولویت های اصلی این پروژه بود، اقدامات صورت گرفته در جریان بازسازی موزه را مرور کرد. بر این اساس عایق بندی و مرمت و نصب عایق های حرارتی، سبک سازی سقف، مرمت کف بام، لوله‌کشی آب‌های تاسیساتی، تعویض لوله‌ها، بهسازی دیوارهای محوطه حیاط میانی، دو جداره شدن پنجره‌ها، عایق بندی و نورپردازی مجدد و ... از جمله مواردی بود که نوروزی به آنها اشاره کرد.

رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت ارشاد همچنین با بیان این نکته که در زمان جا به جایی آثار گنجینه، کار مرمت به صورت کلی متوقف شده بود و با اشاره به اینکه سیستم اطفای حریق گنجینه در جریان این پروژه تغییر نکرده است، در این زمینه توضیح داد: زمانی که انجام این پروژه آغاز شد وضعیت گنجینه بسیار بد بود و زمانی که باران می آمد، برای جلوگیری از آسیب به آثار، آنها را با پلاستیک می پوشاندند. بر همین اساس اولین دغدغه ما این بود که مشکل نم و رطوبت را حل کنیم. بنابراین اطفای حریق در رتبه بعدی قرار داشت که البته انجام آن نیز نیاز به مبالغ بسیاری بالایی دارد که هم اکنون مطالعات آن در حال انجام است. با اعتبارات در نظر گرفته شده، امیدواریم امسال بحث اجرایی آن را شروع کنیم.  

نوروزی همچنین جدا کردن سیستم تاسیساتی گنجینه، بازسازی و تعویض سقف‌های کاذب و سیستم نورپردازی، فراهم کردن خدمات نمایشگاهی، مرمت دیوارها و پنجره‌ها، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی ظرفیت گنجینه، نصب درهای ضد سرقت، نصب دستگاه‌های هواساز، مرمت نایکش موزه و ... از جمله اقدامات انجام شده در فاز دوم این پروژه برشمرد.

آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز تاکید کرد که در جریان این پروژه هیچ الحاقی به موزه انجام نشده و هیچ فضایی اضافه یا کم نشده است، بلکه فقط فضاها بازتعریف شده اند و حتی فضاهایی که در سال های گذشته به صورت غیرقانونی به موضوع اضافه شدند نیز در جریان بازسازی برداشته شده است.

تغییر هویت بصری موزه هنرهای معاصر

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست به موضوع هویت بصری موزه هنرهای معاصر پرداخته شد. رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در این زمینه توضیح داد که به طور کلی هر نهاد متشخصی داری یک هویت بصری است و عموما این هویت بصری از موزه ها آغاز شد. این درحالی است که موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری به این معنا بود. قبل از انقلاب از یک فونت زرد استفاده می شد و بعد از انقلاب یک نشانه برای موزه توسط جواد پویان طراحی شد و در دوره ای دیگر صداقت جباری فونتی را برای موزه طراحی کرد و این جریان در بخش های گوناگون ادامه داشت که البته هر کدام از اینها ساز خودشان را می زنند و با هم هماهنگی نداشتند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که در دوره جدید یک تم جدید به اسم ققنوس برای موزه در نظر گرفته شود که تمام بخش های موزه را شامل می شود.

در همین راستا رضا عابدینی، طراح هویت بصری موزه به ارائه توضیحاتی درباره تغییرات انجام شده در این زمینه پرداخت و یادآور شد که در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است.

او در توضیح لوگوی جدید موزه نیز اظهار کرد: طراحی هویت بصری به گونه‌ای پیش رفت که هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسی که خودم از موزه داشتم برآورده شود. همه این سال ها سعی کردم که تمام کارهایم وجه ایرانی داشته باشد و اگر در لوگوی موزه چنین چیزی کمتر دیده نمی شود، به این خاطر است که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده شود و با توجه به اینکه کارکرد این موزه مدرن و معاصر است و فعالیت هایی که قرار است انجام دهد در همین زمینه است، تصمیم گرفتم که هویت بصری موزه نیز مدرن باشد.

او همچنین رنگ اصلی هویت بصری جدید موزه هنرهای معاصر تهران را نارنجی معرفی کرد که با رنگ های خاکستری، مشکلی و سفید همراه می شود.

آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این زمینه توضیح داد: قرار  نیست با لوگوی قبلی موزه خداحافظی کنیم و آن را کاملا کنار بگذاریم. هویت جدید به این معناست که ارتباطاتمان را با جهان هنر راحت تر کنیم. همچنین هم اکنون در حال کار کردن روی هویت صوتی موزه نیز هستیم.

افتتاح بانک اطلاعاتی موزه

در بخش دیگری از نشست، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام دقیق موجودی گنجینه موزه هنرهای معاصرتهران، خاطرنشان کرد: همزمان با پروژه بازسازی و مرمت موزه، راه اندازی بانک اطلاعاتی موزه نیز آغاز شده است که قرار است ۲۴ ساعت پیش از بازگشایی موزه، افتتاح شود. این بانک اطلاعاتی کمک می کند تا اطلاعات موزه به صورت دقیق و شفاف در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد. آمارهایی که تاکنون بیان شده متفاوت بوده است، چراکه بسیاری از آثاری که برای نمایشگاه‌ به موزه آمده در موزه قرار گرفتند و به صاحبانشان عودت داده نشدند، بعضا جزو آمار موزه حساب می شدند.

کد خبر 576232 برچسب‌ها موزه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: موزه رئیس موزه هنرهای معاصر تهران مدیرکل اداره هنرهای تجسمی برای موزه موزه نیز انجام شد آغاز شد دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۸۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب

ایسنا/همدان عمارت «شجاع‌السلطنه» به وسعت ۹۳۰ مترمربع واقع در روستای پرلوک از توابع بخش صالح‌آباد شهرستان بهار یکی از بناهای زیبای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بوده که معماری این بنا، تاریخی به قدمت دوران قاجار دارد.

ورودی هشتی، حیاط، حوض، پستو حوض‌ خانه، ایوان، پنجره‌های ارسی، شاه‌نشین، سه دری و آشپزخانه این عمارت هر یک گویی زمان حال را برای بیننده این اثر زیبای تاریخی به عقب بازمی‌گرداند و شکوه گمشده در دل تاریخ این عمارت را در تابلویی از گذشته در ذهن مخاطب با دلبری تمام زنده می‌کند و دوباره همه آدم‌های گذشته در ذهنت جان می‌گیرند.

اینجا همان جایی است که روزی قهقهه خنده کودکان به اوج آسمان عروج می‌کرد، اینجا همان جایی است که روزی ماهی‌های قرمز کوچک حوض خانه با سیب‌های سرخی که درون حوض عمارت رها کرده‌اند، همبازی می‌شدند. اینجا همان جایی است که صدای قلقل سماور و عطر چای بهارنارنج آن در یک روز تابستانی از گذشته‌های تاریخ بر ایوان عمارت هر رهگذری را به استکانی چای دعوت می‌کرد، خلاصه اینکه اینجا روزی قشنگی‌های خاص خود را داشت و این زیبایی و شکوه عمارت در گذشته خود باقی ماند.

چند روز پیش از حال و روز ناخوش این عمارت مبنی بر در حال تخریب شدن این اثر و نیازمندی آن به مرمت و بازسازی مطلع شدیم که همین امر موجب پیگیری ما برای اوضاع و احوال این عمارت شد.

دهیار روستای پرلوک شهرستان بهار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روستای پرلوک با جمعیتی افزون بر ۲۰۲۰ نفر شامل ۶۵۰ خانوار یکی از روستاهایی است که تاریخ پیدایش آن به زمان حکومت سلسله ماد و پیش از آن می‌رسد. 

عمارت شجاع‌السلطنه روزگاری شکوه و ابهتی داشته

احمد کاویانی‌نیک با بیان اینکه گویش مردم پرلوک ترکی بوده و عمده اهالی روستا در امر دامداری و کشاورزی دارای فعالیت هستند، تصریح کرد: عمارت شجاع‌السلطنه روستای پرلوک و قلعه اربابی از جمله بناهای تاریخی این روستا بوده که روزگاری این بناها برای خود شکوه و ابهتی داشته‌اند.

وی با اشاره به اثر تاریخی عمارت شجاع‌السلطنه این روستا اظهار کرد: این عمارت مربوط به دوران قاجار بوده که در سال ۱۳۹۵ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده اما با وجود ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور، تاکنون هیچ‌گونه توجهی به مرمت و بازسازی این اثر زیبا و مهم تاریخی در این روستا نشده و بودجه و اعتباری برای مرمت و بازسازی آن توسط میراث فرهنگی اختصاص نیافته است.

کاویانی‌نیک تصریح کرد: بخشی از این عمارت دارای مالک خصوصی بوده و معمولا مالک خصوصی این بخش از عمارت با هزینه شخصی خود در حفظ و مرمت محدوده مالکیت خود اهتمام دارد بنابراین این قسمت از عمارت سالم باقی مانده اما بخش دیگر عمارت به علت فوت مالک و بی‌توجهی ورثه دچار تخریب شده است.

پیگیری ۱۰ ساله برای مرمت این بنا

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی به دستگاه‌های مختلف ذیربط از جمله میراث فرهنگی رفت و آمد و پیگیری دارم تا شاید اقدامی برای حفظ و احیای این اثر تاریخی زیبای روستا داشته باشند، تصریح کرد: در بارندگی اوایل سال ۹۸ سقف و ایوان و دیوارهای این بنا دچار خسارت شد که به همین علت در اواسط همان سال میراث فرهنگی بخشی جزئی از سقف بنا را ایزوگام کرد اما پس از آن هیچ‌گونه اقدامی برای ادامه روند بازسازی و مرمت آن انجام نشده است‌.

کاویانی‌نیک با اشاره به اینکه معمولاً در ایام تعطیلات گردشگران مختلفی برای بازدید از این اثر به روستا مراجعه دارند، گفت: اگر عمارت تاریخی روستای پرلوک دوباره مرمت و بازسازی و سرپا شود، با راه‌اندازی خانه بوم‌گردی می‌توان جذب گردشگر دوچندانی برای روستا و منطقه داشت و مرمت این اثر از نقش مؤثری در جذب گردشگر برای روستا برخوردار خواهد بود.

قلعه اربابی ۲۰۰۰ سال دیگری هم در حال تخریب است

دهیار روستای پرلوک ادامه داد: علاوه بر عمارت شجاع‌السلطنه، یک قلعه اربابی ۲۰۰۰ ساله نیز در این روستا وجود دارد که متأسفانه از این قلعه تنها یک برج آن سالم باقی مانده و آن هم در حال تخریب است.

وی گفت: از سال گذشته پیگیر آن هستم که کارشناسان برای بازدید از این قلعه بیایند و تصمیمی برای آن بگیرند چراکه تخریب آن، موجب آسیب به منازل پیرامون قلعه خواهد شد اما تاکنون کارشناسان امر برای این موضوع هنوز به روستا نیامده‌اند.

کاویانی‌نیک با بیان اینکه این بناهای تاریخی به ویژه عمارت شجاع‌السلطنه را میراث فرهنگی نه خودش مرمت می‌کند و نه اجازه می‌دهد کسی آن را مرمت کند و این امر موجب سردرگمی ما شده است و نمی‌دانیم چه کنیم، افزود: اگر میراث فرهنگی مجوز مرمت لازم را به دهیاری و اهالی روستا بدهد و وضعیت مرمت آن را تعیین تکلیف کند، با پیگیری لازم دهیاری و اهالی روستا اعتبار مرمت این بنا را از جایی تأمین و جذب خواهیم و اجازه نمی‌دهیم این اثر تاریخی زیبای روستا اینگونه در مقابل چشمانمان تخریب و به سرنوشت قلعه اربابی دچار شود و از آن چیزی باقی نماند.

پیرو صحبت‌های دهیار روستای پرلوک، این موضوع را از اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار نیز پیگیری شدیم‌.

مرمت عمارت شجاع‌السلطنه جزو برنامه امسال است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بهار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عمارت شجاع‌السلطنه روستای پرلوک ثبت فهرست آثار ملی کشور بوده و مرمت و بازسازی این اثر تاریخی جزو برنامه امسال میراث فرهنگی است و به طور قطع با اختصاص و تخصیص اعتبار لازم عملیات مرمت و بازسازی بنا را شروع خواهیم کرد.

محمد حرمتی در پاسخ به این سوال که مرمت و بازسازی این بنا به چه میزان اعتبار نیاز دارد؟ یادآور شد: بنده نمی‌توانم به طور دقیق میزان اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی این بنا را تخمین بزنم، در این رابطه کارشناس امر میزان مورد نیاز اعتبار برای مرمت بنا را برای ما برآورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: خانه شجاع‌السلطنه در حال حاضر دارای مالک خصوصی بوده و در نیمی از عمارت مالک خصوصی سکونت دارد و نیم دیگر آن فاقد سکونت است.

حرمتی تصریح کرد: برای نیمی از عمارت که مالک شخصی در آن دارای سکونت است، از مالک درخواست کردیم که نسبت به مرمت محدوده مالکیت خود اقدام کند اما می‌گوید پول ندارم و باید خودتان برای مرمت آن اقدام کنید.

وی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی پیشقدم شدن و مشارکت مالک خصوصی آن نیز از نقش مؤثری در مرمت و بازسازی این بنا برخوردار خواهد بود، افزود: نظارت لازم از این بنای تاریخی را داریم و این بنا نیازمند مرمت و بازسازی است اما اینکه گفته شده بنا دچار تخریب شده است، صحت ندارد و با جدیت پیگیر مرمت و بازسازی بنای فوق در سال‌جاری هستیم. 

مرمت بنا باید زیر نظر میراث فرهنگی انجام شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این امر وجود دارد که مجوز لازم برای مرمت را به دهیاری و اهالی روستا بدهید؟ گفت: اگر مرمت بنا را زیر نظر اداره میراث فرهنگی و با مجوز این اداره انجام دهند، به طور قطع با آغوش باز از این موضوع استقبال نیز خواهیم کرد. دهیار روستا در رابطه با این موضوع می‌تواند برای رایزنی هر چه بیشتر به اداره میراث فرهنگی شهرستان مراجعه کند.

وی در پاسخ به اینکه دهیار روستای پرلوک می‌گوید اگر میراث فرهنگی اجازه دهد آنها با پیگیری اعتبار از محل‌های مختلف نسبت به مرمت و بازسازی بنا اقدام خواهند کرد اما میراث فرهنگی این اجازه را به آنها نمی‌دهد و خودشان هم برای مرمت اثر اقدام نمی کنند، گفت: تعجب می‌کنم چرا کار خود را می‌خواهند توجیه کنند، برای ما این موضوع و مرمت بنا به شرطی که با مجوز اداره میراث فرهنگی و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی باشد، هیچ مانعی ندارد حتی می‌توانند اعتبار را در اختیار میراث فرهنگی بگذارند و میراث فرهنگی به صورت کارشناسی روند مرمت بنا را انجام دهد، این امر مستلزم رایزنی لازم با دهیاری و شورای روستا خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار، آثار تاریخی را شناسنامه و هویت فرهنگی هر جامعه دانست و گفت: حفاظت از آثار تاریخی همچون حفاظت از هویت و فرهنگ ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، در رابطه با تاریخ این عمارت باید گفت، شجاع‌الملک یکی از خان‌های روستا تصمیم می‌گیرد خانه‌ای زیبا در دل روستا در کنار قلعه تاریخی بسازد بنابراین از طراحان غیربومی بهره می‌گیرد و حدود دو سال هم ساخت عمارت به طول می انجامد و پس از آن به صورت دوره‌ای شجاع‌السلطنه، محمد خان، غلامعلی‌ خان و عطاالله خان و در نهایت کریم خان در این عمارت زندگی می‌کردند که پس از مهاجرت فرزند کریم خان و خالی از سکنه بودن آن شخصی از اهالی روستا عمارت را خریداری می‌کند که در حال حاضر به علت وسعت زیاد و نگهداری آن به دو قسمت تقسیم می‌شود و هم‌اکنون دریکی از قسمت‌ها سکونت دارند و قسمت دیگر آن خالی از سکنه است.

یکی از برنامه ها برای مرمت این بنا از سال‌ها پیش استفاده از این‌ عمارت روستا به عنوان خانه بوم‌گردی بوده که به طور قطع در صورت مرمت و بازسازی، این اثر از نقش مؤثری در جذب گردشگر برای این روستا برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • ترمیم خط انتقال آب ۲۰۰ خانوار روستای دشت اکبر دهلران
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک مرمت شد
  • مرمت سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک
  • تمرینات یاسین چوکو، بادیگارد لیونل مسی و متخصص هنرهای رزمی و دفاع شخصی / فیلم