Web Analytics Made Easy - Statcounter

جان بابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته، تصریح کرد: هدف اصلی ما تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز برای شکستن سیکل ویروس و واکسینه شدن گروه‌های پرخطر است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «قاسم جان‌بابایی» در برنامه «طبیب» با اشاره به افول ویروس در کشور گفت: هر زمان که مردم همراهی کردند پیک بیماری را شکستند، در اواخر خردادماه به دلیل مراعات مردم به بهترین نقطه رسیده بودیم، در واقع این ویروس به ما یاد می‌دهد که هر وقت که شما غفلت کردید بعد از دو هفته درگیر پیک شدید می‌شوید، نگران شب یلدا بودیم، اما خوشبختانه با همکاری مردم توانستیم از آن با موفقیت عبور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پزشک متخصص با تأکید براینکه در حال حاضر مراجعات به یک سوم کاهش پیدا کرده و امیدواریم تعداد فوتی‌ها به زودی به زیر ۱۰۰ نفر برسد، بیان کرد:همه این‌ها دستاورد خود مردم است، ما در حال حاضر به دلیل اعمال محدودیت‌ها بسیار شرمنده مردم هستیم، چون بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شد و به هرحال صدماتی به خانواده‌ها زد، اما چاره‌ای جز آن نبود، الان اروپا با همه تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌هایی که دارند در همین پیک با کمبود تخت مواجه شدند و این نشان می‌دهد آن چیزی که می‌تواند توازن را برهم بزند عدم رعایت پروتکل‌هاست.
وی با اشاره به اینکه بعضی از کشور‌ها آمار درستی نمی‌دهند و نمی‌توان وضعیت آن کشور‌ها را به درستی بررسی کرد، اظهار کرد:، اما وقتی کشوری مثل ایران آمار می‌دهد این نشانه ثبت درست است، این نیست که در کشور‌های همسایه تعداد فوتی‌های کمی داشته باشند. درواقع مهمترین عامل مرگ‌ومیر بار بیماری است، زمانی که بار بیماری زیاد بود روزی حدود چهار هزار بستری داشتیم و در پیک آخر ۲۳ هزار بستری داشتیم خوب انتظار ۴۰۰ فوتی را هم داشتیم، ولی امروز که بستری به زیر هفت هزار رسیده امیدواریم که تعداد فوتی‌ها هم به حداقل برسد و روند رو به کاهش برود.
معاون درمان وزارت بهداشت همچنین عنوان کرد: اگر بار و سیکل بیماری را بشکنیم تعداد فوتی‌ها کم خواهد شد و موضوع دیگر مراقبت و حافظت مناسب از افراد شکننده در برابر عوارض کروناست. در طول این مدت دو سوم مرگ‌ومیر در افراد بالای ۶۰ سال بوده، پس نگهداشت و مراقبت از این عزیزان خود به خود تعداد مرگ‌ومیر را پائین خواهد آورد. پس بدون اینکه کسب‌وکار‌ها را مختل کنیم با عدم تجمع و رفت‌وآمد‌های بی‌مورد می‌توان ویروس را کنترل کرد، ادارات و سازمان‌های دولتی باید بیشترین مراقبت را داشته باشند و از برگزاری جلسات بی‌مورد و تجمعات و نشست‌های بی‌دلیل پرهیز کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد:، چون همین افراد وقتی وارد منزل می‌شوند می‌توانند پدر‌ها و مادر‌ها و افراد پرخطر را نیز آلوده کنند و در این صورت هر کاری کنید درصدی از آن‌ها فوت می‌کنند، افراد سالمند وقتی مبتلا شوند هر چقدر هم مراقبت کنید نمی‌توانید جلوی اثرات ویروس را در آن‌ها بگیرید، اصلا ذات این بیماری همین است.
این پزشک متخصص در پاسخ به این سؤال که «برای خرید واکسن منتظر چه چیز هستیم» یادآور شد: واکسن از همه مسیر‌ها در حال پیگیری است، در داخل هم از اول دنبال ساخت واکسن بوده و امروز منتظر خروجی آن هستیم، از یک طرف منتظر سبد کوواکس هم هستیم، موضوع واکسن از طریق خود جناب رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت مستقیما پیگیری می‌شود، در وزاتخانه هم ۵۰ درصد وقت‌مان درگیر خرید واکسن است، لذا مردم نگران خرید و توزیع واکسن نباشند، در حال حاضر همه کشور‌ها در نوبت هستند.
جان‌بابایی ادامه داد: ما از هر منبعی نمی‌خواهیم خرید کنیم، چون بحث مسائل اقتصادی و سیاسی هم مطرح است، ولی روی همه واکسن‌هایی که مطمئن هستیم کار می‌کنیم و بخشی هم روی تولید داخل خودمان حساب کردیم، هم دولت و هم وزارت بهداشت همه انرژی خودش را روی این کار گذاشته، اما یادمان باشد که واکسن ویروس را در جامعه صفر نمی‌کند بلکه اثرات آن را خفیف می‌کند و باز هم مهمترین کار همان رعایت پروتکل‌هاست.
وی همچنین عنوان کرد: ما نمی‌توانیم بسیاری از رفتار‌های غلط گذاشته را دوباره تکرار کنیم، ما باید سبک جدیدی از زندگی را داشته باشیم، مثلا شاید در سازمانی کل مدیران کل از سراسر کشور را برای جالسات جمع می‌کردند و چهار ساعت برایشان صحبت می‌کردند، اما امروز با تکنولوژی‌های جدید لزومی به این کار نیست، در همین یک سالی که جلسات مجازی برگزار شد اوضاع بهتر نبود؟
جان‌بابایی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۹۸ درصد جلسات خود ما مجازی برگزار می‌شود، اظهار کرد: کرونا درس‌آموخته‌های بسیاری برای ما داشت که باید از این تجربیات استفاده کنیم، دنیا از خدمات آی تی استفاده می‌کرد ما هم آموختیم استفاده کنیم، همچنین سطح سواد سلامت مردم بسیار بالاتر رفته به همین دلیل ما امسال خیلی آنفولانزا نداشتیم و کلی از مراجعات آلرژیک ما کم شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: پرهیز از مهمانی‌های طولانی‌مدت، ضدعفونی‌ها، فاصله‌گذاری مناسب را در آینده حتی بعد از کرونا هم باید ادامه دهیم، به نظر من مهمترین مشکل ما در ادارات و سازمان‌هاست، جلسات طولانی، مراسم‌های افتتاح همه این‌ها باید الکترونیک شود، این دستاورد‌ها ما را در برابر همه عفونت‌ها مصون نگه می‌دارد.
وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش این است که به امید خدا به زودی و حتی تا پایان سال با واکسینه شدن مردم سیکل بیماری بشکند، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال افراد با ریسک بالا واکسینه شوند، هدف اصلی تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از عید با همین هدف است و به امید خدا اگر با همین فرمان برویم انشاءالله می‌توانیم در نوروز حداقل بیماری را داشته باشیم.
این مقام مسؤل در پایان یادآور شد: ضمن اینکه یکی دیگر از عوامل شکستن سیکل در کنار رعایت پروتکل‌ها این است که افرادی که علامت‌دار هستند سریع به مراکز ۱۶ گانه که تست در آن‌ها رایگان است مراجعه کنند، چراکه ما امروز دیگر با تولیدات داخلی در ارائه کیت‌های تشخیصی مشکلی نداریم، لذا افراد حتما با دیدن علامت‌ها اول فکر کنند کروناست و در کنار رعایت پروتکل‌ها سریع تست دهند و ایزوله شوند و اطرافیان هم سریع تست دهند، با همه این رعایت‌ها انشاءالله سیکل بیماری در داخل شکسته شده و بعد از این تنها باید نگران ورود ویروس به کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واکسن کرونا کرونا ویروس بیماری کرونا کیت تشخیص کرونا رعایت پروتکل ها تعداد فوتی ها وزارت بهداشت حال حاضر جان بابایی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۸۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی زبردست امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در راستای رفع مشکلات تأمین دارو و واکسن دامداران و مرغداران استان این اداره کل با همکاری نظام دامپزشکی مبادرت به صدور مجوز فعالیت مراکز درمانی و توزیعی دارو و واکسن کرده است.

وی افزود: در همین راستا ۱۰۳ داروخانه دامپزشکی، ۸۰ درمانگاه دامپزشکی، چهار آزمایشگاه دامپزشکی و ۱۲ شرکت پخش و توزیع واکسن و دارو و دو کارخانه داروسازی دامپزشکی در لرستان فعال بوده و به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، تصریح کرد: باتوجه‌به گستردگی جمعیت دامی روستایی و عشایری استان و افزایش میزان تعداد واحدهای دامپروری صنعتی این اداره کل در راستای تأمین دارو و واکسن‌های دامی موردنیاز در استان اقدام به صدور مجوزهای فعالیت برای متقاضیان واجد شرایط فعالیت در حرفه دامپزشکی کرده است.

زبردست اولویت صدور مجوز مراکز دارویی و درمانی را مناطق و بخش‌های استان عنوان کرد و هدف از این اقدام را دردسترس‌بودن خدمات دامپزشکی برای استفاده بهره‌برداران برشمرد.

وی گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر هیچ‌گونه کمبود دارو و واکسن دامی در استان لرستان وجود ندارد.

کد خبر 6096978

دیگر خبرها

  • دفاع عجیب خبرگزاری دولت از قلیان پرعارضه اکسیژن
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است