Web Analytics Made Easy - Statcounter

تربت حیدریه در 9 دی سال 1357 با رهبری علما و حضور امت حزب الله با تقدیم 10 شهید توانست 43 روز قبل از پیروزی انقلاب، با سرنگونی مجسمه پهلوی و بیرون راندن ایادی رژیم منحوس شاهنشاهی از شهر زمام امور را بدست گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ برای مردم شهرستان تربت حیدریه سالروز نهم دی از دو جهت حائز اهمیت است که اولین آن پیروزی انقلاب در این شهرستان 43 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی9 دیماه 57 و دوم حماسه بیادماندنی در 9 دیماه 88 که همگام با خروش ملت قهرمان ایران رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان تربت حیدریه در 9 دی سال 1357 با رهبری علما و بزرگان شهر و حضور در صحنه امت حزب الله توانست 43 روز قبل از پیروزی انقلاب، با سرنگونی مجسمه پهلوی و بیرون راندن ایادی رژیم منحوس شاهنشاهی از شهر زمام امور را بدست گرفته و افتخاری دیگر برای مردم این خطه رقم بزنند.

در آستانه حماسه بیادماندنی مردم تربت حیدریه در سال 57 برآن شدیم تا زندگی نامه مختصری از 10 شهید والامقام این حماسه  را باز نشر نمائیم.

همچنین در این قیام انقلابی و بیادماندنی 17 نفر به خیل جانبازان انقلاب اسلامی پیوستند.

شهید حسنعلی پاکروان

شهید پاکروان در سال 1357 در خانواده ای مذهبی در تربت حیدریه دیده به جهان گشود و با درآمد بسیارناچیز و علاقه زیاد، پدر او را به مدت 2 سال به مکتب خانه فرستاد و در سن 7 سالگی وارد مدرسه شد.

دوره ابتدایی را در مدرسه تمدن سپری و سپس بدلیل فقر مالی ترک تحصیل کرد.

همراه پدر جهت اقامه نماز به مسجد می رفت و در مغازه بزازی پدر اوقات بیکاری خود را به خواندن کتاب های مذهبی و سیاسی می پرداخت،

او مدت 6 ماه به جرم پخش اعلامیه های امام (ره) زندانی شد و مجددا از کار انقلابی خود دست برنداشت و بخاطر فرار از دست رژیم ساواک به مزار بوری آباد فاصله 5 کیلومتری تربت حیدریه پناه برد و با درگیری عوامل رژیم دستگیر و با وساطت آیت اله شیرازی آزاد شد.

سرانجام در روز 9 دی ماه 57 به صف راهپیمایان می پیوندد تا اولین ضربه کاری را به ریشه پوسیده زده و در هنگام پائین آوردن مجسمه مجروح و عاقبت به فیض عظیم شهادت نائل شد.

شهید حسینعلی دلدار تربتی

شهید دلدار در سال 1324 در خانواده ای مذهبی در تربت حیدریه دیده به جهان گشود و در سن 6 سالگی نعمت بزرگ پدر را از دست داد و با زحمات مادر مهربانش که از راه چرخ زمینی امرار معاش می کرد بزرگ شد.

وی بدلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی از تحصیل بازماند و جدیت در کسب روزی حلال را در پیش گرفت.

در سن 22 سالگی ازدواج کرد که حاصل این پیوند مبارک شش فرزند صالح بود.

وی پس از ایجاد شغل های گوناگون، بیکار ننشست و همیشه در جهت به ثمر رسیدن انقلاب در تکاپو بود.

این شهید والامقام مورد تعقیب عوامل ساواک قرار گرفت و پس از انجام مبارزاتی سخت در روز 9 دی 57 در میدان شهدا هنگام سرنگونی مجسمه ننگین شاه به شهدای انقلاب پیوست.

شهید رضا عسکری

رضا عسکری که شرح حال و تشیع هر شهیدی در تربت حیدریه با نام او همراه است بعنوان نخستین شهید انقلاب اسلامی در این شهرستان 71 روز قبل از پیروزی انقلاب در روز شنبه 11 آذرماه سال 57 در درگیری با عوامل رژیم پهلوی به درجه رفیع شهادت نائل آمد‌.

شهید والامقام رضا عسکری در سال 1342متولد د و پس از تربیت صحیح در دامان گرم خانواده و سپری کردن دوران ابتدایی و راهنمایی، بلاخره  چون دوره راهنمایی همزمان شده بود با اوج گیری مبارزات مردمی علیه حکومت منفور پهلوی، دست از تحصیل کشید و به صف انقلابیون پیوست و با پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) مردم را ارشاد به مکتب نوین اسلام می کرد و سرانجام در راهپیمایی 9 دی 57 شربت شیرین شهادت را نوشید و به دیار معبود شتافت.

شهید علیرضا کارگزار

شهید کارگزار در سال 1345متولد پنجمین فرزند خانواده و پدرش کارمند کارخانه قند تربت حیدریه بود.

دوران تحصیلی خود را سپری ولی با عنایت به تواضع آرام و قرار و تحمل حکومت ساواک را نداشت و اینقدر علاقه به حضرت امام داشت که حتی شب قبل از شهادت با همان عکس امام می خوابید.

سرانجام بر اثر مبارزه سخت در روز 9 دیماه 57 در مقابل رژیم ستمشاهی، شربت شیرین شهادت را نوشید و در بهشت عسکری تربت حیدریه به خاک سپرده شد.

شهید غلامرضا صابریان

شهید صابریان در سال 1343 در شهر تربت حیدریه دیده به جهان گشود، از خانواده های متدین و علاقمند به معصومین (علیه السلام)، او را نذر امام هشتم کرده بودند که چنانچه خداوند به آنها پسری عنایت نماید نام او را رضا بگذارند.

وی پس از تربیت در دامان پر مهر و محبت والدین دوران ابتدایی را با علاقه فراوان سپری و سال 1355 وارد مقطع راهنمایی شد.

هنوز 2 سال از راهنمایی را نگذرانده بود که مواجه شد با شکل گیری نهضت های مردمی علیه حکومت منفور پهلوی و فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرد.

عزم خود را جزم و گوش به فرمان امام عزیز و آخرالامر در روز نهم دی ماه 57 در هنگام پائین کشیدن مجسمه شاه پیشقدم و شربت شیرین شهادت را نوشید.

شهید قدرت الله صالحی

شهید صالحی در سال 1313 در روستای سرکاریز از توابع تربت حیدریه در خانواده ای مذهبی و دینی دیده به جهان گشود.

پس ارتربیت صحیح در دامان پر مهر و محبت پدر و مادر و سپری کردن مصائب و مشکلات پیش راه هیچ درآمدی نداشت و پس از اجرای سنت نبوی ازدواج کرد که حاصل آن 3 فرزند می باشد.

او مقید به شرکت در مجالس مذهبی و ادای فریضه زکات و از قشر زحمتکش بود و سرانجام روحیه مذهبی و دینی او را در مبارزه با رژیم سفاک شاه در 9 دی 57 به مقام والای شهادت رساند.

شهید مصطفی امامی

شهید امامی اولین فرزند خانواده و به علوم قرآنی علاقمند بود و در سن 7 سالگی وارد مدرسه شد.

دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را با موفقیت طی کرد و در انتظار شرکت در کنکور سراسری بود.

این انتظار مصادف شد با اوج گیری مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی و این شهید والامقام با غیرت انقلابی که داشت احساس مسئولیت کرد و با پخش اعلامیه های امام در بین دانش آموزان و آحاد مردم برتری ولایت و اسلام را روشن و آخرالامر در 9 دی ماه 57 به صف راهپیمایان پیوست و در زمان پائین کشیدن مجسمه شاه با اصابت تیر دژخیمان به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

شهید علیرضا شیبانی

شهید علیرضا شیبانی در سال 1345 در روستای نوغاب تربت حیدریه در خانواده ای متعهد و مذهبی دیده به جهان گشود.

از سن 6 سالگی وارد مدرسه شد، دوران ابتدایی را در محل روستا سپری و بدلیل علاقه شدیدی که به مسائل دینی داشت وارد حوزه علمیه قرآنی شد.

وی در اوج مبارزات مردم علیه حکومت پهلوی با حضور فعال در جلسات و ایراد سخنانی برعلیه رژیم منحوس پهلوی مردم را ارشاد می کرد بطوریکه چندین مرحله توسط مامورین مورد تعقیب قرار گرفت و مصمم به سرنگونی مجسمه ننگین شاه شد تا اینکه سر انجام در 9 دی ماه 57 بر اثر اصابت گلوله مزدوران به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

شهید علی اکبر خاکشور

شهید خاکشور در سال 1322 در خانواده ای زحمتکش ومذهبی در روستای بیسقفیزن از توابع تربت حیدریه دیده به جهان گشود.

پس از تربیت صحیح در دامان پر مهر و محبت مادر و رسیدن به سن 6 سالگی بدلیل وضع نامناسب اقتصادی از ادامه تحصیل محروم شد و همپای پدرش به کار کشاورزی مشغول و سپس وارد کار بنایی شد و از این راه امرار معاش می کرد.

در سن 20 سالگی ازدواج که حاصل این پیوند مبارک 2 فرزند دختر بود.

در زمان حکومت پهلوی با اعتقادی راسخ و علاقه به امام و انقلاب و شرکت در محافل مذهبی تلاش برای سرنگونی رژیم داشت تا اینکه سرانجام در روز 9 دی ماه 57 با اصابت تیر به ناحیه چشم در میدان شهدا شربت شیرین شهادت را نوشید و به دیار حق شتافت.

شهید محمد حسین فخار

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روز قبل از پیروزی انقلاب تربت حیدریه سرنگونی مجسمه شهید والامقام دوران ابتدایی خانواده ای شهادت نائل روز 9 دی دی ماه 57

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۸۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: بحرانی ترین کسری مخزن آبهای زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت «رخ» تربت حیدریه بوده، به طوریکه میزان برداشت آب از این دشت ۵۲ میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه آن است.

 مهدی طلعتی افزود: در شرایط کنونی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد:  هرچه برداشت بیشتر باشد، حجم آبخوان کوچکتر می شود و به عبارتی این وضعیت موجب بحرانی شدن مخازن آبهای زیرزمینی شده است.

او با تایید اینکه اگر این روند ادامه یابد و نتوان مدیریت کرد شرایط برای زندگی انسان و حیات وحش سخت خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت آب صرفا به یک اداره مربوط نمی شود و موضوعی فرابخشی است، باید سایر نهادها مانند جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره کمک کنند.

طلعتی تصریح کرد: نمی‌توان گفت از فردا برداشت آبی از دشت رخ صورت نگیرد؛ چون معیشت و زندگی مردم به کشاورزی و آب وابسته است.

خشکسالی و تغییر اقلیم

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: موضوع مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد که می توان با مقایسه وضعیت آب و هوایی تربت حیدریه با ۲۰ سال قبل به تغییرات فراوان رخ داده پی برد.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این ۲ درجه موجب می‌شود، میزان بارش برف کاهش یابد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت مشارکتی مشکل و تبعات آن را تا حد ممکن کاهش داد.

تربت حیدریه با جمعیت حدود ۲۲۵ هزار نفر، در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مشهد واقع شده است.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • واگذاری اراضی طرح ملی مسکن روستایی در تربت حیدریه
  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه