Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@08:35:34 GMT

ابلاغ قانون جنجالی به وزیر اقتصاد

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۹۳۴۱

ابلاغ قانون جنجالی به وزیر اقتصاد

خبرگزاری مهر:حسن روحانی رئیس جمهور، قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (ماده ۵۴ مکرر) در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی را به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کرد.

این قانون در ۵ آذر در مجلس تصویب و ۲۶ آذر در شورای نگهبان تأیید و ۲ دی ماه از سوی مجلس به دولت ارسال شد.

بر اساس این قانون در صورتی که یک واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز از یک سال بدون سکنه یا کاربر باشد به عنوان «خانه خالی» محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صورت، مالک این واحد در سال اول، هر ماه معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره، سال دوم، در هر ماه معادل ۱۲ برابر مالیات بر اجاره و سال سوم به بعد در هر ماه معادل ۱۸ برابر مالیات بر اجاره مشمول مالیات بر خالی بودن واحد مسکونی خواهد شد.

واحدهای نوسازی یک سال پس از صدور پایان کار مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

این قانون به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد.

وزارت راه و شهرسازی تا ۳ ماه پس از ابلاغ این ماده قانونی باید سامانه ملی املاک و اسکان را عملیاتی کند که با توجه به ابلاغ این قانون در تاریخ ۴ دی ماه، سامانه مذکور می‌بایست حداکثر در اوایل فروردین ۱۴۰۰ عملیاتی شده باشد.

همه دستگاه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های آب و برق و گاز، سازمان ثبت اسناد، وزارت نیرو، وزارت گردشگری، وزارت کشور و… مکلف شده‌اند اطلاعات ملکی، شماره حساب‌های بانکی، شماره کنتورهای آب، برق و گاز و… را در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل سامانه اسکان قرار دهند.

منبع: فردا

کلیدواژه: مالیات بر خانه های خالی روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۹۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون مالیات خانه های خالی تا کنون بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی بدون سکنه در شهرهای جدید شناسایی شده و به مالکان آنها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن اخطار داده شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سعید غفوری درباره روند شناسایی خانه های خالی در شهرهای جدید و ارائه آمار این واحدها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، شهرهای جدید با قوت جهت عرضه واحدهای مسکونی خالی وارد عمل شدند تا بتوان قیمت ها را دربازار مسکن تعدیل کرد.

وی افزود: با احتکار مسکن برخورد می کنیم و بر اساس قانون، خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت شناسایی خانه های خالی در شهرهای جدید گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهرهای جدید شناسایی شده است که به تمام مالکان آنها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن، اخطار داده شده است. محتکران بدانند شهرهای جدید دیگر بهشت آنها نخواهد بود.

غفوری تاکید کرد: تعدادی از مالکان وارد سامانه ملی املاک و اسکان شده و نسبت به تکمیل، تایید و یا تصحیح اطلاعات مالکیت خود و همچنین ساکنان واحدهای شان اقدام کرده اند و برخی دیگر هیچ اقدامی انجام ندادند که پس از پالایش مجدد با داده های دستگاهها، طی دو هفته آینده نهایی شده و توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند.

وی با توصیه به دارندگان واحدهای خالی در شهرهای جدید به منظور تعیین تکلیف هرچه سریعتر واحدهای خالی و عرضه  آنها به بازار مسکن گفت: عرضه این واحدها به بازار می تواند قیمت مسکن و اجاره بها را تعدیل کند. همچنین مالکان مشمول مالیات نخواهند شد. اگر این واحدها برای سال بعد خالی بماند میزان مالیاتی که از این واحدها اخذ خواهد شد به دو برابر می رسد.

غفوری به مالکان و ساکنان شهرهای جدید توصیه کرد: هر چه سریع تر نسبت به خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آیین‌نامه اجرایی قانون «نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس» ابلاغ شد
  • شناسایی ۳۰ هزار خانه خالی در شهرهای جدید
  • احکام مالیاتی قانون ساماندهی کولبری و ملوانی ابلاغ شد
  • واگذاری ۷۲۵۶ واحد مسکونی و قطعه زمین به متقاضیان قمی
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟
  • شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود
  • رئیسی یک قانون جدید ابلاغ کرد
  • رئیسی قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد
  • جای خالی وزرای علوم و بهداشت در سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی و انتقاد دانشجویان