Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@09:40:45 GMT

تحول در عدالت قضایی و افزایش اعتماد عمومی

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۲۱۵۳

معاون حقوقی قوه‌ قضائیه گفت: سند تحول قوه قضائیه، برنامه اجرایی نیست، بلکه سندی برای تحول در عدالت قضایی و افزایش اعتماد عمومی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حجت الاسلام "محمد مصدق" در تیتر امشب به بررسی جزئیات سند تحول قوه قضائیه پرداخت و گفت: سند تحول قوه قضائیه، برنامه اجرایی نیست، بلکه مبنای برنامه هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌های مختلف دستگاه قضا بر مبنای این سند باید برنامه ریزی کنند.

او درباره نقش سند تحول قوه قضائیه در احیای برخی از مأموریت‌های مغفول مانده گفت: در تدوین سند تحول قوه قضائیه از متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، در کنار نخبه‌های جوان کشور استفاده شده است.

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: در این سند، تغییر ماموریت‌ها از روش‌های سنتی به روش‌های مدرن، با عنوان چرخش‌های تحول آفرین تعریف شده است.

دکتر مصدق از هفت ماموریت اصلی دستگاه قضا در سند تحول گفت و افزود: رسیدگی به تظلمات، کشف جرم و تعقیب مجرمان، پیشگیری از جرم، احقاق حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، اصلاح مجرمان و حمایت از حقوق مالکیت اشخاص از جمله محور‌های این سند است.

او با بیان اینکه اجرای کامل سند تحول قوه قضائیه؛ تا پایان ۱۴۰۲ محقق می‌شود گفت: برای اجرای ماموریت‌های تعریف شده هر بخش، زمانبندی‌های متناسب در نظر گرفته شده است. بخشی از برنامه‌های کوتاه مدت تا تیر ۱۴۰۰ محقق می‌شود و برنامه‌های میان مدت آن تا تیر ۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

حجت الاسلام "محمد مصدق" افزود: برنامه‌های بلندمدت نیز تا پایان ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.
معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: نمی توان همه قوانین را در طول 5 سال آینده اصلاح کرد اما برحسب ضرورت حدود 40 ماده قوانین را برای اصلاح آماده کرده ایم و نظرات نخبگان قضا از جمله قضات سراسر کشور را جویا شده ایم.  او افزود: 90درصد کار انجام شده است درصورت پایان کار مردم سریعتر به حق و حقوق خود خواهند رسید.   معاون حقوقی قوه‌ قضائیه با بیان اینکه تعریفی از حقوق عامه نداریم گفت: یکی از ماموریت های هفتگانه ی سند تحول قضایی احقاق حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی های مشروع است. برداشت های متفاوتی از حقوق عامه وجود دارد و بهمین جهت رویه واحدی در برخورد با تضییع کردنِ حقوق عامه از سوی دادستان ها بعنوان مدعی العموم در کشور نداریم. دادستان های سراسر کشور بر اساس برداشت های خود اعمال می شود.   او گفت: برخی مواقع احقاق حقوق عامه مربوط به ترک فعل است. بعنوان مثال اگر مدیر و مسئولی به وظیفه خود عمل می کرد حقوق عامه تضییع نمی شد. حجت الاسلام "محمد مصدق" افزود:بیش از سی مورد ترک فعل وجود دارد که مجازات دارد و الان بجز دو مورد قانون مشخی برای ترک فعل وجود ندارد.    معاون حقوقی قوه‌ قضائیه گفت: مردم باید احساس کنند که قوه قضائیه مدافع آنها است. رویکرد سند تحول قضایی مردم محوری است. این سند می خواهد به مردم بگوید درصورت حمایت شما می تواند اجرای عدالت کند و حقوق مردم دفاع کند. این سند مشارکت نهادهای مردمی در خصوص کشف فساد ( اصطلاح سوت زن ها) را می طلبد. برچسب ها: سند تحول ، قضا ، قضائیه

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: سند تحول قضا قضائیه سند تحول قوه قضائیه معاون حقوقی قوه قضائیه گفت حقوق عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان + برنامه‌ها

رئیس قوه قضاییه، امروز چهارشنبه در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی به استان هرمزگان سفر می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سی‌اُمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، چهارشنبه (12 اردیبهشت) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی به استان هرمزگان سفر می‌کند.

رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد.

در جریان این سفر، نسبت به رفع مشکلِ مُزمن اهالی یکی از مناطق استان هرمزگان که بیش از نیم قرن استمرار داشته است، اقداماتی با حضور رئیس قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.

برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دست‌اندرکاران مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان است. 

شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال 1400 تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل و بوشهر سفر کرده است.

ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی (2 مرتبه)، خراسان شمالی، مازندران، فارس و گلستان نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و بصورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است.

نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • رئیس قوه قضائیه به هرمزگان سفر می‌کند
  • سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان + برنامه‌ها
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • مقدمات برگزاری دادگاه‌های صلح در لرستان فراهم شود
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود