Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغداران مازندران 400 هزار تن پرتقال را ذخیره‌سازی کرده‌اند تا بخشی از آن را به‌عنوان میوه شب عید تحویل ستاد تنظیم بازار دهند. در حال حاضر هر کیلو پرتقال استان مازندران روی درخت با کیلویی حداقل 7 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و در بازار عمده فروشی مرکبات مازندران پرتقال درجه یک بین 9 تا 11 تومان به فروش می‌رسد و در هر استان قیمت این محصول به فراخور نیاز و مسافت آن با مازندران بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دبیر ستاد تنظیم بازار مازندران می‌گوید هفته آینده میزان و قیمت میوه تنظیم بازاری شامل پرتقال و سیب نهایی می‌شود ولی احتمالاً میزان آن به نصف پارسال برسد. «حسینقلی قوانلو» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: با توجه به آخرین صحبت‌هایی که در جلسه ستاد تنظیم بازار کشوری شده انتظار می‌رود امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که داریم و فراوانی میوه در بسیاری از استان‌ها، نصف پارسال میوه تنظیم بازاری شب عید خریداری کنیم. البته آقای جهانگیری معاون رئیس جمهوری تأکید دارند حتماً سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خریداری شود تا خدای ناکرده افزایش قیمتی در ایام نوروز بابت سیب و پرتقال نداشته باشیم. به گفته وی مازندران حدود 35 هزار تن از 50 هزار تن پرتقال تنظیم بازار نوروز سال گذشته کشور را تأمین کرده بود و امسال نیز آمادگی دارد هر میزان که تقاضا شود در اختیار ستاد کشوری تنظیم بازار قراردهد . دبیر ستاد تنظیم بازار مازندران تصریح کرد: دولت در سال گذشته حدود 2هزار تومان برای هر کیلو پرتقال یارانه داد تا بتواند پرتقال تنظیم بازار را با کیلویی 5 هزار تومان به دست مردم برساند. وی تأکید کرد: هنوز قیمت عرضه پرتقال تنظیم بازاری نوروز مشخص نشده و انتظارمی رود در جلسه آینده ستاد کشوری تنظیم بازار نهایی شود.  اما براساس جمع‌بندی که ما با باغداران داشتیم و صحبت‌هایی که در این ستاد شد احتمالاً ما هر کیلو پرتقال مازندران را از سردخانه با 11هزارو 800 تا 12 هزار تومان به ستاد تنظیم بازار تحویل دهیم که شخصاً امیدوارم با یارانه‌ای که دولت برای پرتقال تنظیم بازاری می‌دهد مصرف کنندگان بتوانند آن را با کیلویی نهایتاً 10 هزار تومان تهیه کنند.
 قدرت خرید مردم پایین آمده
 این در حالی است که رئیس اتحادیه باغداران مازندران می‌گوید تقاضای مردم برای خرید مرکبات کم شده و این مسأله به خاطر کاهش قدرت خرید مردم است. وی اما معتقد است هزینه‌های تولید نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است.  قیمت انواع مرکبات در بازار در حالی افزایش یافته که «محمدرضا» شعبانی رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران می‌گوید: درست است که در سال‌جاری کشاورزان از قیمت فعلی مرکبات راضی هستند ولی سود آنچنانی هم نصیب‌شان نمی‌شود. به گفته وی در حالی که قیمت هر کیلو پرتقال روی درخت از 2هزار تومان سال گذشته به 7 هزار تومان رسیده ولی دستمزد کارگر برای چیدن پرتقال از 70 هزار تومان به 160 هزار تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر جدا از افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز تولید و حمل و نقل، قیمت سبد پلاستیکی برای چیدن پرتقال با وزن تقریبی 450 گرم از 3 هزار تومان سال قبل به 9 هزار تومان در سال‌جاری رسیده است. وی با اشاره به اینکه تولید مرکبات مازندران امسال به 2میلیون و 700 هزار تن و کیوی به 200 هزار تن می‌رسد گفت: باغداران تاکنون 400 هزار تن پرتقال در انبارها ذخیره کرده‌اند. به گفته وی مشخص نیست امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی و کاهش قدرت خرید مردم چقدر پرتقال در عید خریداری و مصرف شود.  شعبانی تصریح کرد: علاوه بر عرضه مرکبات در بازار داخلی در حال حاضر دلالان، مرکبات درجه یک مازندران را با هدف صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان خریداری می‌کنند. البته متأسفانه در این داد و ستد، دلاری مبادله نمی‌شود ودر حال حاضر یا ریالی خریداری می‌کنند یا به جای آن با برخی محصولات مانند کنجاله جو تهاتر می‌کنند. رئیس اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به کشش بازار صادراتی انتظار ما صادرات در حد 200 هزار تن است. به گفته شعبانی مازندران 200 هزار باغدار مرکبات دارد که حدود 120 هزار هکتار باغ در اختیار دارند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پرتقال تنظیم بازار باغداران مازندران ستاد تنظیم بازار کیلو پرتقال تنظیم بازاری هزار تومان سال گذشته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به آغاز سفرهای حج عمره و پس‌از آن سفرهای حج تمتع، وضعیت بازار نرخ ریال عربستان بر این اساس است؛ قیمت ارز ریال عربستان هم اکنون نسبت به روز گذشته (در لحظه تنظیم خبر) ریزش ۸۰ تومانی را تجربه کرده و به ۱۷,۳۵۱ تومان رسیده است.

همین‌طور، امروز سه شنبه (۴ اردیبهشت) تا لحظه تنظیم این خبر، دینار عراق با قیمت ۴۹.۷۰۰ تومان، درهم امارات با قیمت ۱۷ هزار و ۵۷۰ تومان معامله می‌شود.

کد خبر 6086619

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مازندران
  • آغاز ماراتن علمی ۳۸ هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۹۴۴ تن گندم مورد نیاز در چهارمحال و بختیاری
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد