Web Analytics Made Easy - Statcounter

حشمت سیاهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان برداشت نسبت به مزرعه شاهد( مزرعه همجوار با کشت معمول بذر) با هفت تن و ۵۰۰ کیلوگرم، ۵۰ درصد افزایش برداشت محصول ذرت و ۳۵ درصد کاهش مصرف آب داشته است.

وی افزود: طرح الگویی کشت ذرت به شیوه نشاکاری برای اولین بار در استان ایلام و در بخشی از مزرعه یکی از کشاورزان شهرستان دهلران که تولیدکننده نمونه بذر کشور است به عنوان آزمایش و پایلوت اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاهی یادآورشد: یکی از مشکلات کشت بذر ذرت به روش مستقیم، نیاز آبی بالای این روش است و همچنین بذور به صورت یکسان و یکدست در تمام مزرعه پخش نمی‌شود و بخش‌هایی از مزرعه خالی و حالت کچلی به خود می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اما در روش نشاکاری ابتدا بذر ذرت در محیط گلخانه کشت داده می‌شود و هنگامی که جوانه زد به محیط مزرعه برای کاشت انتقال داده و توسط دستگاه‌های کارنده به صورت یکنواخت کاشته می‌شود که این روش مزایای متعددی را برای کشاورز ذرت‌کار به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: کاهش ۳۰ درصدی نیاز به مصرف آب، کاهش رشد و رویش علف‌های هرز و در نتیجه کاهش نیاز به مبارزه با علف‌های هرز و آفات و جلوگیری از کچلی و خالی بودن زمین از بذر از مزایای این روش بوده و محصول تولید شده سالم‌تر و با کیفیت‌تر از روش مستقیم است.

سیاهی گفت: اما از معایب این طرح به هزینه بالای آن باید اشاره کرد که نیاز به تامین دستگاه‌های کارنده برای کاشت یکدست نشا در محیط مزرعه دارد و در استان ایلام این دستگاه‌ها یافت نمی‌شود.

وی افزود: اما میزان تولید و برداشت محصول با روش نشاکاری نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است و افزایش تولید و نیز سایر مزایای دیگر روش نشاکاری می‌تواند عاملی برای توسعه و رونق این نوع کشت در استان باشد که امسال برای اولین بار به صورت پایلوت و آزمایشی انجام گرفت و انتظارات و اهداف مد نظر را برآورده کرد.

به گزارش ایرنا، ۳۴۰ هزار هکتار مزارع دیم و آبی در استان ایلام وجود دارد که از این مقدار بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

هشت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت ذرت دانه‌ای رفته است که پیش‌بینی‌ها حکایت از ۵۵ هزار تن برداشت ذرت از این مزارع دارد.

میانگین برداشت ذرت در استان به روش مستقیم نزدیک به هفت تن در هر هکتار است.

عمده کشت ذرت استان در شهرستان‌های مهران، دهلران، دره‌شهر و هلیلان است.

برچسب‌ها ایلام توسعه ایران اختصاصی ایرنا سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی الگوی کشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام توسعه ایران اختصاصی ایرنا ایلام توسعه ایران اختصاصی ایرنا سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی الگوی کشت اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) برداشت و فرآوری جالب هزاران تن پیاز

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرادید

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • ارتقای سایت تلفن همراه روستای مزرعه میر‌ها شهرستان اردکان
  • برداشت گل گاو زبان در گیلان
  • اولین اجلاسیه استانی روایت پیشرفت در ایلام برگزار می‌شود
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • (ویدئو) برداشت و فرآوری جالب هزاران تن پیاز
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد