Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و تاریخ اسلام غمی به بزرگی از دست رفتن یادگار پیامبر اسلام (ص) را در دوران جوانی و از بی مهری در آن زمان را از یاد نبرده است گرامیداشت و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه (س) هر ساله در ۲ دهه به نام‌های دهه اول و دوم فاطمیه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به دلیل اختلاف روایات در تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) و معتبر دانستن ۲ نقل تاریخی از سوی علمای شیعه، شیعیان ایام فاطمیه را در ۲ نوبت مختلف گرامی داشته و در این ایام به یاد مصائب دختر پیامبراسلام (س) و مظلومیت همسر ایشان حضرت علی (ع) در مجالسی به ذکر فضائل و مصائب، برترین بانوی اسلام و اولین شهید راه ولایت، پرداخته و از دشمنان اهل بیت، تبری‌ می‌جویند.

بنابراین زنده نگه‌داشتن ایام فاطمیه در واقع زنده نگه‌داشتن امامت است زیرا حضرت زهرا با شهادت خود اهمیت جایگاه ولایت را یاداور شد، اولین شعار در فاطمیه دفاع از ولایت به طور علنی و آشکار است و فاطمیه به ما می‌آموزد که برای دفاع از ولایت باید علنی به میدان بیاییم.

حضرت زهرا (س) کامل‌ترین و برترین بانوی عالم است که به عنوان دختر، همسر و مادر معصوم، با القاب و کنیه‌هایی همچون سیده نساء عالم، ام‌الائمه، ام‌ابیها، طاهره، صدیقه کبری و  شناخته می‌شوند و پس از رحلت پدر بزرگوارشان و مظلومیت همسر و غصب حق‌شان، در اثر هجوم برخی از افراد سرشناش و جراحت پیکر اطهرشان به شهادت رسیدند و بنابر وصیت خویش شبانه و به صورت پنهانی دفن شدند؛ به طوری که محل قبر شریفش هنوز نامعلوم است.

یکی از مناسبت‌های مذهبی مهم در بین شیعیان جهان، برپایی مراسماتی در ایام سالگرد شهادت آن بانوی مقدس است که به ایام فاطمیه مشهور شده است مقام معظم رهبری در خصوص اختلاف ایام  شهادت که در ۲ نوبت مختلف گرامی داشته می‌شود.

در این راستا برکات بسیاری بر بیان فضائل فاطمی آمده است به عنوان نمونه بیان فضائل فاطمه (س) نفاق را از انسان می‌زداید، ایمان انسان را زیاد می‌کند، موجب بصیرت عمیق انسان نسبت به حوادث و وقایع تاریخی می‌شود، انسان را با حقایق و بطن این عالم آشنا می‌کند، انسان را نزد خدا و حضرات معصومین (ع)  به خصوص امام زمان (عج) محبوب می‌کند و زمینه کسب تقوا و فضیلت را در انسان مضاعف می‌کند و بسیاری از فضایل دیگر؛ بنابراین جامعه شیعی ما به ذکر فضائل فاطمی بسیار نیازمند است و ایام فاطمی فرصت بسیار مناسبی برای بیان فضایل ایشان می‌باشد.

به بهانه بزرگداشت ایام فاطمیه و در جریان قرار گرفتن اهمیت و بزرگداشت این ایام با حجت الاسلام سیامک نصری مقدم مصاحبه ترتیب داده‌ایم.

 

ایام فاطمیه نمود ولایت مداری است

حجت الاسلام سیامک نصری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: هم اکنون در ایام فاطمیه زهرا(س) قرار داریم روز و ایام، ایام عادی است و آن چیزی که به مکان و زمان ارزش و شرافت می‌بخشد صاحب روز است و در این ایام شرافت و ارزش زمان مکان منوت به فاطمه الزهرا(س) است که مقام مادری دارد.

کارشناس مذهبی ادامه داد: خدواند علت آفرینش را یک نفر می‌داند که به پیامبر بزرگ اسلام می‌فرماید ای احمد اگر تو نبودی من افلاکیان را خلق نمی‌کردم و اگر علی(ع) نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه (س) نبود شماها را خلق نمی‌کردم و این عظمت و ارزش والای حضرت فاطمه را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: نگین و علت خلقت یک بانو است بنابراین مقام یک زن دارای ارزش والای است و  خدواند در سوره کوثر به پیامبر می‌فرماید ای  پیامبر من بر تو کوثر که خیر کثیر است اعطا کرده‌ام.

نصری مقدم بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) رای ولایت را به حضرت علی (ع) داده است در این راستا می‌توان بیان کرد ایام فاطمیه نمود ولایت مداری است  و حضرت فاطمه زهرا(س) شهیده راه ولایت به شمار می‌آیند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه زندگی حضرت زهرا(س) سرتاسر الگو است و ما به طور کامل سبک و زندگی اهل بیت را در زندگی خود به کار نبرده‌ایم، عنوان کرد: امام زمان (عج) یک انسان کامل است و از ایشان سوال شده است که الگوی شما برای زندگی چه کسی می‌باشد ایشان فرموده‌اند الگوی من مادرم زهرا است .

نصری مقدم اضافه کرد: خانم فاطمه زهرا در زندگی دارای نقش‌های متفاوتی است اولین نقش ایشان بندگی خدا، نقش دختری پیامبر، نقش همسری امیرالمومنین، نقش پدر و مادری، نقش همسایه و مسلمان را بر عهده داشتند در این راستا می‌توانیم با یک بررسی و مطالعه بدانیم که ایشان یک الگوی کامل برای سبک زندگی هستند چرا که نقش خود را از هر لحاظ به خوبی ایفا کرده‌اند.

وی افزود: امام حسن (ع) فرموده است مادرم زهرا از شب تا صبح بندگی خدا را به جا می‌آورد و نماز می‌خواند ما می‌توانیم این سبک را الگوی خود قرار داده و بنده خوبی برای خدا باشیم و حضرت زهرا در عین بنده خوب بودن فرزند خوبی برای پدر بود، زهرا مطیع همسر، و همسر خوبی برای شوهر خود بود و ایشان در حدیث کسا آداب فرزندداری را به ما می‌آموزد و با الفاظ زیبا فرزندان خود را صدا می‌زدند و به فرزندان خود ارزش می دادند و در این راستا فرزندان تربیت شده ایشان امام حسین و حضرت زینب می‌شود که چنین فرزندان والا مقامی را تربیت کردند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: حضرت زهرا همسایه خوبی بودند و ایشان ولایت مدار بوده و به خاطر امام زمان خود قیام کردند که باید این سبک از زندگی حضرت را الگوی خود قرار داده و ولایت مدار بوده و رضایت امام زمان خود را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه گر در خانه کس است یک حرف بس است تصریح کرد: برای سعادتمند بودن یک فاطمه زهرا (س)کافی است و در زندگی اگر ایشان را از هرلحاظی الگو و سبک زندگی خود قرار دهیم به طور قطع سعادتمند خواهیم بود و در خانه ایشان دری مطمعن  برای موفقیت و سعادت است.

نصری مقدم خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است نام و یاد حضرت را باید زنده نگه داریم و خود را شبیه ایشان کنیم و سبک‌های زندگی ایشان را از جمله خلوص و حجاب و نجابت، همسرداری، بندگی، فرزندپروری را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ایام فاطمیه باید زنده نگه داشته شود تا عاشورا زنده بماند چرا که مادر عاشورا ایام فاطمیه است و در ایام کرونایی در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شرکت در مراسم عزاداری، و فعالیت در فضای مجازی و نشر بیانات زیبای فاطمه زهرا و حتی پروفایل‌های زهرایی می‌توانیم یاد ایشان و اهل بیت را در دل‌ها زنده نگه داریم.

در ادامه به بهانه بزرگداشت ایام فاطمیه مصاحبه‌ای با شاعر و نویسنده و پژوهشگرتاریخ و ادبیات و مسایل فرهنگی داشتیم که ایشان به بیان ارزش والای مقام حضرت زهرا و اقدامات انجام شده در خصوص بزرگداشت این بانو پرداختند.

حضرت فاطمه زهرا(س) عامل اتحاد بین مسلمانان است

مصطفی قلیزاده علیار شاعر و پژوهشگرتاریخ و ادبیات و مسایل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: شخصیت و سبک زندگی فاطمه زهرا (س) به لحاظ فردی، خانوادگی، اجتماعی، معنوی، اخلاقی و سیاسی الگوی هر مرد و زنی است طوری که حتی انسان‌های غیر مسلمان اما پاک نهاد هم می‌توانند از شیوه زندگی و سیره آن حضرت الگو بگیرند.

وی افزود: فاطمه زهرا (س) برترین بانوی تاریخ توحید و رمز توحید و نبوت و امامت به حق ائمه اطهار و  در عین حال عامل اتحاد مسلمانان است.

این شاعر و نویسنده بیان کرد: باید در طول سال رسانه‌های ما از شیوه زندگی پاک و الهی فاطمه زهرا بگویند و بیان فضایل ایشان را منوت به ایام خاص نکنند و نه اینکه در ایام فاطمیه فقط از مصائب آن حضرت ذکر مصیبت شود و در ایام روز مادر از فضایل ایشان مختصری گفته شود.

مصطفی قلیزاده علیار که مسوول ادبیات حوزه هنری آذربایجان‌غربی نیز میباشد یادآور شد: کانون هفتگی شعر را بعد از ظهر چهارشنبه‌ها به طور مستمر برگزار کرده‌ایم و هر سال در ایام فاطمیه و نیز ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم شعرخوانی داشته‌ایم که شعرای استان و گاه مهمانانی از خارج از استان و حتی از خارج از کشور (ترکیه، آذربایجان و عراق) سروده هایشان در بیان فضایل بانوی عصمت حضرت زهرا قرائت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در اسفند سال ۱۳۹۴ مراسم روز مادر را که مقارن با سالروز حضرت زهرا (س) بود مراسم عصر شعری به چهار زبان فارسی و ترکی و کُزدی و لُری برگزارشد که هم فضایل و شخصیت بی نظیر فاطمه زهرا (س) به زبان شعر بیان و هم نوعی وحدت اقوام ایرانی را در سایه بانوی دو عالم برپا کردیم.

این شاعر و نویسنده خاطر نشان کرد: من چند سالی در دهه هفتاد از سوی جامعه المصطفی قم در جمهوری خودمختار نخجوان به عنوان مدرس علوم دینی و فعال فرهنگی ایرانی بودم، برنامه‌هایی ادبی و فرهنگی به مناسبت‌های روز زن و روز مادر و سالروز میلاد و شهادت حضرت زهرا (س) با حضور شعرا و اندیشمندان مسلمان آن دیار برگزار کرده‌ام که به یمن جاذبه شخصیت معنوی و اجتماعی آن حضرت؛ هنوز هم به یادها مانده است.

کارهای فاخر هنری در شان شخصیت حضرت زهرا(س) درکشورمان انجام نشده است

مصطفی قلیزاده علیار اذعان کرد: متاسفانه در ایران در موضوع شخصیت جامع الهی حضرت زهرا (هنوز) کار فاخر هنری و فراگیر و جذاب مثل فیلم و سریال انجام نگرفته است و این خلاء ممکن است باعث شود مخالفان و دشمنان دست به کارهای مغرضانه هنری بزنند که بر جهان اسلام گران تمام شود.

وی عنوان کرد: باید حوادث تاریخی تاسف بار بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و مصائب اهل بیت (ع) به خصوص مصائب و مظلومیت فاطمه زهرا (س)گفته شود و نمی توان تاریخ را کتمان یا گریم و تحریف کرد اما شیوه گفتن نباید زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم آورد و موجب اختلاف بین مسلمانان شود.

مصطفی قلیزاده علیار خاطرنشان کرد: هم علمای بزرگ و اندیشمند ما مثل علامه شرف الدین عاملی؛ علامه امینی؛ دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر شریعتی و  در باره شخصیت و زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) کتابهایی ارزشمند و علمی نوشته اند و هم گاه دانشمندان بزرگ و پاک طینت غیر مسلمانی مثل "لوئی ماسینیون" فرانسوی در اروپا عمر خود را صرف تحقیق و تالیف کتابی سودمند در زندگی فاطمه زهرا (س) کردند که این موارد به واقع نشانگر عظمت شخصیت جامع و روشن فاطمه زهراست و نشان می‌دهد که شخصیت فاطمه زهرا (س) درعمق تاریخ چهارده قرن پیش شرق نمانده، بلکه مثل خورشید عالمتاب برای دیروز و امروز و فردای همه بشریت در شرق و غرب پرتوافشانی می‌کند.

خاطرنشان می‌شود ایام فاطمیه در حقیقت فرصتی است برای نهادینه شدن و ترویج سبک زندگی فاطمی در جامعه اسلامی و احیاء فاطمیه تنها به برپایی عزاداری صِرف نیست، بلکه ایام فاطمیه، فرصتی است برای احیاء سیره فاطمی در تمام ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی-سیاسی در جامعه امروز است.

ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) مربوط به دوره و زمان خاصی نبوده و سیره و سبک زندگی ایشان نمونه و اسوه‌ای شایسته برای تمام عصرهاست و ایشان نه تنها در خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزند، الگویی نمونه و بی‌نظیر است، بلکه در سایر عرصه‌ها نیز بی‌نظیر بوده و تجلی سبک زندگی اسلامی در سیره حضرت صدیقه کبری (س) متبلور است.

آن چه مهم است، این است که رکن اساسی و زیربنای فرهنگی در هر جامعه‌ای، مادر است و اگر نارسایی فرهنگی در جامعه دیده شود و یا شخصیت‌ها و‌اندیشه‌های بلندی متولد شود، خاستگاه همه آن‌ها مادر است و هیچ جامعه‌ای طعم استقلال و عزتمندی را نخواهید چشید، مگر اینکه زنانش عزت بیابند؛ بنابراین می‌توان حضرت فاطمه زهرا (س)، را مادر فرهنگ تشیع و انقلاب اسلامی دانست و آموزه‌ها و تعالیم فاطمی را الهام‌بخش همه مردان و زنان مسلمان و غیرتمندی دانست که با زندگی فاطمی زمینه ظهور حضرت قائم (عج) را فراهم می‌کنند.

درخاتمه شعری از آقای علیار درباره حضرت زهرا(س) می‌خوانیم:

"خورشیدبانو"

ماه تو را تا دیدگانم دید بانو

مهر تو را دل نقش جان بگزید بانو

ای آفتاب آسمان روشنی بخش

ای زاده خورشید، ای خورشیدبانو

منظومه شمسی عشقی، از دلت تابان

صد مشتری، صد زُهره، صد ناهید، بانو

بعد از غروب آخرین مهر هدایت

روشن شد از تو خانه توحید، بانو

در سایه ات نخل ولایت قد کشیده ست

حق با اشارات تو می گردید بانو

چون لاله های کربلا داغ فدک دارد

هر کس که از باغ شما گل چید بانو

در بی کسیهای غریبانه علی را

تنها تو بودی آشنا، امید بانو

این شعر بر من شرمساری ها فزوده ست

چون نیست در شان تو بی تردید، بانو           

"مصطفی قلیزاده علیار"

گزارش : رقیه وکیلی

انتهای پیام /

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلام فاطمه شهادت ولایت حضرت فاطمه زهرا س ایام فاطمیه شهادت حضرت ایام فاطمی سبک زندگی حضرت زهرا امام زمان زنده نگه خود قرار اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۴۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمشیرباز یزدی از کسب سهمیه المپیک بازماند

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مسابقات انتخابی زون آسیا به منظور توزیع سهیمه باقی مانده المپیک در سطح قاره آسیا از امروز در فجیره امارات آغاز شد و در اسلحه فلوره بانوان زهرا کارگر ملی‌پوش یزدی در مرحله مقدماتی با ۵ باخت و یک برد از صعود به مرحله بالاتر بازماند.

زهرا کارگر در جدول رده بندی از بین ۱۴ شمشیرباز در جایگاه دوازدهم ایستاد.

قهرمان مسابقات شمشیربازی انتخابی زون آسیا در هر بخش صاحب سهمیه المپیک می‌شود.

دیگر خبرها

  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • شمشیرباز یزدی از کسب سهمیه المپیک بازماند
  • مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی