Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن افتخاری مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در نشست خبری پیرامون تشریح طرح گاز بهای رایگان مشترکین کم مصرف در خراسان رضوی گفت: تعداد مصرف کنندگان گاز طبیعی در خراسان رضوی بالغ بر ۲میلیون و ۴۲۶هزار مشترک می‌باشد که تقریبا ۹.۸درصد از مشترکان گاز کشور را شامل شده و بعد از استان تهران در این زمینه دارای رتبه دوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: گاز بهای مشترکانی که در فصل زمستان تاسقف ماهانه ۲۰۰مترمکعب و در فصل تابستان تاسقف ۴۵مترمکعب مصرف کنند، رایگان اعمال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بابیان اینکه از نظر میزان شبکه اجرای گاز نیز در حال حاضر ۳۵۸۷۰کیلومتر شبکه گاز در خراسان رضوی وجود دارد که ۹.۴درصد کل کشور را شامل شده و در رتبه اول کشور قرار دارد، ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های قبل شرکت گاز خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری عقب افتادگی جزئی داشت گاز رسانی به روستا‌ها بود که با تلاش‌های شبانه روزی شرکت گاز بدون استفاده از بودجه عمومی دولت و با استفاده از سرمایه گذاری، گاز رسانی به روستا‌ها را سرعت بخشید به طوری که در حال حاضر ۴۸۵هزار خانوار روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.   افتخاری بیان کرد: خراسان رضوی به زودی وارد مرز یک میلیون علمک گاز می‌شود، تنها شهر خراسان رضوی که در حال حاضر دارای شبکه گاز نمی‌باشد شهر باجگیران است که تاکنون به فرایند عملیاتی برای برخورداری این شهر از نعمت گاز دست پیدا نکرده ایم.   او تصریح کرد: در حال حاضر ۲۳۲۹روستا و آبادی استان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و ۲۵۹روستا را نیز در حال اجرا داریم که بابهره برداری از آن‌ها نفوذ ضریب گاز روستایی استان به ۹۸.۵درصد خواهد رسید. همچنین برای ۹۲روستای استان که دارای شرایط گاز رسانی هستند برای تعدادی از آن‌ها تا پایان امسال و برای تعدادی هم تا نیمه اول سال آینده پیمانکار تعیین و فرایند گازرسانی به ان‌ها تعیین خواهد شد تا پرونده گاز رسانی به روستا‌های بالای ۲۰خانوار و دارای شرایط گاز رسانی استان بسته شود.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین یکی از محور‌های تامین گاز حوزه حمل و نقل است که تقریبا ۱۹۵جایگاه CNG در استان که متاسفانه تعدادی از ان‌ها غیر فعال هستند روزانه ۲میلیون مترمکعب در روز، نیاز گاز این حوزه را تامین می‌کنند. بیشتر بخوانید ۳۰۰ هزار مشترک گاز در خراسان رضوی، گاز رایگان مصرف می کنند
افتخاری اظهار کرد: قبل از تفکیک خراسان به سه استان، پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس علاوه بر تامین گاز خراسان بخشی از نیاز گاز مصرفی استان‌های سمنان، مازندران و گلستان را نیز تامین می‌کرد، اما در حال حاضر به دلیل افزایش شبکه گاز، این پالایشگاه تنها نیاز مصرفی خراسان رضوی را تامین می‌کند که در این زمینه با اقدام خلاقانه‌ای که انجام شد مخازن زیر زمینی با رعایت همه استاندارد‌ها در این پالایشگاه ساخته شدند تا با استفاده از ظرفیت این مخازن زیرزمینی، گاز در فصل تابستان ذخیره و در فصل زمستان، از آن‌ها استفاده شود، به طوری که در حال حاضر در فصل زمستان روزانه بین ۳۷تا ۴۰میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه شهیدهاشمی نژاد و ۱۷تا ۲۰میلیون مترمکعب از ذخائر این مخازن برای تامین گاز استان برداشت می‌کنیم.
سیاست‌های تشویقی
او افزود: علی رغم اینکه ایران دومین منبع گاز در جهان است، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف بویژه در بخش خانگی، جهش قابل تاملی در فصل زمستان در حوزه مصرف گاز رخ می‌دهد به طوری که میانگین مصرف خانگی در ایران در این فصل ۳تا۴برابر استاندارد‌های دنیا است که این موضوع دلایلی نظیر بی توجهی مردم در مصرف گاز و همچنین عدم استاندارد‌های لازم در موتورخانه‌ها و بخاری‌های تولید شده در ایران است به طوری که رده انرژی اغلب بخاری‌های تولید شده در ایران در رده F و G قرار دارند این در حالی است که بهترین رده انرژی بخاری باید A باشد.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست‌های تنبیهی تاثیری در فرهنگ سازی مصرف ندارد و باید به سمت سیاست‌های تشویقی در این زمینه سوق پیدا کنیم، ادامه داد: دولت به منظور سیاست‌های تشویقی برای مدیریت مصرف گاز دو اقدام را امسال برنامه ریزی و آغاز کرده است به طوری که در اولین طرح موضوع اصلاح و بهینه سازی موتورخانه‌ها را ابلاغ کرد تا در راستای اجرای قانون هوای پاک، همه موتورخانه‌های مسکونی، اداری و تجاری استاندارد‌های لازم را دریافت و موتورخانه‌های خود را بهینه سازی کنند.

افتخاری بیان کرد: تمام روستا‌های حاشیه شهر مشهد که دارای شرایط گاز رسانی می‌باشند گاز دار و یا در مرحله گاز رسانی هستند به طوری که طبق آخرین آمار ۸۰ درصد این روستا‌ها در حال حاضر از نعمت گاز طبیعی برخوردار و ۲۰درصد نیز در مرحله گاز رسانی می‌باشند، اما نکته‌ای که باید در این زمینه به آن اشاره کرد این است که ما مسئولیتی برای گاز رسانی به واحد‌هایی که خارج از بافت روستایی که اغلب باغ ویلا و واحد‌های غیرمجاز هستند نداریم.
انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گاز طبیعی علمک گاز مشترکین کم مصرف گاز مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی خراسان رضوی رسانی به روستا فصل زمستان استاندارد ها موتورخانه ها گاز رسانی حال حاضر گاز طبیعی روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند