Web Analytics Made Easy - Statcounter

داوطلبان بی‌شماری خواستار برگزاری تکمیل ظرفیت کنکور‌های سراسری هستند؛ اما سازمان سنجش درحالی که برای دوره‌های دیگر تکمیل ظرفیت می‌گذارد، مطابق قانون سنجش و پذیرش این موضوع را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کنکور‌های سراسری از همان آغاز مرحله ثبت‌نام همواره اخبار متنوعی را با خود به همراه دارند و گاه به حاشیه نیز کشانده می‌شوند؛ به نوعی که بیش از شرکت در کنکور داوطلبان استرس حواشی آن را دارند که پیش‌تر چه اتفاقاتی برای اعلام نتایج، پذیرش در دانشگاه یا حتی مرحله تکمیل ظرفیت خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  دانشگاه‌های غیردولتی قربانی یک تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو تا سه سال گذشته معمولا برخی از داوطلبان که نتوانسته بودند در دانشگاه‌های مورد علاقه خود پذیرش بگیرند به امید برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت بودند تا بار دیگر بتوانند شانس خود را امتحان کنند، اما سه سال قبل با تصمیم شورای سنجش و پذیرش برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت لغو شد و دانشگاه‌ها موظف شدند تنها در یک مرحله تمام ظرفیت پذیرش دانشجوی خود را تکمیل کنند.   در این بین دانشگاه‌های غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد که معمولا در مرحله تکمیل ظرفیت تعداد دانشجوی خوبی را پذیرش می‌کردند، قربانی این تصمیم شدند.   سنجش و ماجرای تکمیل ظرفیت جالب آنجاست که سازمان سنجش آموزش کشور امسال در اقدامی جدید در کنار برگزاری دوره‌های بدون کنکور و پذیرش براساس سوابق تحصیلی اطلاعیه‌هایی درباره تکمیل ظرفیت منتشر می‌کند که توجه زیادی را به خود جلب کرده است، تکمیل ظرفیت براساس سوابق تحصیلی برای آزمون کاردانی به کارشناسی ۹۹ یا تکمیل ظرفیت پذیرش‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها!     بر این اساس خیلی از داوطلبان کنکور‌های سراسری با وجود آنکه زمان زیادی از برگزاری و اعلام نتایج آزمون‌شان گذشته است همچنان به سایت سازمان سنجش آموزش کشور چشم دوخته‌اند تا بلکه برای دوره‌های آن‌ها هم مجددا تکمیل ظرفیت برگزار شود و حتی در پیام‌هایی این موضوع را مطالبه می‌کنند و پیگیر هستند.   قانونی که تنها کنکور سراسری را محدود می‌کند بنابراین اگر بنا به عدم برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت و اجبار دانشگاه‌ها به تکمیل ظرفیت پذیرش خود تنها در یک مرحله است، چرا باید این قانون فقط برای کنکور‌های سراسری باشد و برای دوره‌های دیگر صادق نکند؟ یا چرا برای یک آزمون رسمی کشوری باید تکمیل ظرفیت براساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد؟ مگر نه اینکه برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت ممنوع شده است پس با آزمون و بدون آزمون آن دیگر چه فرقی می‌کند؟     گویا سازمان سنجش آموزش کشور به شیوه‌ها و عناوین مختلف همچنان اقدام به مرحله تکمیل ظرفیت می‌کند و تنها داوطلبان کنکور‌های سراسری از فیض تکمیل ظرفیت محروم مانده‌اند.همچنان تمام این موارد باعث شده که داوطلبان و خانواده‌های بسیاری متضرر شده و دلهره‌های زیادی داشته باشند.   لغو برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت خوب یا بد؟
شاید لغو برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت، دانشگاه‌ها را تا جایی برای پذیرش یکباره ملزم کرده باشد، اما دیده می‌شود که همچنان تعداد زیادی از صندلی‌های دانشگاهی‌های غیردولتی خالی و از آن طرف داوطلبان زیادی هم پشت کنکور مانده‌اند. در واقع برگزاری این مرحله می‌توانست امیدی برای تحصیلی داوطلبانی باشد که به هر دلیلی از پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و معتبر جا ماندند.     از دانشگاه آزاد اصرار و از سازمان سنجش انکار
به عنوان مثال چند روزی می‌شود که در صفحات مجازی تعداد زیادی از داوطلبان خواستار برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت برای دانشگاه آزاد هستند و گلایه‌های خود را دست به دست بین همگان نشر می‌دهند. آن‌ها معتقدند که دانشگاه آزاد برای تکمیل ظرفیت مشکلی ندارد و تنها سازمان سنجش است که مخالفت می‌کند.     وقتی صدای اعتراضات تعداد بی‌شماری از این داوطلبان به خبرگزاری دانشجو رسید چنین درخواستی را از سازمان سنجش آموزش کشور پیگیر شدیم و حدس زدیم که شاید با روند امسال سنجشی‌ها امیدی به برگزار مرحله تکمیل ظرفیت باشد، اما فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این مطالبه ما عنوان کرد: طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش تکمیل ظرفیت ممنوع شده است و چندسالی می‌شود که دیگر مرحله تکمیل ظرفیت برگزار نمی‌شود.   بهتر نیست قانون جامع‌تری برای برگزاری یا عدم برگزاری تکمیل ظرفیت تصویب شود؟
با این سخن به خوبی مشخص است که امسال هم همچون دو سال گذشته خبری از برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت برای کنکور سراسری نیست، اما کاش مسئولان دانشگاهی کشور ضمن تحلیل و بررسی روند فعلی برگزاری دوره‌های بدون آزمون و با آزمون و تکمیل ظرفیت برخی دوره‌ها، با نگاه به آینده و سرنوشت جوانان این مرز و بوم قانون محکم‌تر و هدفمند دیگری را تصویب کنند تا دیگر شاهد چنین مسائلی برای داوطلبان و دانشجویان نباشیم و قرار نباشد که برگزاری تکمیل ظرفیت را تنها برای یکسری کنکور‌ها محدود کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان سنجش تکمیل ظرفیت کنکور تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد شورای سنجش و پذیرش پذیرش براساس سوابق تحصیلی سازمان سنجش آموزش کشور برگزاری تکمیل ظرفیت کنکور های سراسری دانشگاه آزاد سنجش و پذیرش دانشگاه ها کنکور ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۵۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب

به گزارش سازمان سنجش آموزش کشور محمد حسین حاجیلو در مورد تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: برنامه ریزی های لازم در سه بخش قبل، حین و پس از برگزاری آزمون سراسری در حال انجام است و تمام تمهیدات لازم برای برگزاری آزمونی امن و در سلامت کامل اندیشیده شده است.

قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  با تأکید بر اینکه والدین  و به ویژه داوطلبان باید مراقب باشند تا فریب کانال های مجازی متخلف را نخورند گفت: لازم است داوطلبان هوشیار باشند تا تحت تأثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به  دست این افراد  سودجو ندهند چراکه این سوداگران هدفی جز اخاذی و کلاهبرداری ندارند بنابراین ضرورت دارد داوطلبانی که وارد شبکه‌های مجازی مدعی تقلب و تضمین قبولی شده‌اند هر چه سریع‌تر از این شبکه‌ها  که همگی تحت رصد دستگاه های امنیتی هستند، خارج شوند تا مشمول مجازات‌های قانونی نشوند.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری در خصوص عضویت داوطلبان آزمون سراسری در گروه‌ها و کانال‌های مدعی تقلب هشدار داد و گفت: مطابق قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری  که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، همراه داشتن وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در جلسه آزمون سراسری تخلف ۱ تا ۱۰سال محرومیت از آزمون به دنبال دارد.

حاجیلو درباره اطلاع رسانی عمومی بمنظور تنویر افکار عمومی گفت: با توجه به هماهنگی بعمل آمده با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و بر مبنای قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری مصوبه مجلس شورای اسلامی، برای پیشگیری از تخلفات احتمالی آزمون سراسری، پیامکی به تمام شهروندان سراسر کشور ارسال شده است.

حاجیلو در پایان  با تشکر از زحمات دستگاه‌های قضائی، امنیتی، انتظامی و اجرایی، گفت: وزارت کشور، استانداران و فرمانداران خیلی پررنگتر از گذشته در راستای امنیت آزمون، برای برگزاری آزمون سراسری که پدیده ای  ملی و تعیین کننده سرنوشت جوانان کشور  است با تمام توان پای کار هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تقلب در کنکور سراسری صفر است 
  • عبدالحسین خسروپناه: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • ۳ هزار نفر در کنکور مرحله اول خاش شرکت دارند
  • نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود
  • کارنامه اولیه کنکور در نیمه مرداد منتشر می‌شود
  • اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟
  • برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش