Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دیوان محاسبات کشور گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ را در مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

قدس آنلاین:  مهرداد بذرپاش با حضور در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی خلاصه‌ای از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ را به نمایندگان ارائه کرد و گفت: دیوان محاسبات علی‌رغم ایجاد محدودیت‌های ناشی از کرونا یک ماه قبل از موعد قانونی گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۸ را تهیه کرد و در تاریخ ۲۹ آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دیوان محاسبات با حسابررسی ۳۷۰۰ دستگاه اجرایی و ۳۸۰۰ گزارش حسابررسی در کارگروه‌های فنی و حقوقی این گزارش را در ۳۹۹ صفحه تهیه کرد که در هیات عمومی دیوان محاسبات به تصویب رسید. همچنین با توجه به این‌که عملکرد برخی از تبصره‌ها دارای طبقه‌بندی بوده گزارش آن به ریاست مجلس تقدیم شد.

بذرپاش اضافه کرد: منابع بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۸، ۱.۹۳۵.۴۶۶ میلیارد تومان بوده که تحقق آن ۲۱۹۱.۸۶۵ میلیارد تومان بوده یعنی ۱۱۳ درصد آن محقق شده است همچنین مصارف ۱.۹۴۹.۹۷۲ میلیارد تومان بوده که ۲.۱۹۱.۸۶۵ میلیارد تومان آن محقق شده است.

رییس دیوان محاسبات همچنین گفت: از مجموع ۲۷۴ بند، جزء و تبصره ۳۴.۳ درصد به طور کامل و ۴۱.۶ درصد به طور ناقص اجرا شده‌اند و ۲۴.۱ درصد نیز فاقد عملکرد است. همچنین ۹۳.۸ درصد حکم دارای ماهیت بودجه‌ای و ۶.۲ درصد حکم غیربودجه‌ای است. علاوه بر این ۱۱۵ حکم که با پیشنهاد نمایندگان آمده تنها ۳۰ حکم به طور کامل اجرا شده است. همچنین ۱۶۱ حکم تکراری، ۳۸ حکم فاقد عملکرد، ۶۸ حکم کامل و ۵۵ حکم ناقص اجرا شده است.

بذرپاش در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای تامین قیر غیرمصرفی اختصاص یافته بود ولی طبق تصویب‌نامه هیات وزیران ۲۰۰۰ میلیارد تومان توزیع شد. برای گرمایش و سرمایش مدارس نیز ۳۶ درصد عوارض واریز شد. همچنین دولت باید برای پرداخت بدهی به تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی ۵۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص می‌داد که ۱۲۶۹ میلیارد تومان به تامین اجتماعی و ۲۸ هزار میلیارد تومان به سازمان بازنشستگی کشوری اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز موظف بوده با همکاری وزارت نفت به تنظیم روابط مالی بین دولت و شرکت‌های تابعه وزارت نفت اقدام کند که به این تکلیف عمل نشده است. همچنین ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر شده که ۴۴ هزار میلیارد تومان براساس احکام بودجه و ۳۸ هزار میلیارد تومان به استناد مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده است.

رییس دیوان محاسبات کشور یادآور شد: طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۸ صاحبان هرم و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف بودند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند که از ۱۱۰ هزار نفر تنها ۴۵ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کردند که این ثبت نام هم به منزله‌ی استفاده پایانه فروشگاهی نیست علاوه بر این در مورد معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین تکلیف می‌شد که ۱۰ درصد مطالبات معادل ۱۸ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان وصول و به خزانه واریز شده است.

بذرپاش اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی موظف بودند کلیه حساب‌های ریالی خود را صرفا از طریق خزانه و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند که در ۲۵۵ دستگاه دریافت و پرداخت از این طریق انجام نشده است. همچنین در سال ۱۳۹۸ برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ۴۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

رییس دیوان محاسبات کشور با اشاره به پیش بینی ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: خالص ارز تخصیص یافته در این دوره برای واردات کالا ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۹۴ درصد صرف واردات کالا و بازپرداخت اقساط حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه مربوط به واردات کالا شده از این میزان تامین ارز بابت واردات کالا سه میلیارد دلار (۶.۵ درصد) از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا انتهای آبان‌ماه ۹۹ فاقد هرگونه واردات بوده‌اند.

ادامه دارد.../

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بودجه گزارش تفریغ بذرپاش رییس دیوان محاسبات هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۳۹۸ واردات کالا اجرا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۶۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است

نشست خبری سالیانه دکتر روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در محل معاونت علمی برگزار شد.

دهقانی در این نشست به سوالی پاسخ داد. سوال اینگونه مطرح شد: یک گزارشی اخیراً در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در گزارش آمده است که یک شرکت در حوزه واردات تجهیزات پزشکی سالانه به صورت میانگین ۴.۲ همت ارز سوبسیددار دریافت کرده است و این درحالی است که کل بودجه معاونت علمی ۳.۷ همت است! از طرفی بودجه بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه‌ای که با معاون توسعه بنیاد نخبگان داشتیم فقط ۲۸ درصد محقق شد و اخباری وجود دارد مبنی براینکه بودجه ستاد نانو نیز به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.  نظر خود را درباره دریافت ارز سوبسیدار و جزئیات بودجه معاونت علمی بفرمایید؟

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوالی دیگر گفت: درباره تجهیزات پزشکی گزارشات مختلفی وجود دارد که ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی کشور داخلی است و ۶۰ درصد وارداتی است. اگر از نظر ارزش صحبت کنیم حرف درستی است و از نظر ریالی ۴۰ درصد تجهیزات داخلی است و ۶۰درصد تجهیزات خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در رابطه با تعداد صحبت کنیم بالغ بر ۸۰ درصد تجهیزات پزشکی ما ایرانی است. اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شرکت دانش‌بنیان عموماً‌ با ارز بازار ارز آزاد و در بهترین حالت با ارز نیمایی و ارز ۴۳ هزار تومان کالا تولید می‌کند. واردکننده با ارز ۲۸۵۰۰ و بلکه با ارز ۴۲۰۰ کالا وارد می‌کند! نتیجه کار این است که حجم ارزبری و پولی آن بالا است اما از نظر تعداد و حجم کالا به نسبت داخلی ۳۰ درصد کم نیست.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما تأکید داریم که حمایت از واردکننده کالا با ارز سوبسیدی قطعاً‌ یک اشتباه راهبردی است و ارز بایستی برای همه کالاها آزاد شود که شامل واردکننده و تولیدکننده می‌شود. مصرف‌کننده نهایی باید سوبسید بگیرد.

وی گفت: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی استاندارد اروپا در محصول پروتز گرفته است و همه پزشکان نیز کیفیت آن را تأیید کردند و در بازار ۶۰ میلیون تومان آن را می فروشد و نمونه خارجی همان پروتز به قیمت ۵۰ میلیون تومان به بازار می آید. مصرف‌کننده کدام را خریداری می‌کند؟ قطعاً نمونه اروپایی را خریداری می‌کند.

دهقانی تأکید کرد:‌ اگر به همان واردکننده، همان ارزی بدهند که تولیدکننده دانش‌بنیان با کیفیت استفاده کرده است پروتز آمریکایی در ایران ۱۰۰ میلیون خواهد شد. حالا فرض کنید که پروتز آمریکایی در بازار  ۱۰۰ میلیون تومان، پروتز ایرانی ۶۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون آن را به کسی که از آن استفاده کند سوبسید می‌دهم.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ارز ترجیحی به محصول دانش‌بنیان دادن، تجهیز پزشکی دادن و به واردکننده دادن قطعاً و قطعاً اشتباه است.

وی گفت: سال گذشته معاونت علمی از محل بودجه‌های عمومی نزدیک به ۹۰ درصد تخصیص داشت اما در بودجه بند ز تبصره ۶ که ویژه عوارض ناشی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود تخصیص بسیار پایین و در حد ۴۰ درصد بود.

دهقانی با بیان اینکه قانونگذار امسال نکات خوبی را دیده است گفت: در ۷ همتی که برای پروژه‌های پیشران درنظر گرفته شده است حکم شورای سران این بوده است که این مبلغ بایستی ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا کند. دوم اینکه بند ژ که بندز تبصره ۶ سال گذشته است حکم قانون این است که ماه به ماه تسویه شود.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: پیش‌بینی این است که باتوجه به ارتقای خوب بودجه‌های معاونت علمی در سال جدید، منابع پروژه‌های پیشران، منابع اعتبار مالیاتی، امسال بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بهتری در حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی با اشاره به گزارش تسنیم درباره واردات تجهیزات پزشکی و ارز سوبسیدی تصریح کرد: من بسیار زیاد از این پروژه استفاده کردم و رسانه قطعاً یکی از ابزارهای پیشرو و پیکان مطالبه‌گری پیشرفت کشور است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • آخرین وضعیت بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران | این بزرگراه به آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل خواهد شد
  • آشتی‌کنان در کرمان ناقص ماند!
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده