Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا آذربایجانی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با انتشار یادداشتی به تحلیل سند تحول قضایی پرداخت.

خبرگزاری میزان - ایلنا نوشت: علیرضا آذربایجانی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز طی یادداشتی در ایلنا نوشت: سند تحول قوه قضائیه به عنوان یک منشور مبنایی و راهبردی در شصت و نه صفحه در نیمه اول دی ماه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند اجرای دقیق اصول مندرج در آن، مستلزم تصویب مقررات بعدی است، معهذا اهداف و اصول مندرج درآن نشان از آینده قریب‌الوقوع قوه قضائیه است. هر چند که اجرای بعضی از اصول و اهداف، مستلزم ایجاد و تغییرات بنیادینی است که ممکن است دسترسی به آن اهداف را درمواعد تعیین شده ممکن نسازد.

به عنوان یک مصداق، تشکیل پرونده شخصیت برای متهمین در دادرسی‌های کیفری از زمان تصویب قانون آیین دادرسی کیفری مطرح و در این سند نیز غیر مستقیم به آن اشاره شده در حالیکه همچنان در حالت برزخ و بلاتکلیفی قرار دارد.

نمونه موارد مثبت این سند را می‌توان در موارد زیر ذکر کرد:

۱. شناسایی قوانین و احکام قضایی معارض، ناقص و یا مبهم.

۲. ایجاد شعب تخصصی با اعمال آیین دادرسی‌های ویژه.

۳. توسعه فناوری‌های هوشمند در روند دادرسی.

۴. افزایش شفافیت در رسیدگی‌های قضایی.

۵. افزایش تبعات شهادت کذب برای شاهدان کاذب و ساختگی.

۶. توسعه روش‌های جایگزین حل اختلاف مثل داوری.

۷. تسهیل اعتبار سنجی مدعیان اعسار.

۸. بهبود شرایط اجرای احکام.

۹. بهینه سازی ابلاغ‌های الکترونیکی.

۱۰ضابطه‌مند کردن تشکیل تجمعات.

۱۲. قاعده مندی و تسهیل رسیدگی به جرائم سیاسی وغیره.

هر چند این بخش از مصادیق ذکر شده علاوه بر آحاد مردم، وکلای دادگستری را نیز غیر مستقیم در امور وکالتی با آن‌ها مرتبط می‌نماید، ولی بخش دیگری از این مقررات که در زیر مجموعه عنوان دسترسی به خدمات حقوقی ذکر شده اند به صورت مستقیم مرتبط با ساختار و نهاد وکالت هستند.

کانون‌های وکلا در تدوین پیش نویس مذکور در این بخش نقشی نداشتند و قوه قضائیه حتی به صورت شکلی و تشریفاتی نیز قبل از تصویب نهایی متن از نظرات مشورتی کانون‌های وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌ها استفاده‌ای نکرد.

به عنوان مصادیقی از این بخش می‌توان گفت که ایجاد رتبه بندی وکلا بدون این که مبانی این رتبه بندی دارای تعاریف مشخص علمی و حرفه‌ای مطروحه از طرف نهاد وکالت باشد.

توسعه موسسات حقوقی بدون تصریح به این که موسسات مجاز منحصر به آن دسته از موسساتی خواهند بود که توسط وکلای دادگستری تشکیل و اداره می‌شوند.

حذف سقف ظرفیت پذیرش کار آموزان وکالت که منجر به افزایش غیر منطقی تعداد وکلا بدون ایجاد زمینه‌های اشتغال برای آن‌ها می‌گردد از جمله مصادیقی هستند که می‌توانند مورد سوال و یا اعتراض نهاد وکالت باشند.

نظر به قابلیت عملی تعدیل دراصول این سند، استفاده از نظرات تخصصی صاحب منصبان نهاد وکالت که در بسیاری از موارد دارای تجارب ممتد و مفید قضایی هستند راهگشای تعدیل در آینده به صورت علمی و منطقی حداقل در این دسته از اصولی که مستقیماً با حرفه وکالت مرتبط هستند خواهند بود.

بیشتر بخوانید: سند تحول قضایی در راستای آرمان‌های نظام و تحقق عدالت است

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: قوه قضاییه سند تحول قضایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قوه قضاییه سند تحول قضایی وکلای دادگستری نهاد وکالت سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مردمی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در بندرعباس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، سیدعلی اصغر رفاهی درباره دیدار مردمی که در مسجد کوفه بندرعباس برگزار شد گفت: هدف از این دیدارها، پیگیری مشکلات و درخواست‌های قضایی مردم است.

وی گفت: امروز حدود چهل درخواست و پرونده قضایی مردم از نزدیک بررسی شد.

رفاهی افزود: درخواست‌های دریافت شده تا دو روز آینده ثبت و پیامک آن برای افراد فرستاده می‌شود.

وی گفت: نتیجه بررسی و پیگیری این درخواست‌ها نیز تا دو هفته آینده به متقاضیان اعلام می‌شود.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه افزود: دیدار مردمی در سفر‌های استانی بویژه با محوریت مساجد و بقاع متبرکه، از تاکیدات رئیس قوه قضاییه است.

رفاهی افزود: در صورت نیاز، پرونده افراد متقاضی با حضور اعضای شورای عالی قضایی، معاونان قوه و یا حتی در دیدار با خود رئیس قوه قضاییه بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ رئیس قوه قضاییه امروز به هرمزگان سفر می کند

وی گفت: روز پنجشنبه نیز از ساعت هشت صبح تا ۱۷ دیدار مردمی در محل مجتمع دادگاه‌های کیفری، انقلاب و خانواده بندرعباس واقع در میدان اباذر بندرعباس برگزار می‌شود.

رئیس و مسئولان قوه قضاییه در سی امین سفر استانی، امروز به هرمزگان سفر می‌کنند.

 

دیگر خبرها

  • دیدار مردمی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در بندرعباس
  • ‌سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • رئیس قوه قضاییه به هرمزگان سفر می‌کند
  • رییس قوه قضاییه به هرمزگان سفر می‌کند
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • از پرونده چای دبش چه خبر؟
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • ابلاغ مأموریت ویژه برای آموزش‌های تخصصی به قضات
  • توصیه‌های اژه‌ای به قضات