Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: به موجب دادنامه قطعی صادره از سوی شعبه نهم دادگاه تجدید نظر استان فارس ٣٠‌ آذر ٩٩، یک میلیون و ۵۸۸ هزار و ۹۴ متر مربع از اراضی بستر و حریم تالاب پریشان از تصرف خارج شد.

حمید ظهرابی اظهار کرد: با توجه به قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع مصوب سال ۱۳۴۱ و قانون  اراضی مستحدث و ساحلی مصوب سال ۱۳۵۴، همه اراضی جنگلی، مرتعی و تالابی کشور متعلق به دولت و ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شروع پرونده اخیر که منجر به صدور رای به استرداد ۱۵۸ هکتار از اراضی شد به سال ۱۳۹۲ بر می‌گردد، در آن زمان محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون با مشاهده فعالیت افرادی بر روی اراضی بستر تالاب پریشان نسبت به توقف فعالیت آنها اقدام کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: پس از بررسی مشخص شد این اشخاص دارای قرارداد اجاره با یک شخص حقوقی هستند و آن شخص نیز موفق شده با طرح ادعای افزایش مستثنیات، اداره کل منابع طبیعی استان را محکوم و مساحت زیادی به اراضی مستثنیات خود اضافه کند که بعضا دارای تداخل با اراضی بستر و حریم تالاب پریشان هستند.

ظهرابی اضافه کرد: بنابراین با تهیه و جمع‌آوری مستندات با استفاده از ظرفیت ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون اراضی مستحدث و ساحلی (در آن زمان هنوز قانون حفاظت و احیا تالاب‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده بود) با اعتراض ثالث، وارد پرونده شده پس از هفت سال پیگیری‌های حقوقی و ارجاع امر به کارشناسان رسمی دادگستری و استعلام از امور آب استان موفق به اخذ حکم شدیم.

وی تاکید کرد: همچنین پرونده دیگری به مساحت بیش از یک هزار هکتار در منطقه حفاظت شده ماله گاله را در دست بررسی داریم که اخیرا دادخواست آن تقدیم دادگاه حقوقی شده است و در صورت موفقیت این اراضی که دارای پوشش جنگلی هستند از مالکیت متصرف خارج خواهد شد.

کد خبر 576465 برچسب‌ها استان‌ فارس تالاب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس تالاب تالاب پریشان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۹۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،موسی جسور افزود: متخلفین برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

جسور با اشاره کاهش تخلف قطع درختان که از عمده‌ترین تخلفات محیط زیستی منطقه بود، گفت: با پیگیری‌ها و انجام گشت‌های مکرر، متخلفین قطع درختان در منطقه حفاظت شده نوروزلو شناسائی، دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده اند و با تلاش شبانه روزی یگان حفاظت شهرستان، تخلف چوب بری در منطقه حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پایان یادآور شد: قسمتی از منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو با وسعت ۱۱۵۰ هکتار در شهرستان میاندوآب واقع شده و از مناطق چهارگانه با ارزش تنوع زیستی بالا در استان به شمار می‌رود و برابر ضوابط قانونی هرگونه قطع درختان و برداشت مصالح رودخانه‌ای در این محدوده ممنوع بوده و مامورین یگان حفاظت محیط زیست با متخلفین بصورت قاطع و قانونی برخورد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • رفع تصرف ۲۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی در گتوند
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند