Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، گزارشی از عملکرد این کشور در عرصه بین‌المللی، از جمله روابط با آمریکا، ناتو، اتحادیه اروپا، چین و همچنین همکاری‌های خارجی با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان ارائه داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، در بیانیه ویژه  وزارت امور خارجه  فدراسیون روسیه درباره نتایج اصلی سیاست خارجی این کشور در سال 2020 که امروز سه شنبه منتشر شد، تأکید شده است که روسیه به‌رغم مشکلات جدی بوجود آمده در روابط با برلین و کاهش دستور کار مثبت در روابط دوجانبه، همواره از برقراری گفت‌وگوی سیاسی منظم با آلمان حمایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در خصوص روابط با آمریکا نیز در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که روسیه آمادگی خود برای همکاری متقابلاً سودمند با ایالات متحده را نشان داده، ولی معتقد است که این همکاری باید براساس اصل احترام به منافع یکدیگر انجام شود.

در این سند یادآوری شده که روابط مسئولانه روسیه و ایالات متحده برای حفظ امنیت بین المللی و ثبات راهبردی در جهان اهمیت داشته و طرف روسی همواره برای پیش رفت همکاری‌های دوجانبه آمادگی دارد و در سال 2020 نیز، یکی از زمینه‌های مهم فعالیت سیاست خارجی روسیه در روابط با آمریکا، "گفت‌وگوهای راهبردی" در خصوص مسئله  کنترل تسلیحات موشکی و هسته‌ای بود.

وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که گفت‌وگوهای روسیه و چین در جریان همه گیری ویروس کرونا در جهان، به یک عامل تثبیت کننده روابط بین المللی تبدیل شده است.

در این سند در این باره آمده است: «در زمینه بحران جهانی ناشی از پیامدهای شیوع بیماری کووید-19، مشارکت راهبردی بین روسیه و چین تأثیر تثبیت کننده مهمی در روابط بین الملل داشت. تعامل دوجانبه در خصوص موضوعات اصلی دستورکار منطقه‌ای و جهانی، به ویژه در سازمان ملل و سایر سازمان‌های برجسته بین المللی، توسعه بیشتری یافت و مواضع مشترک دو کشور در رابطه با طیف گسترده‌ای از مسائل بین المللی در بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه و چین در ماه سپتامبر منعکس شد.

روابط روسیه و غرب، در مجموع به سمت بهبودی تغییر نکرده است

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که مسکو اقدامات مشخصی برای اطمینان از کاهش تنش در خطوط تماس روسیه و ناتو در حوزه نظامی-سیاسی در فضای اروپا برداشته است که از جمله آنها، تعیین مهلت قانونی یک جانبه برای استقرار موشک‌های برد کوتاه و متوسط در قاره اروپا است، هرچند این ابتکارعمل از سوی شرکای غربی، مورد توجه قرار نگرفته است.

این بیانیه با اشاره به این واقعیت که روابط روسیه با غرب، بطور کلی به سمت بهتر شدن تغییر نکرده است، افزوده است: «در سیاست ناتو، اتحادیه اروپا و تعدادی از اعضای این دو سازمان، بطور جداگانه، رویکردهای تنش زا و تقابلی بر اصول سازنده غلبه یافته است، با این وجود، طرف روسی همچنان به گفت‌وگو و همکاری با کشورهای اروپایی علاقه مند است.»

وزارت امور خارجه در عین حال یادآور شده که روسیه یکی از نخستین کشورهایی بود که در مبارزه با کووید-19 به کشورهای خارجی کمک فعال کرده و با غلبه بر پیامدهای اقتصادی-اقتصادی بحران، همکاری گسترده‌ای را در زمینه تولید و تأمین داروها و واکسن علیه ویروس کرونا را آغاز کرده است.

آمریکا پیشنهاد پوتین را رد کرد/ استقبال سازمان ملل از تمدید پیمان استارتپیشنهاد پوتین برای تمدید یک ساله و بدون پیش شرط پیمان استارت-3استقبال سازمان ملل از پیشنهاد پوتین برای کاهش اختلافات در شورای امنیت

در این بیانیه تأکید شده است که ابتکارعمل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور یافتن راه‌هایی برای حل و فصل مشکلات حاد عصر حاضر، در واقع مورد حمایت سایر اعضای دائمی شورای امنیت قرار گرفته و در جامعه جهانی نیز بازتاب مثبتی داشته است.

وزارت امور خارجه همچنین یادآور شده که مشارکت روسیه در تلاش‌های بین المللی برای تثبیت قیمت‌ها در بازار جهانی نفت، امکان کاهش قابل توجه نوسانات قیمت را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ناتو اخبار آمریکا اخبار روسیه ناتو اخبار آمریکا اخبار روسیه وزارت امور خارجه سازمان ملل بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۹۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان عازم گامبیا شد

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا سفر کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.

در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه 15 و 16 اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو‌ پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد. 

امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین المللی تبیین خواهد کرد.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیاپانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • تاکید عربستان بر آتش‌ بس فوری در غزه
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • نشست سران سازمان همکاری اسلامی آغاز شد
  • حضور وزیر خارجه در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • ورود امیرعبداللهیان به گامبیا
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • امیرعبداللهیان عازم گامبیا شد