Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@02:07:31 GMT

سازه فضاکار و کاربرد ها

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۰۱۲۹

سازه فضاکار و کاربرد ها

سازه فضاکار و کاربرد ها

سازه فضاکار یک سازه سه بعدی است که اجزای آن فقط تحت تاثیر کشش و فشار قرار دارند. این سازه ها از از اجزای خرپا مانند تشکیل شده اند در واقع سازه فضایی یک سیستم خرپای سه بعدی است. سقف و دیوارهای جانبی سازه های فضاکار را شبکه ها تشکیل می دهند. سازه فضایی نیز اغلب به جای سازه فضاکار به کار برده می شود، این دو مترادف هستند اما مفهوم آنها از جهاتی باهم متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازه فضایی در فضای خارجی ساخته می شود که می تواند بخشی از یک سازه فضاکار باشد.

 این سازه ها در قاب های  فضایی ساختمان های مدرن تجاری و صنعتی و بیشتر در سقف هایی با دهانه بزرگ تر کاربرد زیادی دارند. در واقع سازه های فضاکار، در سازه هایی که ستون ندارند وبه پوشش دهانه بزرگ احتیاج دارند، کاربرد دارند. برای مثال در ساخت پارکینگ های طبقاتی، سینما و آمفی تئاترها، ایستگاهای راه آهن و آشیانه هواپیماها، سالن‌های کارخانه‌ها، پوشش استادیوم‌های ورزشی، باشگاه‌های ورزشی، مراکز فرهنگی وتفریحی، تالارهای تجمع و سخنرانی، سالن اجتماعات، مراکز خرید ، ترمینال‌ها و اهداف بسیار دیگربکار می‌رود. سیستم‌های سازه فضاکار در سازه‌هایی چون دکل‌های انتقال نیرو، برج‌های مخابراتی، برج‌های ذخیره آب، بشقاب‌های مخابراتی و رادیویی کاربرد دارند. سازه فضایی یکی از گزینه های کارفرمایان برای اجرای طرح های پوشش محیط های با مقیاس بزرگ برای واحد های صنعتی ورزشی و مسکونی می باشد.

سازه های فضاکار در برابر بارهای جانبی نیز رفتار خوبی از خود نشان می دهند.همچنین این سازه ها به دلیل داشتن اعضای زیاد، درجه نامعینی بالا و اتصالات کارخانه ای از ضریب اطمینان قابل ملاحظه ای برخوردارند.

شایان ذکر است این سازه ها به دلیل سادگی اجرا و زمان ساخت کوتاه، به صرفه و دارای قیمتی مناسب می باشند. سازه های فضا کار انواع مختلفی دارند که رایج ترین آن ها شامل شبکه های تخت، چیلیک یا قوسی، گنبدی شکل، دیسکی، هرمی، سینوسی، نیم قوس، تخت شیب دار و قوسی و غیره می باشند.

سازه فضایی، امروزه  در ایران به یک دانش بومی تبدیل شده است و شرکت ساختمانی رخ بام سازه با پیشینه بیست ساله در زمینه سازه های فضایی توانایی طراحی و تولید انواع سازه های فضایی را دارا می باشد.

اجزا و جنس سازه های فضاکار

اعضا: بدنه اصلی یک سازه فضاکار را اعضای آن سازه تشکیل می‌دهند. این اعضا در سازه‌های فضاکار، پروفیلهایی در اندازه و مقاطع مختلف می‌باشند. عمده‌ترین مقاطع بکار رفته در سازه‌های فضاکار مقطع دایره‌ای، به صورت توپر یا توخا لی ومقاطع نبشی یا قوطی است.

گره ها: مهم‌ترین قسمت در سازه‌های فضاکار، اتصالات و جزئیات مربوط به آن‌ها است.

تکیه گاهها: شکل و موقعیت تکیه گاه‌ها در سازه‌های فضاکار، تأثیر زیادی بر نحوه توزیع نیروها در اعضای مجاور و تمرکز نیرو در آن‌ها دارد. علت این است که تعداد تکیه گاه‌ها در این سیستم‌ها نسبت به سطح پوششی بسیار کم است و کل نیروهای قائم توسط این تعداد اندک تکیه گا ه‌ها به پی منتقل می‌گردد. در اغلب موارد اعضای مجاور تکیه گاه را پروفیل‌های تو پر و سنگین تشکیل می‌دهند.

گوی، المان، مخروطی، پیچ، اسلیو و پین به وفور در کشور تولید و عرضه می شود و از سوی دیگر تمام اجزای شبکه سقف خرپای فضایی بصورت پیش ساخته و قابل حمل است، شرکتهای سازه فضاکار در مقایسه با سوله سازان سنتی از سرعت تولید، حمل و نصب سازه ای خوبی برخوردار است.

سازه ها براساس مصالح در 3 نوع سازه فضاکار فولادی، سازه فضا کار آلومینیومی، سازه فضاکار چوبی وجود دارند. که سازه های فولادی پرکاربردترین انواع متریال در ساخت سازه ها هستند. با توجه به وجود فولاد در کشور، معمولا برای ساخت سازه ها در ایران، از لوله های فولادی و گوی توپر برای اتصال یا پیوند شبکه سازه فضاکار استفاده می کنند.اما بدیهی است که طیف وسیعی از اتصالات وجود دارد که برحسب نیاز پروژه مورد استفاده قرار می گیرند.

از ویژگی های  متمایز سازه های آلومینیومی سبک بودن آن هاست. و همچنین آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است.

و سازه های چوبی نیز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشند.

مزایای سازه های فضاکار

-عبور تاسیسات از داخل سازه اجرا شده

-سبک بودن و در عین حال دارای ضریب ایمنی بالا ، بدلیل توزیع یکنواخت بار و پخش نیرو در جهات مختلف این سازه ها در عین حال که سبک هستند، از استحکام و ایمنی بسیاربالا برخوردار می باشند .

-امکان باز و بسته کردن مجدد سازه و تغییر آن

-امکان نصب هر نوع پوشش بر روی سازه و اجرای سازه در هر نوع شرایط آب و هوایی

-سهولت در بسته بندی و حمل و نقل

-نداشتن ضرورت نظم در تکیه گاه ها، در سازه های فضاکار به علت رفتار سه بعدی ، توزیع تنش در تمام جهات انجام شده و رعایت نظم در انتخاب تکیه گاهها ضرورت ندارد.

-نداشتن محدودیت دهانه، مزیتی است برای استفاده در کلیه مکانهایی که به نحوی محدودیت اجرای ستون و تکیه گاههای میانی دارند.

-توانایی نصب جرثقیل روی سازه ، سختی و استحکام زیاد سازه های فضاکار، منجر به کوچک شدن تغییر شکل سازه تحت بارهای سرویس شده و قابلیت استثنائی برای حمل بارهای سنگین متمرکز و غیر متمرکز به وجود می آورد. 

-هزینه پایین در دهانه بزرگ

- سرعت بالا در تولید و اجرا

-زیبایی

می توان گفت تنها عیب این سازه ها ، هزینه بالا در دهانه های کوچک است.

شرکت ساختمانی رخ بام سازه در چند سال اخیر با افزایش فضای کارگاهی، خریداری دستگاهها، تجهیزات مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، جذب مهندسین مجرب و اپراتورهای متخصص و کارآزموده مسئولیت به فرجام رسانیدن پروژه های سازه فضایی معتبر بسیاری را در تهران و سایر استانهای ایران از جمله استادیوم ورزشی 6000 نفر بجنورد و سالن ورزشی استادیوم تختی و نمایشگاه بین المللی تهران و...... که نشانگر کیفیت بالا و اعتبار شرکت رخ بام سازه به عهده گرفته است. همچنین ضمن ایمان به شعار استقبال از هزاره جدید با تلفیق تجربه و دانش فنی روز بار دیگر هدف را بررضایت مشتری قرار داده است.. برای مشاوره و برآورد زمان و هزینه با شرکت رخ بام سازه تماس بگیرید.

منبع: فردا

کلیدواژه: رپورتاژ سازه فضاکار سازه های فضاکار سازه فضاکار سازه ها سازه فضایی تکیه گاه گاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۰۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانیتور جدید ال‌جی کاربرد پزشکی دارد

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که مانیتور جدید ال‌جی 21HQ613D برای کاربردهای پزشکی مانند ماموگرافی طراحی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شرکت ال‌جی از مانیتور ۲۱.۳ اینچی IPS جدید خود با حداکثر روشنایی ۱۱۰۰ نیت و نسبت تصویر ۴:۵ رونمایی کرده است؛ این محصول که LG 21HQ613D نام دارد، به طور خاص برای کاربردهای پزشکی مانند ماموگرافی طراحی شده است، رزولوشن آن ۲۰۴۸ * ۲۵۶۰ پیکسل است.

مانیتور جدید یادشده تائیدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را برای استفاده به عنوان یک دستگاه پزشکی دریافت کرده است، این محصول از طریق DisplayPort یا DVI قابلیت اتصال ویدئویی دارد و از چندین حالت متفاوت پشتیبانی می‌کند؛ مانیتور LG 21HQ613D جایگزین LG 21HQ513D است که وضوح کمتری دارد و در حال حاضر با قیمت ۴۹۲۳ دلار به فروش می‌رسد.

مانیتور LG 21HQ613D صد درصد طیف رنگی sRGB و ۷۲ درصد گستره رنگی NTSC را پوشش می‌دهد، دارای یک پایه همه کاری است که شیب، میزان چرخش و ارتفاع آن قابل تنظیم است؛ وزن این محصول بدون پایه ۵.۴۵ کیلوگرم و ابعاد آن ۷۸ * ۴۷۴.۴ * ۳۶۴.۵ میلی‌متر است، شرکت ال‌جی هنوز قیمت این مدل را اعلام نکرده است، اما انتظار می‌رود که گران‌تر از مدل 21HQ513D باشد.

کد خبر 750967

دیگر خبرها

  • از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم ؟ | شایع ترین علت سرطان دهانه رحم را بشناسید
  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه
  • مهم ترین تفاوت های پیچ خشکه و معمولی
  • معرفی پرکاربردترین انواع پمپ هیدرولیک در صنایع
  • ۳ محصول فناورانه رونمایی شد
  • ریموت کنترل جرثقیل و کاربرد آن
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • مانیتور جدید ال‌جی کاربرد پزشکی دارد