Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-28@13:59:28 GMT

بیماری نادری که شاید از وجود آن بی‌خبرید!

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۱۰۴۷

بیماری نادری که شاید از وجود آن بی‌خبرید!

رویداد۲۴ اگر از شما خواسته شود که تصویری از اتاق نشیمن مادربزرگ و خود مادربزرگتان را از روی حافظه بکشید، آیا می‌توانید این کار را انجام دهید؟ برای بیشتر افراد، جزئیات خاص به راحتی تجسم می‌شوند مانند یک پیانو در گوشه‌ای از اتاق، یک گلدان کنار پنجره و فنجان روی میز قهوه. اما برای دیگران، چنین کاری تقریباً غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد یک بیماری نادر به نام آفانتازیا دارند که از بازآفرینی آسان تصاویر در ذهن آن‌ها جلوگیری می‌کند؛ در واقع ممکن است اصطلاح «چشم ذهن» برای آن‌ها بی‌معنی باشد.

ویلما بینبریج، استادیار روانشناسی در دانشگاه شیکاگو که به تازگی تحقیق در مورد این بیماری را آغاز کرده، گفت: برخی از افراد مبتلا به آفانتازیا گزارش کرده‌اند که معنی اصطلاح «شمردن گوسفند» قبل از خواب را نمی‌دانند که می‌تواند مادرزادی بوده یا از طریق ضربه حاصل شده باشد. آن‌ها تصور می‌کردند که این فقط یک بیان است و تا بزرگسالی هرگز درک نکرده بودند که افراد دیگر می‌توانند گوسفندان را بدون دیدن آن‌ها تجسم کنند.

یک متخصص علوم اعصاب ادراک و حافظه تصمیم گرفت به طور آزمایشی تفاوت بین افراد آفانتازیک و کسانی که تصاویر معمولی در دست دارند در یک مجموعه خاص از وظایف حافظه بصری بسنجد؛ هدف از این کار توصیف بهتر آفانتازیا بود.

بیشتر بخوانید: ۷ بیماری که مو‌های شما نشان‌تان می‌دهند!

برای این مطالعه که در مجله کورتکس منتشر شد، این متخصص و همکارانش عکس‌های سه اتاق را به ده‌ها نفر با تصاویر معمولی و محدود نشان دادند، آن‌ها سپس از شرکت کنندگان در هر دو گروه خواستند اتاق‌ها را بکشند، یک بار از روی حافظه و یک بار دیگر هنگام مشاهده عکس به عنوان مرجع.

تفاوت در آزمایش حافظه چشمگیر بود؛ افراد با تصویر معمولی برجسته‌ترین اشیاء را در اتاق با مقدار کمی از جزئیات مانند رنگ و عناصر اصلی طراحی، ترسیم کردند؛ افراد مبتلا به آفانتازیا اما کار سخت‌تری داشتند، آن‌ها می‌توانستند چند شیء را در اتاق قرار دهند، اما نقاشی‌های آن‌ها اغلب ساده‌تر بود و بعضی اوقات به توصیف نوشتاری بسنده می‌کردند. به عنوان مثال برخی به جای ترسیم پنجره‌ها، کلمه «پنجره» را نوشتند.

در حالی که مبتلایان به آفانتازیا فاقد تصاویر بصری هستند، اما به نظر می‌رسد حافظه فضایی دست نخورده‌ای دارند که از تصاویر متمایز است و ممکن است به طور متفاوتی ذخیره شود؛ به عنوان مثال افرادی که نابینای مادرزادی هستند، هنوز هم می‌توانند چیدمان یک اتاق آشنا را توصیف کنند.

به همین ترتیب، افراد مبتلا به آفانتازی می‌توانستند اشیایی را که به خاطر می‌سپارند، بیشتر اوقات در مکان صحیح اتاق قرار دهند، درست مثل کسانی که تصاویر معمولی دارند، حتی اگر بسیاری از جزئیات را به خاطر نمی‌آورند؛ و جای تعجب است، حتی اگر افراد مبتلا به آفانتازیا در مجموع اشیاء کمتری را به خاطر می‌آورند، اشتباهات کمتری نیز مرتکب می‌شوند؛ آن‌ها از اشیایی که در هیچ یک از اتاق‌ها نبوده‌اند هیچ خاطره غلطی ایجاد نکرده‌اند و اشیاء را در مکان صحیح قرار داده‌اند.

این متخصص گفت: یک توضیح احتمالی می‌تواند این باشد که، چون افراد آفانتازیک در این کار مشکل دارند، آن‌ها به استراتژی‌های دیگری مانند کدگذاری کلامی فضا تکیه می‌کنند. بازنمایی‌های کلامی و سایر استراتژی‌های جبرانی آن‌ها ممکن است در پرهیز از خاطرات نادرست، آن‌ها را بهبود بخشد.

در مقابل، افراد با تصاویر معمولی در مجموع چهارده اشتباه مرتکب شدند و مرتباً اشیایی را که در عکس‌ها نبوده‌اند، ترسیم می‌کردند. در یک نمونه فردی حتی پیانویی را در داخل اتاق نشیمنی کشید که فقط شامل یک شومینه، صندلی و کاناپه بود که به گفته متخصصان این می‌تواند به این دلیل باشد که آن‌ها خاطرات بصری خود را از اتاق‌های دیگر بازآفرینی می‌کنند، کاری که افراد مبتلا به آفانتازیا نمی‌توانند انجام دهند.

این در حالی است که وقتی از آن‌ها خواسته شد به سادگی عکس‌ها را کپی کنند، هر دو گروه بدون هیچ اشتباهی بیشتر اشیاء را ترسیم کردند، و به یک اندازه امتیاز گرفتند، این نشان می‌دهد که تفاوت واقعی و خاص در حافظه است نه توانایی هنری یا تلاش.

آفانتازیا اخیراً به عنوان یک پدیده روانشناختی شناخته شده است که بر اساس اظهارات متخصصان شناخت آن تا حدودی به دلیل افراد مشهوری است که داوطلب شرکت در این آزمایش شدند. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اخبار سلامت بیماری نادر افراد مبتلا به آفانتازیا تصاویر معمولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش

«آزادی به شرط استفاده از پابند الکترونیکی» یکی از طرح‌های مشترک دستگاه قضایی و پلیس محسوب می‌شود که از یک دهه قبل با هدف رصد مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای پس از آزادی از زندان آغاز شده است. سال گذشته نیز سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا از اجرای طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی خبر داد. این طرح شامل مجرمانی می‌شود که ۴ سابقه کیفری و بیشتر در پرونده خود دارند، اما با این شیوه می‌توانند با پابند الکترونیکی در شهر تردد و در کنار خانواده‌هایشان زندگی کنند. در همین رابطه سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه از اواخر سال گذشته، طرح پابند الکترونیکی با دستور سردار فرماندهی کل انتظامی آغاز شد و هدف از اجرای این طرح پیشگیری از وقوع جرم بود، گفت: در این طرح مجرمانی که ۴ سابقه کیفری و بیشتر داشته باشند جامعه هدفمان هستند.

 این متهمان چگونه رصد می‌شوند؟
یک کد به هر شخصی که پابند الکترونیکی دارد، تخصیص و این کد‌ها ثبت می‌شوند. در اتاق پایش نیروی انتظامی این افراد مورد رصد مداوم قرار می‌گیرند.

قابلیت این پابند‌های الکترونیکی به این صورت است که اشخاص هر جایی بروند، مسیر حرکتشان و محل‌های توقفشان روی صفحه نمایش با کدی که به آنها تخصیص داده شده، دیده می‌شود. به طور کلی هم در بحث پیشگیری و هم کشف جرم تأثیر‌گذار است. به عنوان مثال در صحنه‌هایی که جرمی رخ داده، اگر کد یکی از افرادی که در گروه هدف ما هستند روشن شده باشد، احتمال می‌رود این شخص در جرم دست داشته باشد و آن را به عنوان دلیل و مستند اتهام به قاضی ارائه خواهیم کرد.

آیا مدت زمان داشتن پابند برای همه مجرمان یکسان است؟

به طور معمول از دو سال به بالاست و اگر در این مدت جرمی مرتکب نشوند پابندشان فک می‌شود، اما اگر تکرار جرم داشته باشند، علاوه بر مجازاتی که قانون برای آنها در نظر می‌گیرد، مدت زمان این پابند افزایش پیدا می‌کند. این مدت را برابر دستورالعمل تا ۵ سال می‌توان تمدید کرد.
 
 این پابند‌ها برقی هستند، چگونه شارژ می‌شوند؟

شارژ پابند‌ها حدود ۴۸ ساعت است. به هر کدام از افرادی که در گروه هدفمان هستند شارژری داده می‌شود تا پابندهایشان را شارژ کنند. در اتاق پایش درصد شارژ پابند‌ها به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، اگر شارژ رو به اتمام باشد به آنها پیامک داده می‌شود و اگر توجهی به پیامک نکنند و پابند شارژ نشود، با آنها تماس گرفته می‌شود. اگر باز هم به تماس و هشدار توجه نکنند، دستگیر شده و تعهد از آنها گرفته می‌شود.
 
امکان باز کردن پابند وجود دارد؟

این پابند‌ها باز نمی‌شوند؛ بلکه باید تخریب شوند. چنانچه به این پابند‌ها آسیب رسانده شود، به عنوان آسیب به اموال دولتی برای فرد پرونده تشکیل می‌دهیم. کارشناسان فراجا و کسانی که کار عملیاتی می‌کنند و کارشناسان شرکتی که این پابند‌ها را تولید کرده‌اند، معایب آن را بررسی و برطرف می‌کنند.
 
در مدتی که این طرح اجرا شده، آیا افرادی بودند که با پابند مرتکب جرمی شده باشند؟

در حدود یک ماه گذشته که این طرح اجرا شد، دو مورد مستند داشتیم؛ یکی از آنها فردی بود که خودرویی را سرقت کرد و همکارانم حین سرقت خودرو، متهم را دستگیر کردند. مورد دیگر فردی بود که اقدام به قاپیدن گوشی تلفن همراه شهروندی کرده بود. همزمان با این موضوع، همکارانم در حال رصد بودند که با گزارش سرقت و روشن شدن کد یکی از سارقان که بیش از ۴ سابقه کیفری در پرونده خود داشت، بلافاصله او به عنوان سارق شناسایی شد و مأموران وارد عمل شدند. تعقیب و گریز آغاز شد و سارق گوشی‌قاپ در مقابل همکارانم مقاومت کرد و آنها با استفاده از قانون به‌کار‌گیری سلاح اقدام به تیراندازی کرده و در نهایت سارق را بازداشت کردند.

 رصد این گروه در پیشگیری و کشف جرم چه تأثیری دارد؟

رصد متهمان در دو مورد به پلیس کمک می‌کند، اول اینکه ما به شکل لحظه‌ای جرایم را رصد می‌کنیم. به عنوان مثال به ما اعلام می‌کنند در فلان خیابان قاپ‌زنی صورت گرفته است.

بلافاصله محدوده قاپ‌زنی را رصد می‌کنیم و اگر در محدوده سرقت، شخصی با پابند رصد شود این احتمال قوت می‌گیرد که ممکن است این فرد در سرقت نقش داشته باشد، به فرد اخطار می‌دهیم تا از تکرار جرم احتمالی جلوگیری شود.

بعد به بازبینی دوربین‌های اطراف محل سرقت و تحقیقات میدانی می‌پردازیم. درصورتی که مدارک تأیید کند این شخص در سرقت نقش داشته او بلافاصله بازداشت می‌شود. دومین مورد در بحث ثبت پرونده‌هایی است که از گذشته داشته‌ایم. بررسی می‌کنیم آیا افرادی که پابند دارند در محدوده جرم حرکتی داشته‌اند یا خیر. اگر مشخص شود که در آن محدوده حضور داشته‌اند، احتمال می‌رود آنها در جرم ارتکابی نقش داشته‌اند و شخص بازداشت می‌شود.

برای بازداشت این افراد نیاز به دستور قاضی است؟

هماهنگی‌های قضایی کامل با مقامات قضایی صورت گرفته، گرچه این جرایم مشهود هستند و پلیس می‌تواند وارد عمل شود.

گروه هدف یا همان افرادی که دارای سابقه کیفری ۴ سال و بیشتر هستند، چطور شناسایی می‌شوند؟

سوابق این افراد در سازمان زندان‌ها و سیستم پلیس آگاهی و اجرای احکام دادسرا‌ها ثبت شده که می‌توان از آنها استعلام گرفت. از طرفی افرادی که در زندان هستند و زمان آزادی آنها فرا رسیده است، سازمان زندان‌ها از ۵ روز قبل از آزادی این افراد به پلیس اطلاع می‌دهد و همکارانم قبل از آزادی پابند را نصب می‌کنند تا وارد جامعه شوند. به حدود ۵۰ درصد از این افراد هم پابند زده شده است.
 
این افراد محدودیت تردد محلی دارند؟

نه، اما از آنجا که مدام در رصد ما هستند، در اتاق رصد متوجه می‌شویم که آنها از استانی به استان دیگر می‌روند. رنگ‌های استان‌ها متفاوت است و به محض ورود به استانی خاص، کد به رنگ آن استان می‌شود. بدین ترتیب ما متوجه می‌شویم سارق منزلی که در غرب کشور بوده راهی تهران شده است. کنترل این افراد در هر استانی به عهده همان استان است.
 
جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه نیز در این گروه هستند؟

محکومانی که به اتهام جرایم جنایی و خشن بازداشت هستند حبس‌شان طولانی است و دیر از زندان آزاد می‌شوند، اما این افراد در اولویت ما هستند و به آنها نیز پابند زده شده است. جرایم خشن و جرایم پرتکرار مانند سرقت مسلحانه و زورگیری در اولویت ما قرار دارند، اما افرادی را که جرایم خرد مرتکب شده‌اند مانند معتادان متجاهر، بیشتر به کمپ معرفی می‌کنیم.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟