Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره قیمت دارو‌های تحت لیسانس در کشور گفت: قیمت دارو‌های تحت لیسانس در داخل ایران 60 تا 80 درصد قیمت دیگر نقاط جهان است.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر حیدر محمدی در یک برنامه رادیویی درباره عوامل تأثیرگذار بر قیمت دارو گفت: بخشی از دارو‌ها وارداتی و بخشی دیگر تولید داخل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: دارو‌های صد درصد تولید داخل خیلی متأثر از قیمت ارز نیستند، اما دارو‌هایی که بخشی از مواد اولیه آن‌ها نیازمند ارز است با افزایش یا کاهش قیمت ارز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تولید کننده‌ای که ارز 4 هزار و 200 تومانی می‌گیرد یعنی یارانه‌ای به قدر یک ششم نرخ دلار دریافت کرده است.
وی افزود: به ماده اولیه دارو‌های تولید داخل ارز 4 هزار و 200 تومانی تعلق می‌گیرد، اما دارو‌های وارداتی به شرطی ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می‌کنند که مشابه داخلی نداشته باشند و فقط سه درصد دارو‌های ما تحت لیسانس نیست و مشابه داخلی ندارد؛ بنابراین فقط این سه درصد داروی وارداتی ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می‌کند.
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فقط 10 درصد انسولین مصرف بیماران در داخل کشور تولید می‌شود گفت: ما مجبوریم انسولین را وارد کنیم و به آن ارز دولتی بدهیم. قیمت انسولین آزاد، یک پنجم نرخ واقعی است، چون با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد می‌شود.
وی درباره پلاویکس گفت: نام ژنریک این دارو کلوپیدوگرل است و خیلی از شرکت‌های داروسازی داخلی آن را به صورت انبوه تولید می‌کنند که برای نیاز کشور کافی است. البته پلاویکس هم در داخل کشور تولید می‌شود، اما چون مشابه داخلی آن وجود دارد؛ گرانول این دارو با ارز آزاد وارد می‌شود در نتیجه، چون ارز آزاد طی یکسال اخیر از 11 به 30 هزار تومان رسید قیمت پلاویکس هم افزایش یافت. طی این دوره شرکت، قیمت‌های متعددی را ارائه داده است.
آقای دکتر حیدری با توصیه به بیماران که اگر مشکل ندارند از نمونه‌های داخلی با قیمت پایین‌تر و پوشش بیمه‌ای استفاده کنند گفت: به جهت حمایت از تولیدکننده داخلی نمی‌توان به بسیاری از مواد اولیه ارز دولتی اختصاص داد.
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره دارو‌های تولید داخلی که افزایش قیمت داشته اند نیز گفت: بیمه پایین‌ترین قیمت دارو را پوشش می‌دهد، ولی منابع بیمه اجازه نمی‌دهد دارو‌های تحت لیسانس مثل پلاویکس، چون مشابه داخلی دارند تحت پوشش بیمه قرار گیرند. شرکت‌های وارد کننده مجبورند مواد اولیه خود را از شرکت تولیدکننده خارجی تأمین کنند. کسانی که می‌گویند داروخانه‌های خارج از کشور، پلاویکس شرکت سانوفی را ارزانتر می‌فروشند خواست این موضوعات را به صورت مستند گزارش دهند.
وی افزود: قیمت گذاری ما به طور قطع پایین‌تر است. در روش (اضافه بر قیمت تمام شده) ما هزینه‌هایی را که شرکت دارد تهیه می‌کنیم و بعد بر اساس آن قیمت می‌دهیم در روش (رفرنس پلاس) در کشور‌های مرجع مثل ترکیه و یونان استعلام می‌شود و از 60 تا 80 درصد قیمت این کشور‌ها قیمت می‌دهیم؛ بنابراین دارو‌ها در کشور ما ارزانتر از دیگر کشور‌ها است. لیست قیمت این دارو‌ها هم در سایت‌های قیمت گذاری بین المللی دارو موجود است.
آقای دکتر محمدی خاطرنشان کرد: برغم افزایش قیمت برخی داروها، انسولین نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه کاهش قیمت هم داشته است. قیمت انسولین حدود 35 هزار و 700 بود و پس از واردات فوریتی، نرخ آن به حدود 30 هزار تومان رسید. بخشی از انسولین‌های داخلی که به صورت مناقصه‌ای وارد کشور شد با قیمت 18 هزار و 900 تومان توزیع شد. با توجه به اینکه اقبال بیماران در تمام دنیا از انسولین ویالی به سمت انسولین قلمی رفته است میزان مصرف این نوع انسولین افزایش یافته است.
وی افزود: میزان واردات انسولین قلمی در کشور افزایش یافته است. هم اکنون برای دی و بهمن سهمیه انسولین داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع شده است. دو کارخانه داروسازی جدید هم در حال راه اندازی خط تولید برای تولید انسولین قلمی هستند که ان شاء الله در سال آینده انسولین داخلی توسط سه کارخانه تولید شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قیمت دارو ارز 4 هزار و 200 تومانی مشابه داخلی تولید داخل تحت لیسانس قیمت دارو دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ وزیر بهداست درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کمبود دارو برای بیماران تالاسمی با تأکید بر اینکه بنای ما و اولویتمان این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز و کمبودها را تامین کنیم، گفت: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد.

خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال رایگان شد

دکتر عین اللهی همچنین با اشاره به اینکه حوادث و بیماری‌ها در هفت سال نخست زندگی می‌تواند در بقیه عمر باقی بماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آن ها ایمن شود. این موضوع به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداست در خصوص ابهام‌ها و ادعاهایی که در خصوص عوارض واکسن آسترازنکا در میان مردم مطرح می‌شود از دادن پاسخ صریح و مشخص خودداری کرد و صرفا گفت: کمیته علمی داریم که متشکل از ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور است. بیشترین واکسن مصرفی ما سینوفارم بود که از چین وارد شده بود. سینوفارم کم عارضه ترین واکسن بود و در کشور حدود ۱۵۵ میلیون دوز از این واکسن استفاده شد. کمیته واکسن ما عوارض را رصد می کند و ما حداقل عوارض را در کشور داشتیم. اگر واکسن مصرف نمی شد، ضایعاتی زیادی داشتیم، اما موفق شدیم کرونا را کنترل کنیم.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور