رویکرد آیتالله جوادیآملی وحدت فرق و ادیان الهی است
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۲۰۳۴
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت الاسلام امیر میثم سعیدی، مدیر فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی در شرق تهران درباره علت احترام مسلمانان به حضرت عیسی (ع) گفت: حضرت عیسی (ع) از پیامبران اولوالعزم است که مفسرین با توجه به آیات و روایات، پیامبران اولوالعزم را صاحب کتاب و شریعت میدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: یکی از مهمترین آیات در این زمینه آیه ۱۳ سوره شوری است که خداوند در این آیه نام این پیامبران از جمله حضرت عیسی (ع)، را به عنوان پیامبران صاحب شریعت آورده است و میفرماید: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّیٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَیٰ وَعِیسَیٰ».
برتری پیامبر (ص) بر پیامبران اولوالعزم از منظر آیت الله جوادی آملی
حجت الاسلام سعیدی با اشاره به نظر آیت الله جوادی آملی درباره این آیه گفت: ایشان در تفسیر این آیه فرمودند: هیچ امتی نیست مگر اینکه هادی و نذیری دارد، لکن منذران الهی که شریعت را دریافت میکنند و به امتها اعلام میدارند یکسان نیستند. این انبیا برخی دارای کتاب و شریعت و منهاج هستند که اینها پنج بزرگوار هستند. و این بزرگوارانی که انبیا اولوالعزم هستند، اینها هم یکسان نیستند.
این عضو دفتر مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی افزود: معظمله درباره برتری پیامبر (ص) بر پیامبران اولوالعزم فرمودند: در آیه سوره مبارکه احزاب درباره انبیا اولوالعزم ابتدا نام پیامبر (ص) را میبرد و سپس نام بقیه انبیا را ذکر میکند، تعبیر دیگر درباره پیامبر (ص) فرمود که وی هیمنه دارد بر سایر انبیا و این به دلیل سلطه وحی و سلطه کتاب او است که آن نیز از وحی سرچشمه گرفته پس از چند جهت وجود مبارک پیامبر (ص) افضل است.
دلایل احترام حضرت عیسی (ع) توسط مسلمانان
حجت الاسلام سعیدی گفت: همانطور که بیان شد از آنجایی که حضرت عیسی (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم است و نام ایشان در قرآن آمده است تا جایی که حتی یک سوره از قرآن به نام مادر ایشان حضرت مریم (س) است و نیز در روایات نیز نام ایشان به عنوان یکی از پیامبران الهی آمده است، این یکی از دلایل مهم احترام مسلمانان به حضرت عیسی (ع) است.
وی افزود: از طرف دیگر حضرت عیسی (ع) دارای معجزاتی است که برخی از معجزات ایشان در قرآن نیز آمده است، تا جایی که یکی از مهمترین معجزات حضرت عیسی (ع)، زنده کردن مردگان است که این معجزات به همراه کتاب الهی که ایشان داشتند، بر اعتبار پیامبری ایشان افزوده و این ویژگی نیز از دیگر دلایل احترام مسلمانان به این پیامبر الهی است.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اختلاف عقیده مسلمانان با مسیحیان در اینکه حضرت عیسی (ع) فرزند خدا است، اظهار کرد: مسیحیان امروزه حضرت عیسی (ع) را فرزند خدا میدانند ولی در باور و اعتقاد مسلمانان چنین نیست و احترام مسلمانان به حضرت عیسی (ع) به دلیل اینکه ایشان فرستاده و پیامبری از پیامبران الهی و مورد تأیید قرآن و روایات است، میباشد و از این نظر مسلمانان برخلاف مسیحیان عقیدهای ندارند که حضرت عیسی (ع) فرزند خدا است.
حجت الاسلام سعیدی با اشاره به نظریه آیت الله جوادی آملی گفت: معظمله در این باره در کتاب آفاق اندیشه گفته اند: حضرت عیسی (ع) بدون آنکه فرزند خدا باشد، یا خدا در او حلول کرده باشد، یا با او متحد شده باشد، توانست به اجازه خدا مظهر خالقیت الله قرار بگیرد و پرندهای را خلق کند و مردهای را زنده کند و از ذخایر زمستانها در خانهها با خبر و از کارهای پنهانی و نهفته بشر مستحضر باشد.
وی ادامه داد: معظمله در ادامه به آیه ۴۹ سوره آل عمران اشاره نمودند که خداوند به حضرت عیسی (ع) فرمود: تو از گِل به صورت پرندهای میسازی و در آن می دمی و آن پرنده زنده میشود و به پرواز درمیآید. بنابراین همانطور که خداوند درباره آفرینش آدم (ع) فرمود: من در آدم دمیدم و او زنده شد، حضرت عیسی (ع) هم به اذن خدا در آن پیکر پرنده گونه دمید و آن پرنده گونه به صورت پرندهای واقعی درآمد و تعبیر قرآن در این دو مورد یکسان است؛ یعنی خداوند همان طور که درباره آفرینش آدم فرمود: «نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی» در اینجا نیز به حضرت عیسی (ع) هم فرمود: «فَتَنفُخُ فیها فَتَکونُ طَیرًا بِاِذنی». پس همان طور که خداوند درباره آفرینش آدم فرمود من در او دمیدم و آدم زنده شد، به حضرت عیسی (ع) هم فرمود: تو به اذن من در این پرنده گونه می دمی و این پرنده گونه پرنده واقعی میشود.
وی خاطر نشان کرد: آیت الله جوادی آملی در ادامه این بحث تاکید کردند که خدا دستور میدهد و مُرده ها زنده میشوند و حضرت عیسی (ع) با اجازه خداوند میتوانست مُرده ها را زنده کند و همان طور که خداوند از نهان و نهفتهها با خبر است و دیگران را از آنها با خبر میکند، حضرت عیسی (ع) هم به اذن الهی از نهفتهها و اسرار درونی ما با خبر است. و این معارف و کرامتها که در قرآن کریم برای حضرت عیسی (ع) یاد شده به آن حضرت اختصاصی ندارد، بلکه انبیای قبل از او مانند حضرت ابراهیم (ع) هم داشتند و پیامبر خاتم (ص) هم که مایه ختم نبوت انبیاست همه این جمالها را با آن مراحل نهایی اش دارا بود.
شخصیت حضرت عیسی (ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
حجت الاسلام سعیدی درباره شخصیت حضرت عیسی (ع) و چگونگی تربیت ایشان از منظر آیت الله جوادی آملی گفت: معظمله درباره شخصیت حضرت عیسی (ع) فرمودند: در قرآن کریم چنین مطرح شده است که حضرت عیسی (ع) از مادری پاک و تحت کفالت و تربیت یکی از پیامبران بزرگ به نام زکریا (ع) تربیت شد. مریم مادر حضرت عیسی (ع) گذشته از تقرب معنوی و درونی، خود تحت تعلیم و کفالت زکریای پیامبر (ع) بود. قرآن در این زمینه میگوید «وکَفَّلَها زَکَرِیّا»؛ و آن معلم آسمانی یعنی زکریا و این مادر آسمانی یعنی مریم (س) زمینه ظهور فرزند صالحی به نام عیسی را فراهم کردند و حضرت عیسی (ع) بر اثر صلاحیت و لیاقت درونی خود با کمک معلمان بیرونی، بنده صالح و سالک خدای سبحان شد.
وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی در تبیین آموزههای راستین حضرت عیسی (ع) این نکته را تاکید دارند که پیام حضرت عیسی (ع) این است که روزی که به دنیا آمد پاک و طیب و طاهر بود و تمام دوران پر افتخارش را با طهارت و قداست گذراند. بنابراین اگر در این مورد ما با مسیحیان اختلاف عقیده داریم، پاسخ آن را قرآن بیان کرده که معجزات حضرت عیسی (ع) و زنده نمودن مردگان به اذن خداوند بوده است، نه اینکه حضرت عیسی (ع) فرزند خدا باشد.
تأکید آیت الله جوادی آملی بر وحدت ادیان الهی
این عضو دفتر مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی در ادامه درباره اندیشههای این مرجع عالیقدر تقلید درباره اهمیت وحدت ادیان الهی اظهار کرد: بر اساس آرا و اندیشههای آیتالله جوادی آملی نسبت به ادیان الهی، معظمله تاکید بر زندگی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان در کنار هم را دارند و معتقد هستند که پیروان ادیان توحیدی اگر درست زندگی کنند و با دستورات و آموزههای پیامبرشان هماهنگ باشند و به شیوه آنان زندگی کنند باید بدانند که هیچ اختلافی بین سلسله انبیا نیست لذا به همین جهت هیچ اختلافی نیز نباید بین پیروان ادیان باشد.
وی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی تاکید بر وحدت بیشتر ادیان بر محور مشترکات دارند که ادیان الهی مشترکات فراوانی دارند مانند اینکه نظام هستی توسط یک نظامند آفریده شده است و یا ابدی بودن انسان به معنای اینکه انسان در مصاف با مرگ، مرگ را میمیراند؛ نمیپوسد بلکه از پوست به در میآید.
حجت الاسلام سعیدی افزود: همچنین معظمله مشکل اساسی مسیحیت امروز را نداشتن رهبری دلسوز و مقتدر میدانند، که اگر شخصیتی همچون امام خمینی در دنیای مسیحیت قیام میکرد، مسیحیت ناب عیسوی را از مسیحیت آمریکایی جدا کرده و مسیحیان متوجه میشدند که وجود مبارک حضرت عیسی مسیح (ع) چگونه شخصیتی بوده است.
وی در پایان گفت: بنابراین رویکرد حضرت آیت الله جوادی آملی بر محور اتحاد و وحدت در حوزه مذاهب و ادیان الهی بنا شده و دفاتر معظمله از جمله دفتر شرق تهران ایشان نیز بر همین اساس با عنوان دفتر مرجعیت دینی و علمی نام گذاری شده است و پذیرای حضور اندیشمندان، محققان همه ادیان الهی جهت مباحث دینی و علمی است.
انتهای پیام/
منبع:مهر
کد خبر: 1085851 برچسبها آیت الله جوادی آملی پیامبر اسلام مسیحیتمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: آیت الله جوادی آملی پیامبر اسلام مسیحیت آیت الله جوادی آملی پیامبران اولوالعزم احترام مسلمانان حجت الاسلام سعیدی حضرت عیسی حضرت عیسی پرنده گونه ادیان الهی معظم له فرزند خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت