Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:10:31 GMT

مناسب سازی محیط شهری در یزد نیازمند بودجه است

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۲۱۵۵

مناسب سازی محیط شهری در یزد نیازمند بودجه است

محسن صادقیان روز سه‌شنبه در پانزدهمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در یزد که با حضور وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی برگزار شد، از نگاه ویژه ستاد ملی مناسب سازی ایران به یزد قدردانی کرد و تشکیل اولین جلسه خارج از پایتخت را حاکی از توجه به یزد به عنوان شهر دوستدار معلول و در دسترس دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برنامه های ستاد مناسب سازی در چهار محور سیاستگذاری و برنامه ریزی، اقدامات عملی، آموزش و اطلاع رسانی تهیه و تدوین شد، افزود: از سال ۹۲ تاکنون علاوه بر مرکز استان در ۹ شهرستان دیگر ستاد مناسب سازی تشکیل شد و  شهر بدون مانع از سال ۹۵ در اردکان و میبد اجرا شد.

صادقیان از تدوین پیش‌نویس برنامه راهبردی استان برای مناسب سازی خبر داد و اظهار کرد: نقطه عطف برنامه‌های شهر یزد، برگزاری جشنواره معلولان بود که این برنامه امروز در قالب طرح هفت خوان ادامه دارد.

معاون استانداری یزد خاطرنشان کرد: به شهرداری‌های استان هم تاکید شد برای ایجاد ردیف بودجه خاص برای مناسب سازی شهری( ۲۴ شهر) اقدام کنند، و آقای طالبی استاندار هم به مسوولان دستگاه‌ها دستور داد؛ برای مناسب سازی محل ورودی و فضای اداری برای تردد افراد معلول و سالمند برنامه ریزی کنند.

به گفته صادقیان همچنین در راستای تقویت بحث مناسب سازی  راهکارهایی برای تشویق و امتیاز اداره های دولتی در جشنواره شهید رجایی استان یزد در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: گرچه شهرداری‌ها محور مناسب سازی محیط شهری هستند، باید نگاه ویژه ای برای ایجاد کمیته مناسب سازی در شورای شهر ایجاد شود و برای پیشبرد امور نیاز به کمک دستگاه‌های مختلف است.

صادقیان با اشاره به اهتمام شهرداری یزد برای مناسب سازی مسیر پرتردد اذعان کرد طرح هفت خوان به نام معلولان و به کام تمامی مردم شهر است.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان با کمک و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف همچنین حمایت ستاد ملی مناسب سازی، شهر مناسب و در دسترس برای همه مردم به ویژه معلولان در یزد ایجاد شود.

همچنین شهردار یزد در این نشست با اشاره به اینکه در چارچوب تحقق شهر دسترس‌پذیر، کار مناسب سازی معابر شتاب گرفته  و امروز یکی از مهمترین پروژه‌های مرکز استان، طرح هفت خوان به نمونه(پایلوت) شهر دسترس‌پذیر است، گفت: شهر یزد بعد از ثبت جهانی ماموریت ویژه ای پیدا کرد و آن افزایش کیفیت زندگی شهروندان در شهر است .

 جمال الدین عزیزی بُندرآبادی تصریح کرد: زمانی می توان ادعا کرد ،کیفیت زندگی در یزد افزایش یافت که امنیت و رفاه کامل باشد و مناسب سازی معابر نیز به عنوان یکی از مولفه‌های رفاه و امنیت برای افراد دارای محدودیت های حرکتی مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون  مناسب سازی شهرها، انتخاب نیست بلکه یک الزام است و حرکتی که آغاز شد، متوقف نمی شود زیرا مطالبه‌گری که در این زمینه وجود دارد اجازه نمی دهد که این حرکت متوقف شود.

عزیزی با اشاره به اینکه یزد در مرداد ماه سال ۹۹ به عنوان شهر دسترس پذیر انتخاب شد، تصریح کرد: با این رویداد ، کار  مناسب سازی شتاب گرفت و یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه های مناسب سازی کشور با عنوان هفت خوان در یزد به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: مناسب سازی اتوبوس‌های شهری، مبلمان شهری و ۹۰۰ کیلومتر از معابر عمومی شهر همه در راستای دسترس پذیر کردن شهر یزد انجام شد.

شهردار یزد در مورد طرح هفت خوان افزود: هدف این است که در این مسیر ۱۰ کیلومتری، معلولان برای طی مسیر با مانع مواجه نشوند که این امر با همکاری تمامی مناطق شهرداری های یزد و پیگیری کمیته مناسب سازی شورای شهر محقق شد.

خارج شدن شهر یزد از معلولیت

همچنین رییس شورای شهر یزد در این نشست با اشاره به اینکه علاوه بر فرد معلول، شهر معلول نیز وجود دارد ،گفت: در شورا تصمیم گرفته شد تا شهر جهانی یزد از معلولیت خارج شود و آن را در دسترس همه قرار دهیم.

غلامعلی سفید با اشاره به جدیت کمیته مناسب سازی شورای شهر در اجرای طرح هفت خوان و سایر پروژه های مناسب سازی افزود: یکی از اتفاق های خوب در این زمینه، حضور یک معلول ناظر در تمامی طرح های مناسب سازی و تایید نهایی طرح توسط ناظران است.

وی اظهارکرد: هم اکنون نیاز به اقدام همگانی در مناسب سازی است و همه دستگاه‌ها، بانک ها و شرکت‌ها،  باید مناسب سازی را انجام دهند و استانداردها را در این زمینه رعایت کنند زیرا در برخی موارد، مناسب سازی‌ها با رعایت استانداردها انجام نشده است.

تبدیل مناسب سازی به گفتمان شهری

همچنین رییس ستاد مناسب سازی شورای شهر یزد با اشاره به اینکه مناسب سازی به گفتمان تبدیل شد، گفت: در کنار مناسب سازی معابر شهری به مناسب سازی اندیشه‌ها و تغییر رفتار فرهنگی با معلولان نیاز است.

 سپنتا نیکنام افزود: یزد همواره به بهره‌مندی از همدلی بین مسوولان دستگاه‌ها و مسوولان شهرت دارد، امروز شاهد این همدلی در این  امر مهم برای مناسب سازی بین مسوولان کشوری نیز هستیم.

وی تصریح کرد: گفتمان مناسب سازی اکنون در شهر یزد شکل گرفت، اما در کنار آن به مناسب سازی اندیشه ها و فرهنگ برخورد با معلولان نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی وقتی اتفاق می افتد، مردم از مسوولان جلوتر حرکت کنند و در این زمینه مطالبه گر باشند و مناسب سازی اندیشه‌ها نیز کم کم شکل گرفت و باور داریم که موانع فرهنگی نسبت به موانع فیزیکی اگر مشکلات بیشتری ایجاد نکنند ، اثرگذاری آنها کمتر نیست.

این عضو شورای شهر یزد ادامه داد: باید باور کرد ، فرهنگ سازی برای معلولان بزرگتر از فراهم کردن شرایط حضور آنها در اجتماع نیست و شرط فرهنگ سازی، حضور این گروه در اجتماع و شرط تحقق این مهم، رفع موانع فیزیکی است.

وی با بیان اینکه باید مناسب سازی و رفع موانع در معابر از سوی شهرداری‌ها انجام شود، افزود: برای هدایت شهرداری‌ها به این مسیر باید دغدغه مناسب سازی در شوراها شکل بگیرد و جایگاه مناسبی برای این نهاد مدنی به عنوان سیاستگذاران شهری مدنظر قرار گیرد.

نیکنام با اشاره به استاندارد نبودن برخی مناسب سازی ها، عنوان کرد: اکنون اتوبوس‌های جدید مناسب سازی شده با پنج  میلیارد تومان خریداری شد در حالی که تنها یک رمپ دارد و باید دستگاهی در آن نصب شود تا برای نابینایان و ناشنوایان نیز قابل استفاده باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها و بانک‌ها نیز مناسب سازی را در حد ایجاد یک رمپ انجام دادند، افزود: در بسیاری از موارد حتی این رمپ‌ها نیز استاندارد نیستند .

برچسب‌ها مناسب سازی معابر شورای شهر سالمندان یزد معلولان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مناسب سازی معابر شورای شهر سالمندان مناسب سازی معابر شورای شهر سالمندان یزد معلولان اخبار کنکور مناسب سازی معابر برای مناسب سازی طرح هفت خوان شهرداری ها دسترس پذیر شورای شهر دستگاه ها شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار ویژه شهرستان چابهار با اشاره به مشکلات تردد معلولان در سطح شهر اعلام کرد: برای تمامی دستگاههای اجرایی فرصت یک ماهه تعیین شده تا به وظایف خود عمل و مشکلات تردد این قشر را حل کنند.

جواد سپاهی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار نفر معلول در سطح شهرستان وجود دارد و کمتر از پنج درصد محیط ادارات برای تردد معلولان مفید هستند، گفت: تمامی ادارات و سازمان‌های سطح شهرستان موظف هستند تا یک ماهه آینده برای متناسب سازی محیط ویژه برای خدمات دهی مطلوب به معلولین وجانبازان در سطح ادارات اقدام کنند.

فرماندار چابهار اظهار کرد: امیدوارم با تعیین فرصت یک ماهه جهت متناسب سازی محیط در سطح شهرستان برای خدمات دهی مطلوب به معلولین و جانبازان شهرستان چابهار شاهد حل مشکلات بعد از گذشت سالها انتظار باشیم.

وی ادامه داد: ادارات آموزش پرورش، فرهنگ و ارشاد، فنی وحرفه ای، بهزیستی می‌توانند با برگزاری کلاسهای آموزشی و برگزاری همایش‌ها و دستاوردهای خود در فعال کردن و کشف استعدادهای معلولین قدم مثبتی بردارند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار گفت: کارشناسان اداره بهزیستی جهت بررسی مکان‌ها سطح شهر با بازدیدهای مکرر می‌توانند در استانداردسازی محیط براساس نیاز هر منطقه اقدام کنند.

سپاهی ضمن تشکر از شهرداری چابهار در اجرای پیاده‌روسازی و جدول گذاری ها برای آسایش معلولین گفت: با توجه به این اقدامات موثر امیدواریم روند متناسب سازی طبق نظارت ادارات مرتبط انجام، تا معلولین با سهولت بیشتر رفت وآمد کنند.

وی ادامه داد: محل پارک خودروهای معلولین مشخص شده و نظارت مکرر ارگان های مرتبط مورد انتظار است.

وی مشاوره گرفتن از ایده‌های معلولین و فعالان در این حوزه و نخبگان را مورد تاکید قرار داد.

فرماندار چابهار تصریح کرد: متناسب سازی محل‌های تفریح از جمله ساحل و پارک‌ها در محل ها مشخص شده و باید برای معلولین برنامه ریزی و اجرایی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • ارتقای شاخص‌های عمران شهری بجنورد نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی