Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عصر امروز (سه شنبه ۹ دی‌ماه) در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و پس از گزارش درباره روند توسعه فناوری نانو در کشور، به توانایی های بزرگ و تاثیرگذار کشورمان در عرصه فناوری نانو و کاربردهای آن در بخش صنعت، سلامت و دانش های گوناگون نظیر هوا - فضا و دفاعی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز نه تنها در عرصه تولید علم و مقاله در زمینه فناوری نانو بلکه در اجرا و تبدیل آن به صنعت و محصولات مهم، پیشرفت های افتخارآمیز به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعمال تحریم های دشمنان بیشتر در امر واردات مورد توجه بوده است، اظهار داشت: تحریم ها نه فقط در واردات بلکه در حوزه صادرات به ویژه فناوری های نو که حاصل تلاش و دانش نسل جوان و دانشمند ایرانی بوده، آزار دهنده است.

روحانی اظهار امیداری کرد که با رهنمودهای مقام معظم رهبری بتوانیم از تحریم ها عبور کنیم و در زمینه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان وارد عرصه رقابت جهانی شویم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت مشارکت دادن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری نانو تاکید کرد و افزود: کار جوانان و دانشمندان ما در عرصه فناوری نانو بسیار ارزشمند است و باید توسعه یابد.

روحانی بر اهمیت نقش فناوری نانو در بخش سلامت به ویژه در دوره شیوع کرونا و در زمینه تامین نیازهای بهداشتی از جمله ماسک و ونتیلاتور تاکید و از تلاش های متخصصان کشور در این زمینه قدردانی کرد و گفت: روحیه انقلابی، ملی و اسلامی نسل جوان کشور در توسعه فناوری های نو از جمله نانو و بیوتکنولوژی و هسته ای نقش مهمی داشته که باید هر چه بیشتر این نقش تقویت و پررنگ تر شود.

در این جلسه همچنین تجارب جهانی آموزش کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال مورد بررسی قرار گرفت و اعضا اشتراک نظر داشتند که باید بر آموزش در این دوره و اختصاص سرانه مناسب‌تر تمرکز جدی‌تری وجود داشته باشد. بر این مبنا مصوب شد که بررسی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه بعدی شورا در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه همچنین پس از ارائه گزارش رئیس ستاد ملی نانو که بیانگر پیشرفت‌‌های بزرگ و همه جانبه در حوزه نانوفناوری در کشور بود، مقرر شد ضوابط و مقررات سند ملی نانو در اولین فرصت در ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

بر اساس گزارش رئیس ستاد ملی نانو، جمهوری اسلامی ایران که در سال 2001 فقط 22 مقاله جهانی در عرصه نانو به چاپ رسانده بود، در سال 2019 با چاپ بیش از 12 هزار مقاله جهانی در این زمینه، از رتبه 57 به رتبه چهارم جهانی ارتقا یافته و جزو 7 کشور اول جهان که استانداردهای نانو در سطح جهانی را تعیین می‌کنند، قرار گرفته است. همچنین دانشمندان کشورمان تعداد اختراعات ثبت شده ایران در عرصه نانو را که در سال 2001 فقط 2 اختراع بود، در سال 2019 به 260 اختراع افزایش داده‌اند که 24 درصد اختراعات ثبت شده جهانی را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام سیّد سعیدرضا عاملی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه همچنین در گفتگویی تحریم مراکز علمی و آموزشی جمهوری اسلامی از جمله جامعه‌المصطفی را محکوم کرده و از جوامع و مراکز علمی جهان خواست تا چنین اقداماتی را محکوم کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی نانو رئیس جمهور شورای عالی انقلاب فرهنگی فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۳۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان تمدن ایرانی-اسلامی را از عرصه جهانی حذف کرد؛ چنانچه امروز رشادت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در تاریخ چندصد ساله اخیر بی‌نظیر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده عصر امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: آغاز تمدن بشری مرهون ایرانی‌ها است و هر تمدن بزرگی نشانه‌های معرفتی و هویتی دارد که این نشانه‌ها در طول تاریخ تثبیت شدند و نمی‌شود با هجوم به ارزش‌های تثبیت‌شده هویت ملت و اعتبار تاریخی و تمدنی‌اش را از آن گرفت.

وی افزود: آنچه که امروز در جهان معاصر شاهدش هستیم، تلاشی بسیار مذبوحانه و ناموفق برای گرفتن بخشی از هویت ملتی است که سرنوشت تاریخ را تغییر داده و در آینده آخرالزمان هم به برکت اسلام سرنوشت دنیا را تغییر خواهد داد و این وعده بزرگ الهی است.

نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با بیان اینکه با اطمینان خاطر از همه کسانی که در فضای دانشگاهی در حوزه هویت‌بخشی فرهنگی فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم، گفت: معتقدیم که هیچ‌گاه نمی‌توان تمدن ایرانی-اسلامی را از عرصه جهانی حذف کرد؛ چنانکه امروز رشادت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در تاریخ چندصد ساله اخیر بی‌نظیر بوده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: بنابراین شاهد اقتدار بزرگ جهانی و آغاز ظهور تمدنی جدید در عصری هستیم که با ظهور انقلاب اسلامی شتاب گرفته و امروز شاهد تحولات بسیار ارزشمند و در عین حال شتابان در عرصه تحولات جهانی هستیم.

وی تصریح کرد: همین عملیات وعده صادق که با همکاری نیروهای نظامی و نهادهای علمی یعنی دو بازوی اقتدارآفرین نظام جمهوری اسلامی رقم خورد، صفحه تاریخ را عوض کرد و از این پس ما شاهد اتفاقات دیگری در معادلات جهانی خواهیم بود و این به برکت پاسداشت افتخارات و هویت‌هایی است که به آن می‌نازیم و پایبندیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) جنگ شناختی بزرگ‌ترین نبرد از مجموعه عظیم جنگ ترکیبی است، گفت: در این جنگ دشمنان دنبال این هستند که نسل جوان را از هویت‌های خودشان خالی کنند، باید بتوانیم از داشته‌ها و میراث کهن دفاع کنیم؛ به ویژه در مباحثی که برای ما جنبه حیثیتی پیدا کردند.

قاسم‌زاده افزود: نام خلیج فارس همواره در تاریخ بوده و چندصد هزار سال سابقه دارد و قطعاً تا زمانی که جهان باقی است، نام این خلیج فارس خواهد ماند و اگر کشورهای کوچک و تازه به استقلال رسیده منطقه بخواهند تلاش کنند تا نام این خلیج را تغییر بدهند، بی‌شک موفق نخواهند شد، چون پشتوانه تمدنی ندارند.

وی ادامه داد: وظیفه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌هایی که در تراز انقلاب اسلامی قدم برمی‌دارند، این است که بتوانند بازخوانی از داشته‌های گذشته و میراث‌هایمان داشته باشند تا بتوانیم در افق‌های پیش رو با اتکا به توانایی‌های قشر جوان و اثرگذار آینده خوبی را برای کشور رقم بزنیم؛ اطمینان داریم ذهن سیال و پویای جوانان هر گره و مشکلی در مسیر پیشرفت ایرانیان را بر خواهد داشت.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان با یادآوری اینکه آینده از آن ایرانی‌هاست، گفت: امیدواریم با همگرایی و هم‌افزایی توانایی‌هایی که در کشور وجود دارد و همچنین همراهی دانشجویان و نهادهای دانشگاهی و در نهایت همکاری‌های گسترده بین محیط‌های علمی-فناوری و نظامی روز به روز شاهد اقتدار بیشتر کشور باشیم تا همواره بتوانیم نقش حیاتی خود را ایفا کنیم و باعث نجات بشریت از هرگونه بی‌عدالتی در عرصه جهانی باشیم.

قاسم‌زاده اضافه کرد: دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی بر اساس مأموریت‌های ویژه خود در حوزه‌های ملی و فراملی رسالت خودش را در انتقال میراث کهن به نسل‌های امروزی و همچنین مهمانان خارجی این شهر و کشور انجام می‌دهد تا این مهمانان را به سفیران فرهنگی و تمدنی ما در کشورهای خودشان تبدیل کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب نام ایران اسلامی با همه عناصر هویتی خودش نقش اثرگذار در حکمرانی جدید و نظم تمدنی نوین دنیا ایفا خواهد کرد.

کد خبر 749832

دیگر خبرها

  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است