Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین پروفسور دیوید هیمن، رئیس گروه مشاور راهبردی و فنی خطرات عفونی در سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید حتی با وجود شروع واکسیناسیون آمریکا و بریتانیا، «سرنوشت» این ویروس این است که به یک بیماری بوم‌گیر (آندمیک) بدل شود.

او در نشست رسانه‌ای پایانی WHO در سال ۲۰۲۰ گفت: «جهان امیدوار بوده است به ایمنی جمعی دست یابد، یعنی اگر اشخاص کافی در برابر کرونا ایمن شوند، به شکلی سرایت ویروس کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اما هیمن که اپیدمیولوژیست (متخصص همه‌گیری بیماری‌ها) در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن هم هست، گفت ایده  ایمنی جمعی یا گله‌ای به درستی فهمیده نشده است.

ایمنی گله‌ای با مصونیت یافتن چند درصد جامعه به دست می‌آید؟ | انتشار ویروس کرونا کی متوقف می‌شود؟

او می‌گوید: «به نظر می‌رسد سرنوشت سارس-کوو-۲ (کووید-۱۹) این است که به یک بیماری بوم‌گیر بدل شود، همانطور که چهار کروناویروس انسانی دیگر به این مسیر رفته‌اند، و این ویروس با تکثیرش در سلول‌های انسانی به خصوص در نواحی با شیوع شدیدتر ادامه خواهد داد.»

«خوشبتختانه ما ابزارهایی برای نجات جان افرا داریم و این ابزارها در ترکیب به بهداشت عمومی خوب به ما امکان أموختن زندگی کردن با کووید-۱۹ را می‌دهند.»

دکتر مایک رایان، رئیس برنامه اضطرارهای WHO گفت: «سناروی احتمال این است که ویروس به یک ویروس بوم‌گیر دیگر تبدیل شود که تا حدی مایه تهدید است، اما در صورت وجود یک برنامه واکسیناسیون جهانی موثر سطح تهدید بسیار پایین خواهد بود.»

رایان گفت هدف اول واکسن نجات جان افراد و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر است و «بعد ما به هدف بلندپروازانه  توانایی بالقوه حذف یا ریشه‌کنی ویروس خواهیم پرداخت.»

رایان هشدار داد که پاندمی بعد ممکن است شدیدتر باشد. او گفت: «این پاندمی بسیار شدید بوده است... این همه‌گیری هر گوشه‌ای از سیار را تحت تاثیر قرار داده است. اما این پاندمی لزوما بزرگترین پاندمی ممکن نیست.»

«این پاندمی زنگ هشداری برای ما است. ما اکنون داریم یاد می‌گیریم که چگونه این کارها را بهتر انجام دهیم: علم، تدارکات، آموزش و حکمرانی و اینکه چگونه بهتر ارتباط برقرار کنیم. اما این سیاره در وضعیتی شکننده قرار دارد.»

دکتر سمیه سوامیناتان، دانشمند ارشد WHO نیز در این جلسه گفت که واکسینه نشدن بر ضد ویروس به معنای آن نیست که اقدامات بهداشت عمومی مانند فاصله‌گیری اجتماعی را می‌توان در آینده کنار گذاشت.

او گفت نقش اول واکسن پیشگیری از بیماری علامت‌دار، بیماری شدید و مرگ است. اما اینکه واکسن همچنین باعث کاهش شمار عفونت‌ها می‌شود یا از انتقال ویروس بین افراد جلوگیری می‌کند، هنوز معلوم  نیست.

کد خبر 576575

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح، فاجعه انسانی خواهد بود

رئیس سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد نسبت به حمله زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت چنین حمله‌ای «فاجعه انسانی» خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نیروهای اشغالگر برای دویست و هشتمین روز متوالی با انجام ده‌ها حمله هوایی و توپخانه‌ای و کشتار خونین در نوار غزه به جنایت نسل‌کشی در این باریکه تحت محاصره ادامه می‌دهند.

«تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان بهداشت جهانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک حمله تمام‌عیار به رفح، فاجعه انسانی به دنبال خواهد داشت. ما از اسرائیل می‌خواهیم پیشروی نکند.»

او در ادامه تاکید کرد: «ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم نسبت به آتش‌بس و صلح بادوام تلاش کنند.»

این اظهارات رئیس سازمان بهداشت جهانی پس از آن اعلام شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «چه درباره آتش‌بس و تبادل اسرا توافق کنیم و چه نکنیم، نیروهای ما برای ریشه‌کن کردن حماس وارد رفح خواهند شد.»

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال هم امروز - چهارشنبه - به نقل از مقامات مصری نوشت رژیم صهیونیستی طرحی را به آنها ارائه کرده که مناطق متعددی را در شهر رفح در جنوب نوار غزه نشان می‌دهد که ارتش اشغالگر قصد دارد آنها را هدف قرار دهد و ادعا می‌کند که مبارزان جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در تونل‌های داخل آنها پنهان شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح، فاجعه انسانی خواهد بود
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟