Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@07:19:58 GMT

آیا بینى‌ام شکسته است؟

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۴۶۹۶

آیا بینى‌ام شکسته است؟

برجسته‌بودن بینی روی صورت و ظرافت هرم استخوانی بالای بینی آن را مستعد شکستگی در جریان صدمات ورزشی، تصادفات و نزاع می‌کند.

عدم درمان شکستگی بینی علاوه بر مساله زیبایی موجب اختلال عملکرد تنفسی بینی و رشد صورت در کودکان می‌شود، پس به ارزیابی و رسیدگی نیاز دارد.

در صورت شک به شکستگی بینی، علائمی مانند تورم بینی، خون‌دماغ و کبودی دور چشم‌ها می‌تواند پیشنهاددهنده شکستگی باشد اما به تنهایی برای قطعی‌کردن تشخیص کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهم‌ترین نقش را در تشخیص و درمان این صدمه معاینه پزشک و لمس استخوان بینی دارد. جالب است بدانید برخلاف سایر استخوان‌های بدن، عکس ساده رادیوگرافی در تشخیص شکستگی بینی جایگاهی ندارد زیرا نزدیک ۷۰درصد موارد به اشتباه تشخیص شکستگی می‌دهد در حالی که شکستگی وجود ندارد. لازمه معاینه درست، امکان لمس دقیق استخوان بینی است و تورم مانع تشخیص می‌شود.

به‌همین دلیل معمولا پس از ضربه علاوه بر درمان آنتی‌بیوتیکی توصیه به کمپرس سرد در ۲۴ ساعت اول و سپس کمپرس گرم می‌شود تا ورم بخوابد سپس معاینه بهتر انجام می‌شود و در صورت نیاز به جااندازی پزشک با لمس دقیق قادراست قطعه شکسته را سر جای خود برگرداند و بهترین زمان جااندازی بین دو تا ده روز بعد از ضربه است.

لازم به ذکر است که علاوه برخود استخوان‌ها، در ویزیت اولیه، پزشک حتما تیغه وسط بینی را نیز معاینه می‌کند. اگر شواهد جمع‌ شدن خون (هماتوم) در دو سمت تیغه وجود داشته باشد به تخلیه اورژانسی نیاز دارد.

در صورت تاخیر در این امر امکان تشکیل آبسه، سوراخ‌شدن تیغه بینی و بدشکلی بینی درآینده وجود دارد.

هماتوم تیغه بینی در کودکان شایع‌تر است اما شکستگی استخوان‌های بینی در آنها کمتر شایع است زیرا نسبت به بزرگسالان هنوز قسمت‌های بیشتری از بینی غضروفی است.

گچ یا اسپلینتی که پس از جااندازی روی بینی قرار می‌گیرد بیشتر برای یادآوری به بیمار و اطرافیانش ارزش دارد که تا حدود یک هفته ضربه جدیدی به بینی نخورد و مجدد نشکند. به‌عبارتی مانند گچ در سایر شکستگی‌ها ارزشی درکنار هم نگه‌داشتن قطعات شکسته ندارد.

لازم است بدانید که در ۸۵درصد موارد اگر استخوان بینی شما بشکند و به‌درستی هم جااندازی شود تا آخر عمر خط شکستگی در عکس‌ها دیده می‌شود یعنی عکس ساده با اشعه ایکس نمی‌تواند شکستگی قدیم را ازجدید تشخیص دهد.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌وحلق‌وبینی

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بینی هماتوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان
  • وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد
  • (ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند