Web Analytics Made Easy - Statcounter

اورهال یا تعمیر اساسی یک وسیله پرنده به نوعی آخرین مرحله و لبه دانش در حوزه نگهداری یک هواگرد به حساب می آید و این صنعت در سالهای اخیر، در نیروهای مسلح کشورمان عمیق‌تر و مدرن‌تر پیگیری می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اورهال یا تعمیر اساسی و سنگین وسایل پرنده، چه هواپیماهای سرنشین دار یا بدون سرنشین و چه بالگردها، یکی از علوم و توانی های فنی سطح بالاست که برای زنده نگاه داشتن ناوگان پروازی یک کشور امری حیاتی به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پروسه خرید و عمر عملیاتی یک پرنده، یکی از مباحث مهم، دوره های تعمیراتی و بازبینی های نوبه ای است که در سطوح مختلف انجام شده و در نهایت به دوره تعمیر اساسی یا همان "اورهال" خواهیم رسید. کشوری که توانایی انجام این مرحله از تعمیرات را داشته باشد تقریبا به طور کامل به بحث تعمیرات وسیله پرنده مورد نظر تسلط پیدا کرده است. دهه هاست جمهوری اسلامی ایران از جمله دارندگان این توانایی به حساب آمده و می توان بحث توان اورهال را یکی از مهم ترین نقاط قوت در بخش صنایع هوایی کشور ما اعلام کرد؛ هرچند در میان افکار عمومی و رسانه ها این موضوع زیاد جا نیفتاده است.

بیشتر بخوانید: سرعت بالای نصب «سلاح‌های دورایستا» روی جنگنده‌های سپاه و ارتش/ اشباح نهاجا هم مجهز به بمب هدایت ماهواره‌ای ایرانی شدند+عکس یک کابوس دیگر یوزی رابین در خصوص برنامه موشکی ایران به حقیقت پیوست/ ایران چهارمین کشور دنیا با «موشک هواپرتاب ۱۰۰۰ کیلومتری» +عکس

یکی از دلایل توسعه و پیشرفت بحث توانایی تعمیر و نگهداری سنگین در کشور ما تحریم ها بوده است. در بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر برخی از چک های اولیه قبل و پس از پرواز در داخل کشور انجام می شود ولی در نهایت برای تعمیر سنگین نهایی کشور دارنده مجبور به ارسال پرنده مذکور به کشور سازنده برای این پروسه است. پروسه ای زمان بر و گران قیمت که سوای بحث هزینه های آن در مدتی مشخص دارایی مورد نظر را از کشور هدف خارج می کند. این مسئله در صورت بروز شرایط اضطراری می تواند برای کشور دارنده مشکلاتی را ایجاد کند.  

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

گزارش مربوط به سال ۱۳۹۳ از اورهال و آماده سازی بومی سوخو ۲۴ برای اولین بار در کشور

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

عملیات اورهال در پایگاه هوایی شهید دوران شیراز مربوط به سال ۱۳۹۹

در مورد کشور ما مسئله تعمیر و نگهداری در کنار نهضت قطعه سازی از جمله مواردی است که از همان روزهای ابتدای بروز جنگ تحمیلی ذهن مسئولین امر را به خود معطوف کرد. در دوران دفاع مقدس و به دلیل بسته شدن مسیر خرید سلاح و قطعات یدکی، فشار سنگینی به نیروی هوایی ارتش به صورت خاص وارد شد و متخصصان کشور مجبور بودند در بسیاری از موارد با باز کردن قطعات از روی جنگنده های مختلف، تعدادی هواپیما را به صورت عملیاتی حفظ کنند. بعد از پایان جنگ تحمیلی و بحث فروپاشی شوروی سابق و انجام یک خرید سنگین تسلیحاتی از روسیه نیز بحث فشار آمریکا و توافق دو کشور باعث شد تا حد زیادی پشتیبانی روسیه از پرنده هایی مثل میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ نهاجا، به صورت علنی و رسمی قطع شود.

بازدید فرمانده کل قوا از میگ ۲۹ تازه وارد شده به کشور

در سالهای بعد از جنگ و با توجه به افزوده شدن برخی جنگنده های شرقی به سازمان رزم نیروهای مسلح و البته قطع شدن پشتیبانی رسمی در این بخش، لازم بود تا یک برنامه ریزی طولانی مدت برای بحث تعمیر و نگهداری این پرنده ها انجام شود. در بحث خاص پرنده ای مثل سوخو ۲۴ که تمرکز عمده این گزارش روی آن است وجود سامانه هایی مثل رادار تعقیب عوارض زمینی و بالهای متغیر، کار را برای نهاجا که بیشتر داشته های فنی اش، مربوط به هواپیماهای غربی بود بسیار مشکل تر کرد.

چرا سوخو ۲۴ مهم است؟

بمب افکن ضربتی سوخو ۲۴ که در کشور ما ناوگان آن متشکل از نمونه هایی با منشأهای مختلف بوده، پرنده ای است که بر اساس تفکر دوران جنگ سرد و در پاسخ به اف ۱۱۱ آمریکایی توسعه پیدا کرد. توان پرواز در ارتفاع بسیار پایین و انجام حملات دقیق در شب یا روز از جمله توانایی های مهم و اصلی مد نظر این پرنده است. البته وجود سلاح هایی مثل موشک ضد رادار KH-۵۸ و بمب سنگر شکن KAB-۱۵۰۰ اهمیت این پرنده را برای نیروی هوایی ارتش دو چندان کرده است. امروزه در دنیا هم این پرنده با انجام ارتقاء های مختلف همچنان در خط اول خدمت رزمی در کشورهای بسیاری حضور دارد و به عنوان یک پرنده تهاجمی کار بلد روی آن حساب های خاصی باز شده است.

سوخو ۲۴ نهاجا و تسلیحات مورد استفاده در پایگاه هوایی شیراز

پایگاه هوایی شیراز میزبان اصلی و پایگاه مادر بمب افکن های سوخو ۲۴ ایران است که یکی از اولین خبرها در خصوص اورهال کامل سوخو ۲۴ در کشور مربوط به سال ۱۳۹۳ باز می گردد. یکی از نکات جالب و قابل توجه به نوعی سرریز دانش و تخصص در خصوص اورهال سوخو ۲۴، در بحث فعال کردن ناوگان سوخو ۲۲ برای نیروی هوافضای سپاه قابل مشاهده است چراکه هر دو هواپیمای سوخو ۲۴ و سوخو ۲۲ از موتور توربوجت AL-۲۱ بهره می برند و هر دو پرنده نیز از مکانیزم بال متغیر استفاده می کنند. ایجاد توانایی در بحث تعمیر و نگهداری سوخو ۲۴، در حقیقت کمک شایانی کرد تا یکی دیگر از پرنده های مهم برای نیروهای مسلح مجددا فعال شده و در نیرویی متفاوت وارد خدمت شود.

حداقل دو فروند سوخو ۲۴ در پایگاه هوایی شیراز در حال طی کردن مراحل مختلف اورهال

طی ماههای اخیر نیز شاهد ۲ مورد تحویل سوخو ۲۴ اورهال شده هستیم. مورد اول مربوط به شهریور ماه امسال مورد جدیدتر نیز مربوط به هفته گذشته است. نکته جالب این که در تصاویر مربوط به اورهال و تحویل سوخو ۲۴ جدید در پایگاه شیراز حداقل دو فروند سوخو ۲۴ در حال تعمیر هستند و یک فروند سوخو ۲۴ نیز به یگان عملیاتی تحویل داده شده است. می توان گفت با این وضعیت و حداقل توان اورهال ۳ یا ۴ فروند سوخو ۲۴ به صورت سالانه در این پایگاه وجود دارد. نکته مهم و قابل توجه در این خصوص این است که در مبحث اورهال، وضعیت کلی هواپیما نیز مد نظر است. ممکن است برخی از پرنده های مورد نظر به دلیل بروز برخی حوادث دچار مشکلاتی شده باشند یا به دلایل مختلفی برای مدت طولانی در وضعیت غیر عملیاتی نگهداری شده باشند که مشخصا در این شرایط زمان و هزینه های اورهال افزایش پیدا خواهد کرد.

انچه از تصاویر منتشره می توان به دست آورد این موضوع مهم است که برخی جنگنده های سوخو در حال اورهال یا آماده پرواز، به شدت آسیب دیده و دچار مشکلات فراوان ظاهری و فنی بوده اند اما تخصص علمی و امکانات فنی نیروی هوایی ارتش به اندازه ای در اورهال و ارتقاء این جنگنده ها رشد کرده که نه فقط امکان بازآماد بلکه ارتقاء و به روزرسانی چنین پرنده هایی نیز برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم شده؛ موضوعی که جایگاه و ویژگی های این بخش را در میان ارتش های مهم دنیا، کم نظیر می کند.

کار روی ترابری ها ادامه دارد

بحث دیگر در خصوص پایگاه هوایی شیراز تعمیر و نگهداری دو پرنده ترابری کشور یعنی سی ۱۳۰ و ایلوشین ۷۶ است. این دو پرنده بخش مهمی از توان ترابری هوایی کشور ما را تشکیل داده اند و خصوصا در حدود یک دهه اخیر فشار بسیار زیادی را در بحث حمایت لجستیکی از جبهه مقاومت متحمل شده اند. نکته جالب و قابل توجه که در گزارش تهیه شده در خصوص تعمیر هواپیمای ایلوشین ۷۶ بوده اشاره به آسیب به یک قطعه داخلی در یکی از موتورهای این هواپیما و سپس ساخت نمونه در داخل و جایگزینی آن است. نکته دیگر در این گزارش اشاره به تولید قطعات مربوط به نگاه دارنده مخازن سوخت در هواپیمای هرکولس است که با موفقیت در کشور طراحی و ساخته شده.

موضوع پایانی که باید در انتهای این گزارش به آن اشاره کرد، این است که امروز و حدود ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجم قابل توجهی از تجربیات و تخصص در حوزه تعمیر و نگهداری در کشور ما در بخش هوایی ایجاد شده که طیف بسیار گسترده ای از هواگردهای شرقی و غربی، نظامی و غیر نظامی را شامل می شود که می تواند خصوصا در فضای پس از تحریم تسلیحاتی یک منبع درآمد و ایجاد اشتغال مناسب برای کشور ما باشد. فراموش نکنیم که بحث اورهال صرفا عده ای متخصص و کارگر اطراف پرنده نبوده و بخش قطعه سازی نیز در کنار این بخش می تواند به درآمد و اشتغال زایی مناسبی برسد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی جنگنده سوخو ۲۴ نهاجا اورهال میگ 29 گزارش دفاعی اخبار داغ پایگاه هوایی شیراز تعمیر و نگهداری فروند سوخو ۲۴ نیروهای مسلح قابل توجه جنگنده ها پرنده ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی شبکه های آبرسانی البرز برای ورود به تابستان ۱۴۰۳

به گزارش خبر آنلاین البرز؛ حمیدرضا نامداری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح های آبرسانی شهرجدید مهستان و غرب استان البرز افزود: از حدود ۶ ماه پیش حفاری ، تجهیز و احیای ۲۳۲ حلقه چاه این استان در دست اجرا گرفته که بیشتر این چاهها وارد مدار شده و مابقی تا قبل تابستان آتی به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: تمرکز شرکت آبفا استان البرز بر تامین آب مناطق پرتنش آبی از جمله هسته مرکزی کرج ، مهر شهر ، چهارباغ ، شهرستان فردیس است.

مدیرعامل آبفا البرز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تامین آب شرب پایدار و بهداشتی، گفت: از شهریور سال ۱۴۰۲ تاکنون به منظور رفع معضلات موجود با شناسایی مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی همواره در تلاش هستیم تا کمبود، قطعی و افت فشار آب را برای تابستان سال جاری به حداقل برسانیم.

وی افزود: برگزاری نشست های تخصصی تامین آب شرب پایدار مناطق دارای تنش آبی همواره دنبال شده و نتیجه آن به اجرای پروژه های مختلف و جهادی ختم شده است.

پیشرفت مطلوب تصفیه خانه شماره سه کرج

نامداری در ادامه با اشاره به روند ساخت تصفیه خانه آب شماره سه کرج به عنوان یکی از اقدامات مهم مصوب در سفر اول رییس جمهور تصریح کرد: این پروژه که عملیات اجرایی آن با حضور وزیر نیرو در تیرماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد، ضمن تکمیل سازه با پیشرفت ۴۴ درصدی همراه است.

وی با تاکید بر اینکه سرعت و روند پیشبرد پروژه مذکور مطلوب است افزود: در جریان سفر هفته جاری وزیر نیرو به البرز ضمن تخصیص منابع مالی ، نصب تجهیزات و ادوات این تصفیه خانه آغاز شد و در تلاش هستیم با اتمام این پروژه بخش چشمگیری از مشکلات کمبود، قطعی و افت فشار آب تا ابتدای تابستان سال جاری رفع شود.

ارتقای تصفیه خانه ها

مدیرعامل شرکت آبفا البرز ارتقای ظرفیت تصفیه خانه های آب استان با بکارگیری فیلترهای سرامیکی را مهم دانست و گفت: با اقدامات اصلاحی صورت گرفته و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت آبگیری تصفیه خانه های شماره یک و ۲ کرج در زمان حاضر ظرفیت تصفیه خانه شماره یک از ۲۷۰ لیتر به حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه و تصفیه خانه شماره ۲ با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت ۲ هزار و ۹۰۰ لیتر آبگیری در هر ثانیه ارتقا یافته است.

وی در ادامه نیز به اقدامات انجام شده در حوزه ارتقا و بهبود توزیع منابع آب در سطح استان پرداخت و افزود: به تازگی ۲ مخزن در شهر جدید مهستان و در شهرهای کمالشهر، محمدشهر، نظرآباد هرکدام یک مخزن به ظرفیت پنج هزار مترمکعب احداث و به بهره برداری رسیده است.

نامداری افزود: در محدوده شهر کرج نیز ۲ مخزن هرکدام به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب درحال احداث هستند که مخزن تصفیه خانه شماره ۲ کرج با پیشرفت ۴۵ درصدی همراه است ؛ پیش بینی می شود بخشی از این پروژه به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب تا ابتدای تابستان سال جاری وارد مدار بهره برداری شود.

وی در خاتمه تعادل فشار جریان آب در تمام مناطق استان با هدف توزیع پایدار آب شرب را در فصل تابستان مهم دانست و گفت: اقدامات فنی و مهندسی لازم از سوی شرکت آب و فاضلاب استان البرز انجام شده ضمن آنکه انتظار می رود مشترکان با تهیه و نصب پمپ و مخزن مناسب در ساختمان های چند طبقه برای زمان افت فشار آب اقدام کنند.

مدیرعامل آبفا البرز در حاشیه این بازدید به مناسبت هفته کارگر از "سجاد راستین " کارگر ساعی و پرتلاش واحد حوادث شهر جدید مهستان که در اوج سرمای زمستان با رفتن به عمق جریان آب یک حادثه قطعی آب را مهار کرد و خود نیز برای مدتی دچار بیماری شد، با لوح سپاس و اهدای هدایا تجلیل به عمل آورد.

همچنین حامد لطفی روزبهانی، غدیر نوروزی و ابراهیم کشوری از کارکنان آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ که موفق به کسب مقام برتر در مسابقات مهارت های فنی شرکت آب و فاضلاب کشور شدند نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901657

دیگر خبرها

  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • آماده سازی شبکه های آبرسانی البرز برای ورود به تابستان ۱۴۰۳
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان دار است
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرآیند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرایند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • هر جا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • وضعیت علیرضا بیرانوند از زبان پزشک معالج: او برای بازگشت به میادین آماده است!
  • یمن آماده ورود به اراضی اشغالی و نبرد طوفان الاقصی می‌شود+ فیلم