Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@14:17:40 GMT

امنیت زنان در کدام سطوح شهری تامین می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۵۵۲۲

امنیت زنان در کدام سطوح شهری تامین می شود؟

امنیت زنان در فضاهای شهری سطوح مختلفی را شامل می‎‌شود که می‌توان آن را در طراحی فضاهای شهری لحاظ کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امنیت زنان به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین اقشار جامعه شهری از مباحث بسیار مهم است که توجه همه فعالان حقوق زنان، مدیران و برنامه ریزان را در همه جوامع دنیا به خود جلب کرده است، اما زمانی که صحبت از امنیت زنان در مناطق شهری می‌شود نیاز است که نوع طراحی و برنامه ریزی برای آن شهر نیز در کنار سایر شاخص‌ها لحاظ شود زیرا امروزه شهرها نقاط پرتراکمی هستند که چنانچه برنامه ریزی مدونی برای آنها انجام نشود، نمی‌توان انتظار داشت امنیت شهروندان و امنیت زنان به عنوان قشری از جامعه شهری تأمین شود و در این زمینه توجه به نوع طراحی فضاهای شهری و تمامی مختصات مربوط به آن اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم توجه به امنیت روانی و امنیت اجتماعی بانوان در فضاهای شهری

حسن سجاد زاده، دکترای طراحی شهری معتقد است: حوزه امنیت محیطی از مباحث مهمی است که برای همه اقشار جامعه به خصوص کودکان و بانوان در فضاهای شهری اهمیت زیادی دارد و نیاز است در سه سطح مورد بررسی قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: سطح اول تأمین امنیت فیزیکی است که نه تنها برای بانوان بلکه برای همه اقشار جامعه لازم و یکسان است، سطح بعدی در حوزه امنیت محیطی توجه به امنیت روانی در فضاهای شهری است که در این حوزه باید سنین مختلف و نقش جنسیت‌ها را در نظر داشت.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: به لحاظ سطوح روانشناسی که در خانم‌ها وجود دارد و ویژگی‌های فیزیولوژیک، جسمی و روانی این قشر از جامعه، نیاز است امنیت در فضاهای شهری برای بانوان فراهم شود.

سجاد زاده اظهار می‌کند: بانوان قشر مهمی از جامعه هستند که حدوداً نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و به عنوان کاربران فضاهای شهری باید مورد توجه قرار بگیرند در حالی که سطوح مختلف امنیت روانی برای اقشار جامعه و به خصوص بانوان تعریف نشده است.

وی یادآور شد: با نگاهی به فضاهای شهری در می‌یابیم که این فضاها عموماً برای جوانان و مردان طراحی شده است، البته برای جبران این کمبود، فضاهایی به اسم پارک بانوان ساخته می‌شود که این مکان‌ها نیز مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد.

این کارشناس طراحی شهری ادامه می‌دهد: در حوزه امنیت سطح سومی نیز به نام امنیت اجتماعی وجود دارد و زمانی که از امنیت بانوان صحبت به میان می‌آید باید دو بعد امنیت روانی و امنیت اجتماعی در فضاهای شهری مدنظر قرار بگیرد.

سجاد زاده تصریح می‌کند: از نظر امنیت روانی، چنانچه حضور بانوان همراه با خانواده نباشد یعنی طراحی فضاهای شهری ما نتوانسته قابلیت لازم را برای حضور بانوان همانند حضور آقایان فراهم کند، اگر برداشتی ساده از فضاهای شهری مثل خیابان‌ها، بازارها و فضاهای عمومی داشته باشیم متوجه می‌شویم که حضور خانم‌ها به دلیل نبود ویژگی‌های امنیتی فضا نسبت به آقایان کمتر است.

وی می‌گوید: برای اینکه بتوان این سطوح امنیتی را برای بانوان افزایش داد، باید مواردی را رعایت کرد، به طور مثال در طراحی فضاهای عمومی یا پارک عمومی نیاز است به چشمان ناظر در فضا به منظور ارتقا امنیت فضاهای شهری توجه کرد زیرا فضاهایی که خارج از دسترس عموم مردم قرار دارد، می‌تواند سطح امنیت را به خصوص برای بانوان کاهش دهد.

این استاد دانشگاه تاکید دارد: بسیاری از پارک‌ها و فضاهای شهری به دلیل قرار نگرفتن در دید و تیررس مردم حس ناامنی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند به علاوه ساختارها، المان‌ها و شاخص‌هایی نیز است که در طراحی فضا باید مورد توجه قرار بگیرد به طور مثال استفاده از پرچین‌ها در مکانی نامناسب و به‌کارگیری المان‌هایی خاصی در برخی مکان‌ها، چشمان مراقب فضا را کور و فرصت را برای افرادی که قصد ایجاد مزاحمت دارند، فراهم می‌کند.

سجاد زاده عنوان می‌کند: استفاده از فناوری‌های جدید در فضاهای شهری از جمله تجهیزات مربوط به نور و روشنایی می‌تواند به افزایش امنیت کمک کند در حالی که در حیات شبانه شهرها حضور بانوان کمتر است زیرا در زمینه روشنایی و مکان یابی فضاها مشکلاتی وجود دارد و فضاها به نحوی طراحی نشده است که مردم بتوانند نظارت بیشتری بر فضا داشته باشند.

وی می‌افزاید: از نظر عناصر و تجهیزات شهری نیز این قابلیت فراهم نشده است که بانوان بتوانند در این فضاها به راحتی حضور داشته باشند.

رویکرد محله محوری به تأمین امنیت روانی زنان کمک می‌کند

این دکترای طراحی شهری تاکید دارد: بسیاری از شهروندان برای استفاده از یک فضا ناچار هستند از یک محله به محله دیگر بروند در حالی که هرچقدر فضا و محیط خودمانی باشد و بانوان بتوانند با هم محله‌ای‌های خودشان اوقات بگذرانند و با یکدیگر آشنا بشوند، امنیت روانی فضا نیز بالاتر می‌رود.

سجاد زاده می‌گوید: بسیاری از فضاهای شهری در سطح محله از فضاهای عمومی و فضاهای باز شهری، برخوردار نیستند و به همین علت شهروندان مجبور هستند از امکانات سایر نقاط استفاده کنند که حس ناامنی را در میان اقشار مختلف به خصوص بانوان ایجاد می‌کند بنابراین نگاه محله محوری در طراحی شهری به منظور ایجاد امنیت باید مورد توجه قرار بگیرد.

لزوم افزایش کیفیت فضاهای شهری

صاحب محمدیان منصور، دکترای معماری نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تاکید کرده بود: وجود قلمروهایی در فضاهای شهری که نسبت به آنها حس تعلق داشته باشیم، به منظور تأمین امنیت ضروری است و در این راستا باید فضای شهری را سهم بندی و آن را با موانع فیزیکی جدا کنیم تا مجرمان نتوانند در آن سهم یا قلمرو مشخص از شهر حضور پیدا کنند.

وی همچنین تاکید می‌کند: معمولاً فضاهایی که نفوذناپذیر است، تراکم ساختمانی و کوچه‌های پرپیچ و خم دارد و احتمال وقوع جرم در آنها بیشتر است، برعکس فضاهایی که شفاف‌تر است، خوانایی بالاتری دارد و جرم کمتری در آن اتفاق می‌افتد به علاوه وجود کاربری‌هایی خاص در یک فضا امنیت شهری را پایین می‌آورد، به طور مثال چنانچه در منطقه‌ای تنها ادارات وجود داشته باشند، این فضاها در ساعاتی از شبانه روز، پر رفت و آمد است و بعد از آن خالی از انسان می‌شود.

این کارشناس معماری تصریح می‌کند: وجود کاربری‌های مختلط از جمله کاربری‌های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی موجب شده تا حضور انسان‌ها در تمامی طول روز وجود داشته باشد، این آدم‌ها چشمان ناظری دارند که موجب می‌شود امنیت فضاهای شهری به خصوص برای زنان بالا برود.

محمدیان‌منصور به بهبود کیفیت‌های محیطی و افزایش کیفیت فضاهای شهری نیز اشاره کرده و اظهار داشت: کف سازی معابر، بالا بردن کیفیت مبلمان شهری و کیفیت روشنایی موجب حضور بیشتر شهروندان می‌شود، زمانی که تعداد انسان‌ها و چشمان ناظر به حد متناسبی برسد، موجب سرزندگی فضای شهری شده، عملاً جرم و جنایت کمتر اتفاق می‌افتد و امنیت زنان در این فضاها بیشتر تأمین می‌شود.

گزارش از بهناز عرب زاده، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 465171

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر امنیت زنان شهر طراحی شهری فضاهای شهری امنیت روانی شهروندان امنیت اجتماعی امنیت روانی جامعه محله محوری کیفیت زندگی امنیت برنامه ریزی شهری ناامنی المان شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فضاهای شهری امنیت زنان طراحی فضاهای امنیت روانی برای بانوان اقشار جامعه قرار بگیرد طراحی شهری طراحی فضا سجاد زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟

برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر نسرین فرزاد (عضو هیئت علمی دانشگاه) و فرهاد پاشاوند (کارشناس و فعال رسانه) به بررسی تلاش رسانه‌های بیگانه برای استحاله الگو زن مسلمان ایرانی پرداخت.

به گزارش مشرق، فرزاد با اشاره به نحوه رفتار رسانه‌های بیگانه، اهداف و اغراض این رسانه‌ها گفت: همه فعالیت‌هایی که به عناوین مختلف توسط این رسانه‌ها مطرح می‌شود به نوعی سیستم حکومتی ما را مورد هدف قرار داده است و هدف نهایی مبارزه با حکومت است. در واقع مدیریت جهان به دو قسمت تقسیم می‌شود بخشی بانوان و بخشی آقایان، حتی قسمت آقایان را بانوان نیز تربیت می‌کنند و این به معنای میزان تاثیرگذاری بانوان است.

وی ادامه داد: تأثیرگذارترین قشر در جامعه جهانی بانوان هستند یعنی می‌توانند به عنوانی ابزاری قرار بگیرند که حکومت‌ها و ضد حکومت‌ها بتوانند از آنان در اجرای اهداف خودشان بهره ببرند. در ایران نیز باتوجه به اینکه نیمی از جامعه فعال را بانوان تشکیل می‌دهند و این قشر در انقلاب اسلامی ایران نیز حضوری پررنگ داشتند، رسانه‌های بیگانه، جامعه جهانی و سیاست‌مداران به دنبال بهره‌مندی از این قشر در نیل به اهداف خود هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: بانوان هدف رسانه‌های بیگانه هستند و به لحاظ کارشناسی باید گفت این هدف گیری توسط آنان بسیار دقیق بوده است چرا که اگر بخواهند بر این نظام فائق بیایند و موجب شکست آن شوند بهتر است بر روی جامعه زنان تمرکز کنند و به کمک شعارهایی که در انقلاب صنعتی توانست زنان را به جامعه صنعتی بکشاند و آموزه‌های دینی را کمرنگ کند به اهداف خود برسند.

فرزاد افزود: آمریکا به عنوان داعیه دار تمدن جهانی در تلاش برای ساختن حکومت جهانی است و به کل جهان القا می‌کند که باید تابع سیستم نوین من باشید و برای اجرای نظم نوین باید کشورهای اسلامی را به سمت اهداف فرهنگی و سکولاریسم آمریکا نزدیک کنند. برای سکولار شدن لازم است آموزه‌های دینی و تقدس ها از بین بروند چرا که سکولار به معنای مبارزه با هر نوع امر مقدس است و به همین خاطر نیز بانوان، خانواده و حریم‌های زنانه دارای قداست هستند و با هدف قرار دادن این قشر از جامعه به همراه مهندسی روانی می‌توانند به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه غرب خوشبختانه به اهداف خود نرسیده است، گفت: چرا که ایده‌های آن‌ها با فکر جامعه ما هم‌خوانی ندارد و به وجه اشتراک نمی‌رسد اما در هر جامعه‌ای که وارد شده‌اند به کمک اهداف روانی خود توانسته‌اند به نتایج مطلوب خود برسند. غرب به دنبال این است تا از همان روشی که در کل جهان به پاسخ رسیده است در ایران نیز به نتیجه برسد و بدین گونه جامعه را برای سکولار شدن و ورود به نظم نوین جهانی آماده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: ۲۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در حال ترویج تفکر سکولار با بیان شبهات و نقطه ضعف‌های موجود علیه بانوان است تا به کمک ضعف‌های موجود در جامعه بتوانند جامعه بانوان ایران را به تفکرات خود نزدیک سازند و بدین‌گونه در جامعه ایرانی اثرگذار باشند تا بانوان ایرانی را در راستای اهداف غرب قرار دهند.

ایران داعیه دار بیدار اسلامی

فرزاد در ادامه به تلاش غرب برای ساخت زن مصرفی غربی از بانوان ایران عنوان کرد: غرب به دنبال این است که از زن مسلمان ایرانی یک زن بی ارزش و تواما زن مصرفی غربی را بسازد. همه کشورهای سرمایه دار برای ادامه چرخه سرمایه گذاری ضروری می‌دانند که بازار سرمایه خود را در کشورهای دیگر فعال کنند. امروزه در کشورهای غربی به علت بیداری اسلامی که ایران داعیه دار آن در تمام جهان بود موضوعات و مطالب فعالان فرهنگی ما مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: جریان حجاب، حریم زنانه و حرمت گذاشتن به شخصیت زنانه در جهان در حال ترویج است و چون جامعه غربی و جامعه صنعتی غرب در حال اشباع از نظر تولیدات آرایشی و مواردی از این نظر است تولیدات این کارخانه‌ها در حال کم شدن است. بانوان در کشورهای غربی در پاسخ به این سوال که چرا روزانه آرایش نمی‌کنند می‌گویند هزینه زیادی را صرف لوازم آرایشی نمی‌کنند چرا که به سختی آن را به دست می آورند و صرفا برای خرید لوازم آرایشی بهداشتی اصلی که به پوست آسیبی نزند هزینه می‌کنند. در خصوص شیوه لباس پوشیدن در محل کار نیز معتقدند می‌بایست حدود مشخص شده را رعایت کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این موضوع که درآمد غرب از فروش لوازم آرایشی است، گفت: باتوجه به اینکه منبع سرمایه غرب تولید لوازم آرایشی است در نتیجه باید به دنبال بازار سرمایه در کشورهای دیگر باشد. در دهه ۷۰ میلیاردی هانتینگتون یکی از نظریه‌پردازان اقتصاد آمریکا معتقد بود امروزه غرب از نظر صنعت به اول دنیا تبدیل شده است و اگر بتواند فرهنگ شرغی را در غرب پیاده کند در نتیجه می‌تواند به احیای دولت طلایی برسد. این در حالی است که غرب به دنبال این است که فرهنگ شرقی را به جامعه خود وارد کند و جامعه‌شان را از سردی و بی‌انگیزگی خارج کنند و از آن طرف بازار سرمایه‌گذاری‌شان را به جوامع شرقی انتقال می‌دهند.

فرزاد افزود: جبران خلیل جبران، برای انهدام یک تمدن سه هدف مهم را باید در نظر گرفت، نخست خانواده، نظام آموزشی و در نهایت الگوهایی که ارائه می‌شود. برای انهدام خانواده باید به تضعیف مقام زن پرداخت تا زن تنها به عنوان یک ابزار مصرفی شناخته شود. امیدواریم در جامعه ما این هوشیاری از سمت بانوان رخ دهد که جریان فمنیست گل به خودی است و اگر خانم‌ها به دنبال ارزش‌یابی و یا پیدا کردن ارزش مکانی در نظام حقوقی یا جامعه هستند لازمه آن حفظ مقام بانوان است.

وی ادامه داد: غرب اگر بخواهد به نظام آموزشی لطمه وارد کند با پایین آوردن منزلت معلم و استاد می‌تواند موجب آسیب به این رژیم شود و اگر بخواهند موجب انهدام الگوها شوند می‌توانند به جای اینکه منزلت اسطوره‌های علمی و فرهنگی را پررنگ کنند اقدام به بزرگ‌نمایی سلبریتی‌ها می‌کنند و افراد دیگری را به عنوان الگو به جامعه معرفی می‌کنند.

رسانه‌های غربی یا بنگاه امنیتی؟

پاشاوند در ادامه گفت‌وگو به بحث رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه و استحاله الگو زن مسلمان ایرانی پرداخت و گفت: عموما در جامعه غربی رسانه به معنای انتقال دهنده خبر و خبررسانی نیست بلکه در واقع بنگاهی امنیتی است. رسانه‌ها در غرب مجری یکسری از طراحی‌های امنیتی هستند به ویژه بر روی موضوعاتی که غرب بر روی آن‌ها متمرکز است همانند ایران، چین و روسیه، اینکه رسانه‌های فارسی زبان و اپوزیسیون به شدت روی موضوع زن کار می‌کنند نشان دهنده این است پس از تحقیقات بسیار دریافته‌اند که زن نیروی تغییر در جامعه ایرانی است و تنها از این طریق می‌توانند اعمال تغییر کنند و طراحی‌های خود را به ثمر برسانند.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ مریم رجوی کتابی تحت عنوان زنان، نیروی تغییر نوشت چرا که زن تنها نیرو و عنصری است که می‌تواند تغییر به معنای واقعی کلمه را در ایران شکل دهد. براساس همین مدل غربی‌ها به یک طرح رسیدند و پس از آن بر روی ارزش حجاب و مسئله زن نیز شروع به کار کردند که نمود بارز آن را در مسئله دختران خیابان انقلاب دیدیم. در آن بازه زمانی بی بی سی گزارشی زد و در آن جا صراحتا عنوان کرد که اگر می‌خواهیم در ایران به آن چیزی که می‌خواهیم دست یابیم سنگر اول بحث حجاب است.

کارشناس و فعال رسانه عنوان کرد: مسئله حجاب که از سوی غرب در حال پیگیری است کاملا برنامه ریزی شده است و به دنبال این هستند تا با برداشتن حجاب از سر بانوان ایرانی بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خودشان بپردازند چرا که زن نیروی تغییر است.

آیا غرب موفق به از بین بردن الگو زن مسلمان ایرانی شده است؟

فرزاد در پاسخ به این سوال که آیا غرب موفق به شکستن الگو زن مسلمان ایرانی شده است یا نه، گفت: اگر غرب در این حوزه موفق آمیز عمل کرده بود کماکان پیگیر این موضوع به صورت کاملا جدی نبود این خود نشان دهنده ناکامی این رسانه‌ها است و نشان دهنده این بود که در این مدت برنامه ریزی هایشان به ثمر ننشست. رهبر انقلاب بارها فرمودند جهت آگاهی جامعه اقدام به تبیین کنید زمانی که بحث حوزه تبیین پیش کشیده می‌شود شامل چندین بخش می‌شود، عقلی، شرعی، اقتصادی، قانونی و فرهنگی بنابراین موضوع حجاب را می‌توان در چند بخش بررسی کرد و به آن پرداخت، نخست باید دلسوزان فرهنگی، حجاب را به صورت کاملا عقلانی تبیین کنند تا از کودکی به بیان حجاب و عفاف بپردازند.

وی ادامه داد: در تبیین عفاف و حجاب جایگاه حرمت زن و مرد مشخص می‌شود، زمانی که این موضوع عقلانی عنوان می‌شود جوانان ما بهتر آن را می‌پذیرند چرا که به جایگاه و شأن حقیقی خود آگاه می‌شوند و درصدد برای حفظ آن بر می آیند. اگر دین چیزی را حکم می‌کند حتما دلایل عقلانی نیز دارد، اما بیان این موضوع به متولیان فرهنگی بر می‌گردد تا دلسوزانه و به روشی درست انجام پذیرد. لازم است از جوانب مختلف تبیین صورت گیرد از باب قانونی نیز می‌توان به قوانین و مقررات در جهان و لزوم رعایت آن‌ها اشاره کرد و به لحاظ فرهنگی به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وضع موجود تنها به کمک نیرو انتظامی پیش نمی‌رود بلکه لازمه آن اقدام به تبیین و بیان عقلانی و منطقی است. با گذر زمان موضوع حجاب که امروز تبدیل به یک تهدید شده است همراه با تبیین درست و آگاه سازی و مشارکت بانوان می‌تواند تبدیل یه یک فرصت شود و پاسخی برای تلاش‌های بی ثمر غرب باشد.

سرمایه گذاری غرب بر روی نسل جوان

پاشاوند گفت: پیاده نظام دشمن برای طراحی سناریو برداشتن حجاب تنها معطوف به یک اتفاق نبوده است بلکه در بازه زمانی گسترده‌ای اقدام به این عمل کردند و بسیار قوی نیز ورود کردند. چند سال پیش اندیشکده آتلانتیک نشستی را به عنوان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار کرد، که آن جا جمله‌ای راهبردی در حوزه زمان مطرح می‌شود و می‌گویند زنان در خط مقدم مبارزه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و ابزار واقعی تغییر در ایران هستند بگونه‌ای که با اعتراض به محدودیت‌ها توانستند این کشور را مجبور به آزادی بیشتر در حجاب و کنسرت‌های عمومی کنند.

وی افزود: خبرگزاری آمریکایی تحلیلی نوشت و گفت که طراحی انجام شده بر اساس شش گام عملیاتی رخ داده است، نخست رهبری واحد با انسجام عناصر داخلی و خارجی، گام دوم اقدام عملیاتی عناصر داخلی در شروع نافرمانی و گام سوم استفاده از ابزار رسانه برای گسترش حوزه نفوذ و نافرمانی ها است. نوع برخورد و مدیریت برخورد در عدم تبدیل به بعد سیاسی و امنیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پاشاوند گفت: اساس قانون در جمهوری اسلامی ایران احترام به شهروند زن جامعه است، اساسا نیروهای انتظامی در کشور که نظم‌دهنده هستند نیز همین رویه را پیگیری می‌کنند. ما نتوانستیم در تبیین مسئله زنان اقدام موثری را انجام دهیم به عنوان نمونه جایگاه مادر در جامعه جایگاه ویژه و متمایزی است اما به درستی به آن نپرداخته‌ایم ما فردی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها را داریم بانویی که مادر فردی بوده است که خود شبکه ساز بوده و یاران راهبردی ای را تربیت می‌کنند اما از این بعد به مسئله زنان پرداخته نشده است و در رسانه‌ها نیز به این موضوع توجه کمی می‌شود چرا که هنوز مسئله زنان برای این رسانه‌ها مشخص نیست.

وی گفت: در شبکه‌های نمایش خانگی فیلم‌هایی می‌آید که باید دید استس آن تقویت نقش زن است یا خیر، ما کلان سناریویی داریم که محور آن زن است و لازمه آن توجه و داشتن رویکردی برای تبیین جایگاه زنان است. غرب اکنون بر روی نسل جوان ما سرمایه گذاری کرده است تا به زودی در آینده بتواند بهره‌برداری خود را داشته باشد این در حالی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی ما گام موثری در این حوزه برنداشته است در حالی که ورود به این حوزه می‌تواند مقابله‌ای با رفتار دشمن باشد.

جایگاه بانوان، جایگاهی انسان ساز

فرزاد در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که ما از چه جاهایی ضربه می‌خوریم لازمه آن بررسی موضوع حجاب از جوانب گوناگون است و تنها از بعد شرعی نباید پرداخت، بلکه باید به مقام و جایگاه دختر نیز اشاره کرد. متاسفانه طبق آمار گرفته شده ۸۰ درصد دختران جامعه ما از جنس دختر بودن خودشان رضایت ندارند و این برآمده از رفتار نادرست، بی توجهی های پدر به مادر و عدم توجه به جایگاه زن در خانواده بوده است. ما باید به بانوان و خاصه جوانان توجه ویژه‌تر و ارزش آفرین برای آنان داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای موثر صدا و سیما آموزش احکام به کمک انیمیشن است که با استقبال بسیاری نیز رو به رو شد، وقتی هنر این را داریم که بتوانیم احکام را با یک انیمیشن به مردم آموزش دهیم پس قطعا در حوزه بانوان نیز اگر بخواهیم بسیار توانمند می توانیم عمل کنیم. در جامعه ایرانی چرا صدای اذان در شهر ها نمی‌پیچد گاهی باید گفت پیاده نظام‌های دشمن در کشور حضور دارند که با اسم دفاع از حقوق شهروندی در حال کمرنگ کردن دین از اذهان مردم هستند.

پاشاوند گفت: در بحث حجاب اواخر سال گذشته خواهران مومن ما حضور پیدا کردند و با تجمع اقدام به اعتراض کردند اما باید گفت که نوع برخورد باید برخوردی مومنانه باشد، ما در کشور نسبت به جایگاه زن در ایران تبیین نکرده‌ایم و کم به آن پرداخته شده است. ما در بحث آگاه کردن دخترانمان کوتاهی کردیم در اتفاقاتی که در فرانسه تحت عنوان جنبش نسل زد رخ داد حاکمیت سریع اقدام کرد و به خانواده‌ها گفت تا از حشور فرزندانشان جلوگیری کنند.

گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمدرضا اشراقی به روی آنتن می‌رود. همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، فائزه سلطانی خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • کدام بانوان گیلانی نخستین مدارس دخترانه را تاسیس کردند؟
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟