Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرنگیس شریفی باستان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: آمار مبتلایان به اختلالات روحی و روانی ناشی از بیماری ویروس کووید ۱۹ رو به افزایش است و این در حالیست که در پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا جایگاهی برای حضور متخصصین و مشاوران روانشناسان در این ستاد، تعریف نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: روانشناس با روان مردم سر و کار دارد بویژه مشاور و روانشناسان اجتماعی زیرا این افراد متخصص علل عدم همکاری بخشی از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شناسایی و می‌توانند همنوایی اجتماعی را ایجاد کرده و یک الگوی واحد در جامعه ارائه دهند.

شریفی افزود: چنانچه بتوان گروهی از افراد متخصص کارشناس یا حتی بخشی از اقشار هنرمند و ورزشکار جامعه را که در نزد مردم جایگاه شناخته شده ای دارند و تا پیش از این در مواقع بحرانی و بزنگاهها در میان مردم بسیار تأثیرگذار هستند را گرد هم آورد و بدین طریق همنوایی اجتماعی و یکپارچگی در بکارگیری دستورالعمل های بهداشتی و روحی روانی که از سوی کارگزاران ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع می شود، در بین افراد جامعه بکار بست.

این روانشناس بالینی افزود: چنانچه در تیم یا گروه‌هایی که از سوی ستاد برای مقابله با کرونا تشکیل می‌شود، یک روانشناس اجتماعی حضور داشته باشد، حتماً راه‌های ملاحظه و مراقبت بیشتر مردم را مشخص و تذکرات لازم و ضروری را در این موقعیت حساس به مسئولین امر ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: می‌توان از یک روانشناس فرهنگی که با اقلیت‌ها، قوم‌ها و آداب و رسوم مناطق کشور آشنایی دارد، دعوت کرد تا با توجه به دیدگاه، اعتقادات، باورها و همچنین بافت فرهنگی حاکم در این مناطق، نظرات کارشناسی خود را ارائه کند تا بتوان برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا را از این طریق با توجه به الگوهای محلی مناطق به سرعت اجرایی کرد.

شریفی تصریح کرد: روانشناس فرهنگی و اجتماعی با حضور خود در ستاد ملی مقابله با کرونا نه تنها الگوهای اعتقادی، ارزش و ملاحظات فرهنگی، اجتماعی مناطق را به خوبی می شناسد بلکه با ارائه راهکارهای عملی و همچنین آموزش‌های لازم برای مقابله با اختلالات روحی و روانی که بیماری کرونا می تواند بر روی مردمان و اقشار مختلف کشور تاثیر گذارد،‌ قطعاً آمار ابتلاء به این ویروس خطرناک کاهش چشمگیری داد.

این روان درمانگر اظهار داشت: ابتلا با کرونا به عنوان یک ویروس بسیار خطرناک،‌ فارغ از آسیب های جسمی از جمله تنگی نفس و اختلال دستگاه گوارش در بین مبتلایان، به لحاظ شرایط خاصی که دارد می تواند از طریق هوا و ترشحات دهان و بینی به سرعت دیگران را آلوده کند ‌و این موقعیت خطرناک موجب شده که ترس و استرس واگیری این ویروس افراد جامعه را بویژه بیماران دارای اختلالات روانی را بیش از پیش درگیر کند.‌   

وی گفت: تشخیص اختلالات و آموزش این دسته از بیماران برای مقابله با استرس و اضطراب ابتلا به ویروس کووید ۱۹ از جمله وظایف متخصصان و روان درمانگران و روانشناسان است و از این رو پیشنهاد می شود مسئولین ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار دیگر اعضای خود، ‌از وجود این افراد بهره برداری کنند.  

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع کرونا در کشور(ابتدای اسفند ۹۸) تا کنون ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

۱۰۷۱

برچسب‌ها ویروس کرونا اختصاصی ایرنا سلامت روان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختصاصی ایرنا سلامت روان ویروس کرونا اختصاصی ایرنا سلامت روان اخبار کنکور ستاد ملی مقابله با کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۵۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس