Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه‌های پنسیلوانیا و منچستر از الک‌های مولکولی برای جداسازی گازها استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، از زمره جدیدترین روش‌ها برای جداسازی دقیق مخلوطی از گازها، استفاده از اَلَک‌های مولکولی است؛ چرا که این اَلَک‌ها در واقع مواد متخلخلی هستند که اندازه تخلخل‌های موجود در ساختار آنها به ‌صورتی تنظیم شده که تنها مولکول‌هایی با اندازه مشخص از آن‌ها عبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد تخلخل­­‌های هدفمند در ساختارِ مواد دو بعدیِ نانو مقیاسِ اخیراً کشف شده، جهت جداسازی مخلوط گازها، یکی از موضوعات مورد توجه دانشمندان در سال­‌های اخیر است. تا قبل از سال ۲۰۰۴ و کشف گرافن، امکان جداسازی بسیاردقیق گازها فراهم نبود، ولی با کشف این ماده­ دو بعدی و ایجاد تخلخل‌های هدفمند در ساختار آن، امکان جداسازی یک نوع گاز از مخلوطی از گازها فراهم شد.

یکی از انواع مواد دو بعدی که امروزه بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، دی کالکوژنایدهای عناصر واسطه (TMD) است و این فیلم‌هایِ نازکِ نیمه هادی،­ موادی با فرمول شیمیایی MX۲ هستند.

در مقاله محققان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ساختار­های متخلخل WS۲ از طریق بمباران اتمی، توسط پرتوی از یون­‌های گالیم بوجود آمدند. این ساختارهای متخلخل مورد آنالیزهای دقیق SEM ،TEM و غیره قرار گرفتند. باتوجه به اهمیت روزافزون غشاءهای دو بعدی در جداسازی انتخاب پذیر یک نوع گاز، در این مقاله عبور گاز هلیم از ساختارهای متخلخل WS۲ مورد مطالعه تجربی و نظری قرار گرفت. بر این اساس، این ساختارهای متخلخل در جداسازی گازی می­‌تواند بسیار جذاب باشد و نسل جدیدی از اَلَک­‌های مولکولی را به دنیای علم معرفی کند. همچنین مبانی فیزیکی مربوطه براساس پراکندگی کوانتومی می‌­تواند زیر بنای نظری قوی برای اینگونه مطالعات بوجود آورد.

این پژوهش با همکاری تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه های پنسیلوانیا، منچستر و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام شد. دکتر مهدی نیک عمل، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید رجایی و دکتر حسنی محقق پسادکتری ایشان در این پژوهش همکاری داشته‌اند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، نتایج این کار در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جداسازی گاز فناوري نانو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی شهید رجایی دو بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۶۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت مستمر بر پروژه‌های مهم مسکونی و عمرانی در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، امیر برومند یکشنبه شب در نشست با مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر اظهار داشت: با تسریع در اجرای پروژه‌های باکیفیت، به عنوان بازوی قوی اجرایی استان جهت توسعه و ارائه خدمات به جامعه هدف تلاش می‌کنیم.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز در این نشست بیان کرد: این آزمایشگاه پیش‌تر توانسته در کنار دستگاه‌های اجرایی در نظارت، کنترل و ارتقا کیفی پروژه‌های عمرانی نقش تأثیرگذاری داشته باشد و در راستای اهداف کلان نظام فنی و اجرایی در افزایش طول عمر مفید و ارتقا کیفی پروژه‌های عمرانی ملی و استانی قدم بردارد.

غلامرضا قاسمی، افزود: آزمایشگاه استان ضمن بهره‌مندی از ۱۰۵ نفر نیروی متخصص فنی و بهره‌گیری از تجهیزات مدرن، منحصربه‌فرد و به‌روز، دارای شش شعبه شهرستانی و ۶۵ آزمایشگاه محلی مستقر در پروژه‌های سطح استان بوده که خدمات فنی و آزمایشگاهی را به دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی ارائه می‌دهد و آمادگی دارد در پروژه‌های مختلف با بنیاد مسکن استان همکاری کند.

کد خبر 6091524

دیگر خبرها

  • نظارت مستمر بر پروژه‌های مهم مسکونی و عمرانی در استان بوشهر
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی