Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: مسابقه کتابخوانی از کتاب «رفیق خوشبخت ‌ما» با محوریت شهید سلیمانی در استان گیلان برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

پریسا کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: در حال حاظر در تمام شهرهای استان گیلان به جز 4 شهر کتابخانه وجود داشته و  84 کتابخانه اعم از شهری، روستایی و سیار در سطح استان فعال است همچنین مناطق ییلاقی و ارتفاعات استان گیلان نیز مانند جیرنده، کلیشم، ماسوله و سایر مناطق دارای کتابخانه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان افزود: شهرهای بره‌سر، چاف و چمخاله، ماکلوان و لولمان فاقد کتابخانه هستند که اکنون ساختمان کتابخانه چاف و چمخاله در حال ساخت بوده و کتابخانه بره‌سر درحال راه‌اندازی است که امیدواریم تا پایان امسال شاهد راه‌اندازی این کتابخانه باشیم .

وی با بیان اینکه امیدواریم که با همت مسئولان شهرستانی شاهد افتتاح کتابخانه در 2 شهر ماکلوان و لولمان باشیم گفت: در مناطق ییلاقی علاوه بر اینکه در خیلی از این مناطق، کتابخانه وجود دارد بحث کوله کتاب را نیز داریم و در مناطق صعب‌العبور این بستر را برای اهالی آن محل فراهم آورده‌ایم.

کرمی تصریح کرد: تاکنون بیشترین خدمات ارائه شده در این حوزه در مناطق ییلاقی شهرستان تالش بوده؛ کوله کتاب، کوله‌هایی هستند که هر کدام 90 عنوان کتاب را در خود دارند و سعی کردیم که این عناوین مطابق سلیقه مخاطبان باشد و  بیشتر این عناوین شامل کتابهای کودک و نوجوان، مباحث کشاورزی و مباحثی مناسب با ذائقه زنان خانه‌دار است.

وی افزود: این کوله‌ها با کمک انجمن و موسسه خیریه حامی اهدا شده و اکنون در سطح استان در حال توزیع است و تعداد این کوله‌ها 15 عدد بوده و روند کار به این صورت است که ابتدا یک کوله را در محل موردنظر مستقر کرده و به مسئولی تحویل می‌دهیم و پس از مدت یک ماه آن فرد مسئول کوله را به کتابخانه تحویل داده و کوله بعدی که حاوی عناوین متفاوت است را تحویل می‌گیرد.

کرمی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا نوع خدمات‌دهی نهاد کتابخانه تغییر کرد عنوان داشت: با وجود تعطیلی کتابخانه‌ها در بازه‌های زمانی فعالیت‌ها تداوم داشته و سعی کردیم با برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و کارگاه‌های آموزشی و ارسال رایگان کتاب‌های امانی به درب منازل کودکان عضو کتابخانه کودکان باران این روند تداوم داشته باشد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط قرنطینه تلاش ما بر این است که طرح ارسال رایگان کتاب را برای همه کتابخانه‌ها در سطح استان گیلان در دستور کار قرار دهیم.

کرمی اظهار داشت: راه‌اندازی محفل ادبی کودک و نوجوان، افتتاح کتابخانه ویژه مادر و کودک در شهرستان شفت، برگزاری طرح 7 روز 7 کتاب، برگزاری مسابقه شعر و شور کتاب از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان گیلان عنوان داشت: از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده‌می‌توان به برگزاری جشنواره قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در شب یلدا و تکریم کتابداران در هفته کتاب اشاره کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تصریح کرد: درخصوص سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب رفیق خوشبخت‌ما و همچنین برنامه‌ای با عنوان یاد سردار دل‌ها را در دستورکار داشته و برگزاری مسابقات نقاشی و نشست کتابخوان از جمله برنامه‌های این جشواره است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان گیلان ابراز داشت: سعی کردیم در ایام شیوع کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در کتابخانه‌ها در اولویت قرار دهیم در این راستا ظرفیت سالن‌های مطالعه را به نصف رساندیم.

کرمی خاطرنشان کرد: در این راستا در صورت نارنجی یا قرمز بودن شهرها، کتابخانه‌ها خدمات حضوری نداشته اما ارسال کتاب از طریق پیک تداوم دارد و در ایامی که شهرها در وضعیت زرد باشند کتابخانه‌ها آماده ارائه خدمات به اعضا هستند.

انتهای پیام/614/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی عمومی استان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۶۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

دببرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتربرخوردار و روستاها و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور را از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهدی رمضانی، بعدازظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۲۸۰۰ مورد آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۰۰۰ مورد نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در بُعد کتابخانه‌های عمومی، جزو ۲۰ کشور اول دنیا و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: برنامه کلان ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است چون ظرفیت‌های فرهنگی ما را شکل می‌دهد.

رمضانی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و روستاها دسترسی مردم به کتاب را افزایش می‌دهد که هم‌اکنون ۵۰ مورد از آن در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد؛ پایه فعالیت‌ها باید در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شود که در این راستا درصدد ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعدد موجب مراجعه مردم به کتابخانه می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته است و در ماه رمضان گذشته نیز ۴۷۰۰ ساعت محتوای قرآنی در کتابخانه‌های کشور تولید و مصرف شد.

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کشور در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از سه میلیون نفر آنها کتاب به امانت برده و تراکنش داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز گفت: از سنوات قبل شاهد عدم توجه به کتابخانه‌های استان بوده‌ایم و این مسئله بر فضای کتابخانه‌ای شهرهای استان تأثیر داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در صورتی که فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه در استان در اختیار ما قرار گیرد ما آمادگی تجهیز آن را با امکانات لازم داریم.

رمضانی خاطرنشان کرد: چندین پروژه نیمه تمام نیز در کردستان وجود دارد که دو پروژه آن در آستانه بهره‌برداری و تکمیل شدن است.

کد خبر 747612

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است