پورعلیگنجی که بعد از انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، نخستین بازی خود را زیر نظر این مربی و مقابل بوسنی انجام داد، از جمله بازیکنانی است که دراگان برای صعود به جام جهانی حساب ویژهای روی تواناییهایش باز کرده است.
ایران ورزشی/مرتضی پورعلیگنجی بدون شک یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی در چند سال اخیر بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدافعی توانا که از جام ملتهای آسیای 2015 تا امروز که سال 2021 فرار رسیده، در اغلب اردوهای تیم ملی حضور داشته و البته با بازی در باشگاههایی نظیر نفتتهران، تیانجینتدا، السد، یوپن، العربی و شنژن به یک بازیکن باتجربه تبدیل شده است. پورعلیگنجی که بعد از انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، نخستین بازی خود را زیر نظر این مربی و مقابل بوسنی انجام داد، از جمله بازیکنانی است که دراگان برای صعود به جام جهانی حساب ویژهای روی تواناییهایش باز کرده است.
پورعلیگنجی که این روزها تعطیلات خود را در زادگاهش سپری میکند، درباره شرایط لیگ چین و اتفاقاتی که در طول چند ماه بازی برای شنژن رخ داد، میگوید:
«اگر بخواهم در مورد لیگ چین صحبت کنم، باید بگویم لیگ خوبی است و بازیکنان خارجی رزومهداری آنجا حضور دارند و همین مسأله سطح کیفی سوپرلیگ چین را بالا برده است. این فصل بازیها در دو گروه هشت تیمی برگزار شد. چهار تیم برتر هر گروه برای قهرمانی میجنگیدند و چهار تیم بعدی برای بقا در لیگ. همین مسأله کمی کار را سخت کرده بود و یک تیم میتوانست همه بازیهای مرحله گروهی را ببازد اما در پلیآف بقا، یک بازی را پیروز شود و در لیگ بماند. به همین دلیل فشار روی تیمها زیاد بود و البته ما توانستیم شرایط خوبی را رقم بزنیم و در لیگ بمانیم. خدا را شکر من هم توانستم تا حدی برای تیمم مثبت ظاهر شوم. الان هم به تعطیلات آمدهام و بعد از حدود 15 سال، نخستین بار است که یک ماه کامل کنار خانواده هستم و چنین شرایط خوبی را تجربه میکنم. در این مدت همیشه در اردو و تمرین بودهایم و وقت خالی در اختیار نداشتهایم.»
مدافع تیم ملی درباره زمان بازگشت به چین و اینکه آیا در شنژن میماند یا نه، اینگونه صحبت میکند:
«یکی دو هفته دیگر به چین میروم. بحث کرونا و 14 روز قرنطینه را نیز باید بگذرانم و سپس کارم را همراه سایر بازیکنان شنژن آغاز کنم. من دو سه سال دیگر با شنژن قرارداد دارم و در همین تیم هم میمانم چون متعهد هستم و باشگاه هم علاقهمند است تا همچنان از وجود من استفاده کند. امیدوارم بتوانم فصل بعد هم نماینده سربلندی برای فوتبال ایران در چین باشم و بدرخشم.»
پورعلیگنجی بعد از غیبت در اردوی نخست تیم ملی با مربیگری دراگان اسکوچیچ که دلیل آن آسیبدیدگی بود، مقابل بوسنی به میدان رفت و عملکرد قابل قبول و کمنقصی را به نمایش گذاشت. او درباره نخستین تجربه همکاری با دراگان اسکوچیچ و اینکه تیم ملی چقدر شانس صعود به جام جهانی دارد، میگوید:
«تیم ملی بازیکنان مستعدی دارد و اکثر بچهها از نظر فنی در سطح کیفی مناسبی هستند. همه در تیمهای خود ستاره هستند و البته آقای اسکوچیچ هم فوتبالیستهای ایرانی را میشناسد و هفت، هشت سال از مربیگری خود را در کشور ما سپری کرده است. او آشنایی کاملی با فوتبال ایران دارد و با آن مدیریتی که از آن بهره میبرد، میتوانیم کنار هم تیم ملی قدرتمندی را بسازیم و بتوانیم در مسیر صعود به جام جهانی خوب ظاهر شویم و دل مردم را شاد کنیم. من یک اردو را به دلیل مصدومیت از دست دادم اما در اردوی بعد، نکتهای که متوجه شدم این بود که آقای اسکوچیچ با مدیریت و شناختی که روی بازیکنان دارد میتواند تیم ملی را به موفقیت برساند.»
چند روز قبل کاندیداهای مرد سال فوتبال آسیا انتخاب شدند و از ایران نام بازیکنانی نظیر سردار آزمون، مهدی طارمی، شجاع خلیلزاده و محمدحسین کنعانیزادکان نیز در لیست وجود داشت. پورعلیگنجی در این باره میگوید:
«امیدوارم هر کسی حقش باشد به این عنوان برسد. هر بازیکنی که لایقش است بهترین شود و من هم دوست دارم یک ایرانی بتواند چنین عنوانی را کسب کند.»
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه:
صعود به جام جهانی
پورعلی گنجی
تیم ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درخشش گنجی از لاهور
یکی از نمونههای این رفتوآمدها، در وجود ابوالحسن علی بن عثمان هجویری، عارف معروف سدههای چهارم و پنجم هجری متجلی است. او که پرورش یافته مکتب تصوف و عرفان از بزرگترین عارفان عصر خود بود، زاده غزنین و آرام گرفته در لاهور پاکستان است. مهمترین اثر او که کشف المحجوب نام گرفته است، از قدیمیترین و پرمغزترین آثار و متون حوزه تصوف و عرفان اسلامی بهشمار میآید. آنچنان که در وجه تسمیه آن خود مینویسد:«چون این
کتاب اندر بیان راه حق بود و شرح کلمات تحقیق و کشف حُجُب بشریت جز این نام او را اندر خود نبود». کشف المحجوب همچنین در زمره کهنترین نوشتههای عرفانی به زبان فارسی نیز به حساب میآید. چند و چون جزئیات زندگی نویسنده از جمله تاریخهای دقیق ولادت و فوت او در لابهلای صفحات تاریخ پنهان مانده است و جز گمانههایی از آن برجای نیست. اندک دانستههای موجود از حیات ظاهری او همان چیزهایی است که در کتاب کشف المحجوب به یادگار مانده است. او را در تصوف و عرفان پیرو مکتب ابوالفضل محمد بن حسن خطلی دانستهاند. او همچنین محضر ابوالقاسم گرگانی را دریافته است. نام کامل او ابوالحسن علی بن عثمان علی غزنویهجویریجلابی است.او علاوه بر اینکه دستی بلند در سیر انفس داشته است، از پا در رکابان سیر آفاق نیز بهشمار میآمده است. سفرهای زیادی در گسترده تمدن اسلامی توسط او ثبت شده است. آذربایجان، دمشق و شام، رمله، طوس، اوزگند، میهنه، مرو و سمرقند ازجمله مقصدهای او بهشمار میآیند. هرچند زمانی نیز مقیم عراق آن زمان شده بود.گزند روزگار ما را از دیگر کتابهای او محروم ساخته و «کشف المحجوب لارباب القلوب» تنها یادگار از نوشتههای اوست.یکی از برکات حضور هجویری در لاهور که در تاریخ ذکر شده، دعوت عده زیادی از ساکنان آن دیار به دین اسلام است. ازجمله پذیرندگان دین اسلام، حاکم وقت لاهور است که توسط او مسلمان شد. حاکم لاهور پس از پذیرش اسلام، شیخ هندی نام گرفت و نوادگان او از آن زمان متولی بارگاه هجویری هستند. او هر چند در شریعت، حنفیمذهب است اما در نوشتههای خود ارادت زیادی را به اهلبیت علیهمالسلام نشان میدهد.از آنجمله ذکر این حکایت از کشف المحجوب که خالی از لطف نیست: «مردی به در سرای حسن بن علی رضیا... عنهما آمد و گفت ای پسر پیغامبر مرا چهارصد درم وام است. حسن فرمود تا چهارصد دینار بدو دادند و گریان اندر خانه شد. گفتند چرا میگریی ای فرزند پیغمبر. گفت از آنچه اندر تفحص حال این مرد تقصیر کردم تا وی را به ذل سؤال آوردم.»
آرامگاه هجویری همیشه مکانی زیارتی و همچنین فضایی مناسب برای جویندگان راه حقیقت برای اعتکاف و چلهنشینی بوده است. مردم مسلمان پاکستان از مذاهب مختلف اسلامی، اعتقاد زیادی به برکات زیارت مزار او دارند. امروزه نیز در لاهور این آرامگاه از مکانهای پرتقدس برای مسلمانان شبه قاره و پاکستان محسوب میشود. در این منطقه به او لقب داتا گنج بخش دادهاند و بارگاه او را داتا دربار مینامند. این مجموعه شامل مرقد هجویری، مسجدی به نام او و جمعیت هجویریه است. عده زیادی از این مردم باوردارند که برای گرفتن حاجتهای خود ۴۰شب، گرد این مزار طواف کنند تا به مراد خود برسند. هرساله در سالروز درگذشت او، مراسمی با نام عُرس برگزار میشود. این برنامه در بیستم ماه صفر آغاز شده و سه روز طول میکشد.در این ایام برنامههای قوالی، سماع، ختم قرآن، خطابه و وعظ اجرا میشود و نذرکنندگان از مردم با انواع غذا و شیرینی پذیرایی میکنند. بیشک حضور هجویری و کتاب ارزشمند به یاد گار مانده از او همچون پلی استوار برای نزدیکتر کردن دلهای امت اسلام از مذاهب مختلف خواهد بود. علاوه بر این، توانایی دارد که دلهای علاقهمندان عرفان اسلامی و زبان فارسی را به یکدیگر پیوند دهد.حفظ تعادل در پیروی از شریعت و دور شدن از ذوقیات و برداشتهای نفسانی از ویژگیهای صاحب کشف المحجوب است. او بدون اینکه خود را در ورطه افراط یا پرتگاه تفریط بیندازد، شخصیتی متشرع و در عین حال بر مدار تعادل از خود بروز میدهد و عرفان و اخلاق را در تربیت نفس به هم، بهگونهای که نمونه فرید و منحصر به خود را در میان معاصرانش ارائه میدهد. شفافیت و روانی روایت علی بن عثمان از عبودیت ذات پروردگار،جویندگان و تشنه کامان حقیقت و معرفت را با زلالی هرچه تمام سیراب میسازد. چنان که گفته آمد، کشف المحجوب تنها یادگار به جا مانده از هجویری است و دیگر آثار او در غبار زمانه راه خود را گم کرده اند و ما از خواندن آنها محروم هستیم.
خود او در کتابی که به دست ما رسیده، آثار دیگر خود را بر این اساس معرفی میکند: ۱- دیوان شعری که بنا بر گزارش هجویری، کسی آن را از وی امانت گرفت و با کمی تغییر آن را به نام خود کرد. ۲- منهاجالدین که از کشف المحجوب چنین استنباط میشود که این کتاب درباره بزرگان تصوف و اهل بیت علیهمالسلام و فضایل اصحاب صفه بوده و از حسین بن منصور حلاج هم در آن یاد شده است، این کتاب را نیز یکی از مدعیان به نام خود کرد. ۳- الرعایه لحقوق ا... تعالی در باب توحید بوده که در آن به رد آرای مخالفان توحید پرداخته است. ۴- اسرار الخِرَق و الملوّنات (در آداب خرقه و مرقع پوشی) که در زمان نوشتن کشف المحجوب دستنوشتهای از آن در مرو موجود بوده است. ۵- البیان لاهل العیان، درباره جمع و تفرقه است که هجویری در جوانی آن را نوشت. ۶- نحو القلوب / بحرالقلوب که در آن بهطور مفصل درباره اصطلاح عرفانی جمع سخن گفته است. ۷- کتابی است در شرح کلام حسین بن منصور حلاج که هجویری در آن «به دلایل و حجج، علو کلام و صحت حال» حلاج را ثابت کرده است. ۸- کتاب یا رسالهای درباره ایمان. ۹- کتاب فنا و بقا، درباره این دو اصطلاح عرفانی.