Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار گیلان شتاب در اجرای پروژه‌های مرتبط با پسماند را مطالبه به‌حق شهروندان خواند و با تصریح اینکه هیچ دشواری در مسیر مدیریت پسماند، حل‌نشدنی نیست، گفت: برنامه جامع آموزشی حوزه پسماند، با هدف کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع پیش‌ازظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان با بیان اینکه موضوع پسماند برای جوامع مختلف در جهت توسعه پایدار ، رکنی مهم و مولفه ای در حفاظت از محیط زیست است که همواره مطالبه گری می شود، اظهار کرد: اصل پنجاهم قانون اساسی کشورمان، حفاظت از محیط زیست را به عنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا یک وظیفه همگانی می‌داند و بر این مبنا در اسناد  بالادستی به ویژه قانون برنامه ششم توسعه بر اجرای پیوست های زیست محیطی و سلامت در اجرای طرح های توسعه تأکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه محیط زیست خصوصاً مدیریت پسماندها در تحولات علمی، جنبش ها و فعالیت های مدنی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: طی سالیان اخیر با تأکید بر رعایت حقوق شهروندی، سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ظرفیت همواره در کنار دولت علاوه بر مطالبه گری در فرهنگ سازی و ارتقاء سطح افکار عمومی از طریق آموزش، نقش آفرینی مؤثری ایفا کرده‌اند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت اجرای برنامه جامع آموزشی حوزه پسماند در مناطق مختلف شهر و روستایی براساس تقویم زمانی مشخص و به منظور آگاهی بخشی بیشتر مردم تأکید و تصریح کرد: اجرای پروژه هایی همچون افزایش ظرفیت شرکت کود آلی تا هزار تن در روز، احداث نیروگاه زباله سوز 600 تنی رشت، تصفیه خانه شیرابه و بهسازی محل دفن سراوان و طراحی سامانه خرید پسماند خشک صرفاً با کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ توسط مردم با فرهنگ گیلان، منجر به تحقق برنامه ها و مدیریت این حوزه می شود.

وی  با بیان اینکه هر اقدام مؤثری در حوزه مدیریت پسماند به رضایتمندی مردم منجر می‌شود، افزود: برای پاسخ به حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل پسماند باید با قوت، اهتمام و سرعت عمل گام برداریم چراکه انتظار به حق مردم و موضوعی بسیار حیاتی است.

استاندار گیلان با تأکید براینکه باید با قاطعیت ضمن بهره‌گیری از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود، شاهد پیشرفت در پروژه های پسماند باشیم، اظهار کرد: اگر مدیری با انگیزه و جدی پای کار باشد و زمان را مغتنم بشمارد، در مواجهه با سخت ترین کارها نیز هر کاری را می تواند عملیاتی کند و در این مسیر باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا نتایج خوبی به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که امید مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه کشور، زنده نگه داریم و همه مسئولان ذیربط در این خصوص باید تلاش بیشتری کنند.

دکتر زارع با اشاره به اینکه با تلاش های صورت گرفته برای مدیریت کرونا قطعاً با فروکش کردن این بیماری شاهد بازگشت به شرایط مطلوب حضور گردشگران در استان خواهیم بود، گفت: حفظ محیط زیست دغدغه همه مردم استان و گردشگرانی است که به این استان مسافرت می کنند و باید با طرح های آموزشی میزان آسیب ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه مدیریت پسماند با تخصیص اعتبارات، حمایت های موثری به ویژه در سال گذشته داشته، افزود: بیش از 500  میلیارد تومان اعتبارات موجود استان های شمالی تا تیرماه سال آتی و پیش بینی حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت کشور در بودجه سال آینده در حوزه پسماند ، نشان از اهتمام جدی دولت در این حوزه دارد که نیازمند پیگیری مجدانه و ارائه طرح ها در جذب عمده اعتبارات برای گیلان است.

نماینده عالی دولت در گیلان به هم‌پوشانی اعتبارات موجود در طرح‌های مرتبط با تالاب انزلی، سازمان جنگل ها و وزارت نیرو برای مدیریت پسماند اشاره و خاطرنشان کرد: متولیان این حوزه ها به ویژه شهرداری‌های استان برای اتمام پروژه‌های حوزه پسماند در موعد مقرر اهتمام جدی داشته باشند و از هر ظرفیتی بهره بگیرند.

در این جلسه علاوه بر گزارش دبیرخانه کارگروه از روند برگزاری جلسات متناظر شهرستانی و اجرای مصوبات، گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان از آخرین وضعیت پروژه های در دست اجرا، گزارش فرمانداری های شهرستان های رشت، رودسر و آستارا از روند مدیریت پسماند در شهرستان و نیز گزارش شهردار رشت در خصوص پروژه های تفکیک از مبدأ، زباله سور و تصفیه خانه شیرابه سراوان ارائه شد. 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاندار گیلان کارگروه مدیریت پسماند استان شتاب در اجرای پروژه های کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ اهتمام جدی دولت مدیریت پسماند تفکیک از مبدأ حوزه پسماند طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پروژه احداث شهرک بازیافت در حال حاضر در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار از تعدادی پروژه‌های عمرانی شهر اصفهانی اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند از ابتدا در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار داشته است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث هاضم بی‌هوازی به‌ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در وضعیت مذاکره با سرمایه‌گذار در خصوص ارائه ضمانت‌نامه ملکی قرار دارد، افزود: فراخوان انتخاب مشاور برای مدیریت طرح اجرای پروژه در مرحله تجدید و مذاکرات با سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه به‌صورت BOO در حال پیگیری است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرایی پروژه هاضم بی‌هوازی گفت: تأمین اعتبار و پرداخت به‌موقع آن توسط شهرداری برای پرداخت گیت فی به میزان تقریبی سالانه ۴۰ میلیارد تومان و تأمین تضامین ملکی برای اجرای پروژه به‌صورت BOO از جمله چالش‌ها است.

ساکتی با اشاره به پروژه هاضم بی‌هوازی به ظرفیت پنج تن در روز تصریح کرد: اسناد طراحی توسط مشاور تهیه شده است و به‌منظور تحویل نهایی نیازمند جلسات نهایی با کارشناسان مربوط به هر حوزه است و اسناد فراخوان انتخاب مجری احداث پروژه تهیه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این پروژه تاکید کرد: هزینه بالای پروژه بر اساس برآورد نهایی مشاور و تأخیر زیاد شهرداری برای پرداخت هزینه اجرای پروژه، چالش‌ها اجرایی شدن این پروژه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحویل زمین و تجهیز کارگاه برای احداث شهرک بازیافت انجام شده است، ادامه داد: اصلاح نقشه جانمایی، پیاده‌سازی نقاط برای خاکبرداری، عقد قرارداد برای خرید پنل‌های پیش‌ساخته بتنی و تسطیح و رگلاژ مسیر اجرای دیوار برای اجرای بتن انجام شده است، این پروژه در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

ساکتی با اشاره به چالش‌های این پروژه گفت: تأخیر در تولید قطعات بتنی مشکل جمع‌آوری توده‌های کمپوست در مسیر اجرای دیوار، پرداخت نکردن به موقع صورت وضعیت‌ها از سوی شهرداری و تعیین مدال مالی مشارکت، ساخت و واگذاری از جمله چالش‌ها است.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند افزود: احداث نیروگاه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن در روز، پروژه تولید سوخت مشتق از پسماند RDF به ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی از جمله سایر پروژه‎‌های شاخص این سازمان است.

کد خبر 748422

دیگر خبرها

  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان