Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این سند که «توافقنامه تجاری و همکاری انگلیس و اتحادیه اروپا» نام‌گذاری شده طی مراسمی در بروکسل از سوی شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا امضاء شد تا گام مهم دیگری در راستای خروج نظام‌مند انگلیس از اتحادیه اروپا برداشته شود.

رئیس شورای اروپا با صدور بیانیه‌ای در این رابطه، که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد بیان داشت: اتحادیه آمادگی دارد تا شانه به شانه انگلیس در خصوص مسائل مهم از جمله تغییرات اقلیمی و پاسخ جهانی به همه‌گیری ویروس کرونا، همکاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص سیاست خارجی هم بر اساس منافع و ارزش‌های مشترک اقدام خواهیم کرد.

در همین حال یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که سند یادشده اینک به لندن منتقل شده تا از سوی نخست وزیر انگلیس نیز به امضاء برسد.

این سند در نتیجه ۱۰ ماه مذاکرات طاقت فرسا و نفسگیر میان انگلیس و اتحادیه اروپا حاصل شد. متن کامل آن که شامل یک هزار و ۲۴۶ صفحه‌ از توافقات دو طرف در زمینه همکاری‌های انرژی هسته‌ای، تبادل اطلاعات طبقه‌بندی شده و مجموعه‌ای از اعلامیه‌های دو طرف است شنبه گذشته منتشر شد و اینک باید به تائید پارلمان‌های انگلیس و اتحادیه اروپا برسد.

دوشنبه گذشته سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا آن را به اتفاق آراء تائید کرده تا راه برای اجرای موقت آن از سال جدید میلادی (۱۲ دی) باز شود. نمایندگان پارلمان اروپا سال آینده جزئیات این توافق را بررسی و رای گیری خواهند کرد تا به قانون تبدیل شود.

نمایندگان مجلس انگلیس هم امروز درباره توافق بدست آمده رای‌گیری می‌کنند. با چراغ سبز حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) انتظار می‌رود که این لایحه با اکثریت آراء تصویب شود. با این حال سایر احزاب سیاسی از جمله حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دمکرات، پلید کیمرو و احزاب ایرلند شمالی مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند.

نخست وزیر انگلیس در اظهار نظری از نمایندگان خواست تا با حمایت از سند یادشده که در استانه میلاد حضرت مسیح (ع) توافق شد فصل جدیدی را در تاریخ این کشور رقم بزنند. وی عنوان کرد که با این توافق، انگلیس کنترل قوانین داخلی و سرنوشت کشور را به دست خواهد گرفت، اما همچنان دوست و متحد اتحادیه اروپا باقی خواهند ماند.

جانسون یادآور شد که این توافق در میانه بحران کرونا و به رغم فشارها برای تمدید مهلت مذاکرات، زیر یک سال حاصل شد و به موجب ان جایگاه انگلیس به عنوان یک عامل مفید تقویت خواهد شد.

گفتنی است که ائتلاف نمایندگان ضد اروپایی مجلس عوام موسوم به گروه تحقیقات اروپا (ERG) اعلام کردند که در نتیجه ارزیابی‌های به عمل آمده، توافق یادشده حاکمیت ارضی انگلیس حفظ و به این ترتیب در رای‌گیری امروز از ان حمایت خواهند کرد.

در این صورت لایحه یادشده برای تائید نهایی به مجلس اعیان و سپس با توشیح ملکه به قانون تبدیل خواهد شد.

بر اساس جدول زمان‌بندی، دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فردا (پنجشنبه) به پایان می‌رسد و پس از آن مناسبات تجاری دو طرف وفق توافق یادشده انجام خواهد شد.

برچسب‌ها اتحادیه اروپا برگزیت بوریس جانسون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا برگزیت بوریس جانسون اتحادیه اروپا برگزیت بوریس جانسون انگلستان اخبار کنکور اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۹۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده در حال کار بر روی ترتیبات امنیتی بلندمدت با اوکراین است.

به گزارش ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست مطبوعاتی گفت: «باید بگویم ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در حال کار بر روی راه‌هایی برای ارائه حمایت بلندمدت از امنیت اوکراین هستیم. ما روی ترتیبات امنیتی بلندمدت کار کرده‌ایم، این چیزی است که رئیس جمهور جو بایدن در زمان آخرین اجلاس سران ناتو علنی کرد.»

به گزارش اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده و اوکراین در حال مذاکره درباره توافقنامه امنیتی دوجانبه مشابه توافقی هستند که کی‌یف با هشت کشور از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه و فنلاند تا به امروز امضا کرده است.

به گفته زلنسکی، کی‌یف قصد دارد با ایالات متحده یک توافقنامه کمک امنیتی امضا کند که «قوی‌تر» از همه توافق‌هایی است که اوکراین تاکنون امضا کرده است و شامل حمایت مالی، سیاسی، تسلیحاتی و تولید مشترک تسلیحات می‌شود.

کشورهای غربی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه 2022، کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کرملین به طور مداوم نسبت به تداوم تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده و گفته است که منجر به تشدید بیشتر درگیری خواهد شد. در آوریل 2022، روسیه یک یادداشت دیپلماتیک به همه کشورهای ناتو درباره موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که هرگونه محموله حاوی تسلیحات برای اوکراین به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد
  • ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • گلایه تاکسی داران از تاکسی های گرانقیمت برقی
  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند