Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که با وجود منع تردد خودروهای دیزلی در تهران از روز شنبه (۶ دی ماه) غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: با توجه به این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از سوختی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، درحالی آلودگی شدید هوا طی هفته‌های اخیر در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور به مصرف سوخت‌های غیر استاندارد ازجمله مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نسبت داده می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده است که در شهرهایی مانند تهران و اصفهان هیچ یک از صنایع و نیروگاه‌های مهم و تاثیرگذار بر آلودگی هوا تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.

محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران - در آخرین اظهار نظر خود درباره آلودگی هوای تهران و افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران - که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع دارد - گفته بود که گرچه افزایش دی‌اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند.

با تمامی این‌ها از آنجایی که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود از ابتدا تا انتهای هفته جاری با پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مواجه باشیم، کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا استان تهران مصوب کرد که از روز شنبه (۶ دی ماه) تردد خودروهای سنگین و دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی در سطح استان تهران ممنوع شود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در سطح استان تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد نسبت به روزهای گذشته افزایش داشته است. آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که میانگین غلظت ۲۴ ساعته آلاینده دی‌اکسید گوگرد (SO۲) طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹.۲۲PPB بوده است اما این میانگین طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران به ۱۳.۴۹PPB رسیده است.

از سویی دیگر میانگین غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد (SO۲)طی ساعات ۲۲ تا ۴ صبح روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹.۴PPB بوده است که این رقم طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌هادر تهران به ۱۲.۰۸ رسیده است.

حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا درباره چرایی افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی می‌گوید: با فرض معادل بودن سرعت وزش باد در هر دو بازه زمانی می‌توان گفت که اضافه انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد توسط منابع ثابت درون و برون شهری صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح می‌کند: از آنجایی که تردد شبانه خودروهای دیزلی در سطح شهر ممنوع شده است می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوختی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

گوگرد می‌تواند پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون باشد

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد روی تشکیل ذرات معلق اثرگذار است و می‌توان گفت که پایه تشکیل ۳۰ درصد از ذرات معلق سولفات‌ها هستند. این یعنی گوگرد می‌تواند تاحدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر - باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد افزایش غلظت آلاینده خودروهای دیزلی تردد خودروهای تردد دیزلی ها ممنوعیت تردد استان تهران آلودگی هوا نیروگاه ها طی روزهای ذرات معلق دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۹۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ با بیان اینکه این طرح با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، گفت:این طرح علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضع منابع آلاینده، ارائه راه کار‌های مدیریتی کاهش پیامد‌های محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

علی اصغر طاهری، مراحل انجام طرح را شامل مرحله مطالعات و بررسی کلیات وضع محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکار‌های کاهش آلاینده ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کار‌های مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

آقای طاهری بابیان اینکه دراین اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • تهران دوباره بارانی می شود؟/ پیش‌بینی هوای تهران طی پنج روز آینده
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • آغاز ترافیک صبحگاهی تهران/ افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • پیش‌بینی آب و هوای تهران طی روزهای آینده
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟