Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر از عدم پرداخت سهم هلال احمر از درآمد حاصل از جرایم رانندگی، مصرف دخانیات و بیمه شخص ثالث انتقاد کرد. - اخبار اجتماعی -

سیدحمید جمال الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با اشاره به اینکه داوطلبانه بودن ارائه خدمات از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر به منزله رایگان بودن آن نیست، اظهار کرد: ممکن است در جمعیت هلال احمر بخش اعظمی از خدمات توسط داوطلبان، امدادگران و جوانان انجام و هزینه‌ای برای دستمزد آنها پرداخت نشود و تنها به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب اکتفا شود، اما واقعیت این است که باید برای حفظ و نگهداشت نیروهای داوطلب؛ این سرمایه و روحیه داوطلبانه، توسعه زیرساخت‌ها را در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری حادثه خیز است و کشور ما جزو 10 کشور نخست درتنوع حوادث است، بنابراین باید در بحث پیشگیری و آینده نگری در بحران اقدامات جدی و قابل قبولی انجام شود. در زمان بحران نیز باید اقداماتی را برای حادثه دیدگان انجام داد، اما واقعیت این است که با توجه به حادثه خیزی کشور، افزایش تنها 10 درصدی بودجه مبلغ قابل قبولی از سوی دولت نیست.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر ادامه داد: وظایف و ماموریت‌های جمعیت هلال احمر بسیار زیاد است و نخستین و مهم ترین مرجعی که در نخستین دقایق پس از وقوع حادثه وارد عمل می‌شود، جمعیت هلال احمر بوده و باید منابع و اعتبارات آن را افزایش داد؛ بنابراین باید 10 درصد امکانات اولیه برای ورود به بحران در انبارهای جمعیت هلال احمر موجود باشد که این موضوع به نام ذخیره استراتژیک در کشور مطرح می‌شود.

جمال الدینی درباره بودجه جمعیت هلال احمر، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با تدبیر و درایت، در بودجه جمعیت هلال  احمر با ایجاد منابع درآمدی پایدار و همچنین افزایش درآمدهای عمومی و اختصاصی به خوشنام‌ترین نهاد مردمی و بشر دوست کشور کمک کنند.

وی افزود: در بسیاری از مواقع هزینه و بهای تمام شده در خدماتی که از سوی جمعیت هلال احمر ارائه می‌شود، هزینه واقعی نیست و حاصلضرب آن در تعداد غیرواقعی منجر به بودجه غیرواقعی برای این نهاد می‌شود. بعضاً دیده شده با یک موضوع در قانون بودجه در چندین محل و با یک عنوان و یا حتی با حاصل ضرب این اعداد با تغییرات در تعداد، منجر به اختصاص منابعی به حوزه‌های مختلف شده است، اما خواهش ما از نمایندگان مجلس این است که بهای تمام شده واقعی خدمات را ببینند.

ارائه خدمات از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر به منزله رایگان بودن آن نیست

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه داوطلبانه بودن ارائه خدمات از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر به منزله رایگان بودن آن نیست، اضافه کرد: ممکن است در جمعیت هلال احمر بخش اعظمی از خدمات توسط داوطلبان، امدادگران و جوانان انجام و هزینه‌ای برای دستمزد آنها پرداخت نشود و تنها به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب اکتفا شود، اما واقعیت این است که باید برای حفظ و نگهداشت نیروهای داوطلب؛ این سرمایه و روحیه داوطلبانه، توسعه زیرساخت‌ها را در نظر بگیریم.

به گفته وی، قوانینی با موضوعات خاص هم وجود دارد که جمعیت هلال احمر علیرغم انجام آن از دریافت بودجه بی بهره است. بنابر گفته ناظران، علیرغم اثربخش بودن جمعیت هلال احمر در حیطه اجرای این قوانین، درآمدی کسب نکرده و بودجه‌ای را دریافت نمی‌کند و این علاوه بر آن است که نقشی را که وظیفه نبوده، پذیرفته است.

جمال الدینی با انتقاد از عدم پرداخت بخشی از منابع حاصل از مصرف دخانیات، جرایم رانندگی و بیمه شخص ثالث، تصریح کرد: قانون حمایت از معلولان، قانون تخصیص بخشی از مالیات بر مصرف دخانیات و مواد آسیب‌رسان، بخشی از منابع حاصل از جرائم رانندگی، بیمه شخص ثالث از جمله مواردی است که قانون در آن برای هلال احمر سهمی در نظر گرفته است که بخشی از آن باید در حیطه آموزش و پاسخگویی هزینه شود، اما در این زمینه پولی پرداخت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: پایگاه‌های هلال احمر در هنگام حوادث و سوانح با اعزام نیروهای متخصص و آموزش دیده به کمک مردم آسیب دیده می‌شتابند، یعنی نخستین گروهی که در زمان وقوع حوادث رانندگی به صحنه می‌رسند، نیروهای هلال احمر هستند.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر با اشاره به تعریف وظایف برای جمعیت هلال احمر در زمینه آموزش همگانی، اظهارکرد: در مقوله آموزش هم به صراحت در قانون وظیفه آموزش همگانی بر عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است و در موضوعات ارتقا سلامت جامعه، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی و همچنین ارتقا سلامت عمومی جامعه به ویژه برای اقشار آسیب پذیر به نقش هلال احمر اشاره شده است. با توجه به فعالیت جمعیت هلال احمر در حوزه آموزش سلامت اما مشاهده می‌کنیم که از این منبع، درآمدی به جمعیت هلال احمر اختصاص پیدا نمی‌کند. خواهش ما این است که در موضوع عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قوانین، با توجه به گستردگی فعالیت‌ها، نگاه خاصی به جمعیت هلال احمر داشته باشند.

جمال الدینی اذعان کرد: موضوعی که در حال حاضر از اهمیت خاصی برخوردار است، در نظر گرفتن حاشیه اطمینان برای متغیرهای تحمیلی است، تجربه نشان داده که به خاطر چند موضوع، متغیرهای تحمیلی بر بودجه هلال احمر وارد می‌شود که اگر ما بخواهیم برنامه‌های هلال احمر را اجرا کنیم، همان برنامه‌هایی که منجر به خوشنامی این نهاد مردمی و اعتماد به آن شده است، تداوم داشته باشد. جمعیت هلال احمر برای انجام فعالیت‌های محوله، حداقل نیاز به ارتقای 15 درصدی بودجه برای ایجاد حاشیه‌ای امن به منظور پاسخگویی به متغیرهای تحمیلی است.

هزینه ایاب ذهاب امدادگران از منابع پایدار بند «و» وزارت اقتصاد پرداخت نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه هزینه ایاب ذهاب امدادگران از منابع پایدار بند «و» وزارت اقتصاد پرداخت نمی‌شود، افزود: توجه به این نکته حائز اهمیت است که حقوق مجموعه افراد شاغل در هلال احمر اعم از پرسنل رسمی، پیمانی، قرارداد انجام کار معین و ساعتی و همچنین هزینه ایاب و ذهاب امدادگران و جوانان از منابع پایدار بند «و» وزارت اقتصاد نیستند و جدا از نحوه تخصیص منابع، حقوق آن‌ها جداسازی شده باشد به تبع با توجه به اجتناب ناپذیر بودن پرداخت این هزینه‌ها، هر کاهش در تخصیص منابع اختصاصی و عمومی جمعیت هلال احمر، منجر به کاهش درصد باقیمانده برای حیطه‌های عملکردی و برنامه‌ای می‌شود.

70 درصد از کشور در معرض وقوع حوادث طبیعی

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه 70 درصد از کشور در معرض وقوع حوادث طبیعی قرار دارد، گفت: با این حجم از گستردگی‌های حوادث و سوانح در کشور مثل زلزله کرمانشاه و سیل‌های اخیر، جمعیت هلال احمر برای کمک به افراد آسیب دیده در حوادث در زمان وقوع بحران نیازمند حمایت‌های ویژه است. بنابراین آسیب پذیر بودن کشور یکی دیگر از عواملی است که لازم است از جمعیت هلال احمر حمایت شود. این حوادث غیر قابل پیش بینی است، بنابراین امکان دارد هزینه‌هایی را در قالب کمک به افراد آسیب دیده به جمعیت هلال احمر تحمیل کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه درباره زیرساخت‌ها و تجهیزات لجستیکی جمعیت هلال احمر، این است که در زمان وقوع حوادثی نظیر سیل، شاید بنابر قانون مدیریت بحران مبلغی برای هزینه کرد در حوادث اختصاص یابد اما در همین حوادث زیرساخت‌ها و تجهیزات لجستیکی هلال احمر آسیب دیده و فرسوده می‌شوند، برای تعمیر و تجهیز مجدد بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور، هزینه‌هایی به هلال احمر تحمیل می‌شود و فشاری که به زیرساخت‌ها و تجهیزات جمعیت هلال احمر وارد می‌شود، تنها برای این جمعیت قابل احساس است و این هزینه‌های فرسایشی اگر جایگزین نشوند از خدمات کاسته شده و مسلما از توسعه خدمات جلوگیری می‌کند.

اثرات جانبی تحریم های ظالمانه در امدادرسانی به مردم

به گفته جمال الدینی نوسانات قیمت در برخی اقلام غذایی و امدادی که در زمان وقوع بحران‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد هم یکی دیگر از مشکلاتی است که بودجه هلال احمر برای امدادرسانی را با مختل می‌کند، البته تحریم‌های ظالمانه که در مواقعی، اثرات جانبی آن حتی در نهادهای عام المنفعه اثرگذاری بیشتری دارد.

وی به وجود قانون برای اختصاص ردیف بودجه خاص به منظور کمک به نیازمندان هلال احمر اشاره کرد و یادآور شد: بنابر قانون ردیف بودجه‌های خاصی برای کمک به نیازمندان برای جمعیت هلال احمر در نظر گرفته شده است، از نمایندگان مردم در خانه ملت می‌خواهیم تا با افزایش 30 درصدی این منبع همراه هلال احمر برای کمک به افراد نیازمندی باشند که هلال احمر را مامن و پناهگاه امن خود می‌دانند.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر در پایان گفت: قصه پر غصه بودجه برای مدیریت بحران در هلال احمر این روزها نقل محافل شده. باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که هلال احمر برای مقابله با بحران‌ها و امدادرسانی درست و به موقع به مردم، نیازمند افزایش اعتبارات است. درمواقع بحرانی باید ذخیره استراتژیک به طورکامل پاسخگوی بحران در کشور باشد؛ هرچند که مبالغ درنظرگرفته شده نیز به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند.

هلال‌احمر: یک‌میلیون دوز واکسن کرونا تا بهمن وارد کشور می‌شودهلال‌احمر: اقدامات برای واردات یک میلیون دوز واکسن کرونای چینی انجام شده است

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هلال احمر هلال احمر عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمعیت هلال احمر هلال احمر مصرف دخانیات زمان وقوع جمال الدینی وقوع حوادث زیرساخت ها هزینه ایاب آسیب دیده هزینه ها هزینه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ماهر در مدارس استان قزوین

علیرضا جاهد معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: طرح ماهر (مهارت آموز هلال احمر) مختص دانش آموزان دوره دوم ابتدایی با همکاری آموزش و پرورش در قالب آموزش مهارت‌های تخصصی، سطح آمادگی و تاب آوری دانش آموزان را در مواجهه با حوادث طبیعی و غیر طبیعی افزایش می‌دهد.

وی افزود: طرح ماهر در رابطه با آشنایی با جمعیت هلال احمر، حفظ خونسردی در حوادث، آشنایی با شماره‌های اضطراری، آشنایی با نقاط امن و نحوه پناه گیری و خروج ایمن می‌باشد که تا پایان سال تحصیلی با همکاری و تلاش آموزش و پرورش در تمامی مدارس دوره دوم ابتدایی اجرا خواهد شد.

جاهد ادامه داد: یکی از رویکرد‌های اصلی سند تحول بنیادین، مهارت آموزی و مهارت افزایی است که طرح ماهر (مهارت آموز هلال احمر) به این مهم جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین عنوان کرد: در این دوره آموزش دو ساعته دانش آموزان به همراه اولیاء خود سرفصل‌های آموزشی را فرا می‌گیرند و در مقابل حوادث ایمن می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • معلمان اُسوه فداکاری در جبهه علم هستند
  • دستور دادستانی برای راه‌اندازی پایگاه امداد دریایی گناوه
  • اجرای طرح ماهر در مدارس استان قزوین
  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر
  • پرداخت قسطی خلافی خودرو ۱۴۰۳: رهایی از بار سنگین جرایم رانندگی
  • برگزاری مانور تیم سحر هلال احمر در قزوین
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • تصادف رانندگی در آزادراه کاشان ـ قم با ۵ کشته و مجروح
  • مفقود شدن ۲ نفر در سمیرم
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی