Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:02:18 GMT

روش‌های تصفیه آب صنعتی

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۱۳۵۴

روش‌های تصفیه آب صنعتی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، استفاده از آب تصفیه شده در صنایع مختلف موجب افزایش راندمان و کیفیت تولید می گردد. آب تصفیه شده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و تصفیه آب شرب و… کاربرد دارد. همچنین دامنه کاربرد تصفیه آب شامل کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و... نیز می گردد. درجه خلوص آب تصفیه شده مورد نیاز برای صنایع گوناگون، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع تامین آب خام

کارخانجات گوناگون بنا به موقعیت مکانی خود، جهت تهیه آب مورد نیاز از منابع مختلفی استفاده می کنند. منابع تامین آب مانند آب چاه، آب رودخانه، آب های سطحی و آب دریا هر کدام برای بهره برداری نیاز به طی مراحل متفاوتی برای تصفیه دارند.

تصفیه آب چاه

یکی از متداول ترین روش های تامین آب برای صنایع، استفاده از آب چاه می باشد. اما با برداشت روزافزون آب از منابع زیرزمینی، به تدریج سطح سفره های آب زیرزمینی پایین تر رفته در نتیجه میزان املاح آب خام بیشتر و اصطلاحاً آب شورتر شده است. در شهرک های صنعتی که واحدهای صنعتی گوناگون فعالیت دارند دفع نادرست پساب ها این مشکل را بیشتر و مخاطرات آن را جدی تر می کند. در نتیجه در برخی موارد ناخالصی هایی در آب وجود دارد که با سیستم های پیش تصفیه ساده مانند فیلتر شنی و فیلترکربنی برطرف نمی شود و در نتیجه نیاز به مراحل پیش تصفیه پیشرفته تری دارند. به طور کلی رایج ترین روش تصفیه نهایی کلیه منابع آبی، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس RO است.

تصفیه آب دریا

استفاده از آب دریا برای صنایع و کارخانجاتی که در فاصله کمی از دریا قرار دارند، بسیار متداول است. روش معمول در تصفیه آب دریا اسمز معکوس است. با این تفاوت که کلیه تجهیزات آب شیرین کن دریایی باید در مقابل خوردگی شدید آب دریا مقاوم باشند. از این رو اکثر تجهیزات این دستگاه ها از قبیل ممبران، پمپ و پایپینگ و… قیمتی بالاتر از سایر دستگاه های تصفیه آب دارند. از این رو هزینه تصفیه آب دریا بسیار بالا می باشد که در بسیاری موارد این عمل از نظر اقتصادی توجیه ندارد لذا فقط در شرایطی از آب دریا به عنوان منبع آب خالم استفاده می شود که دسترسی به منابع دیگر ممکن نباشد.. چاه های دریایی (از جمله چاه فلمن) روشی مناسب برای برداشت آب دریا هستند که هزینه بخش پیش تصفیه را تا حدود زیادی کاهش می دهند.

تصفیه آب رودخانه

تصفیه آب رودخانه در صنایع مستقر در حاشیه رودخانه ها روشی اقتصادی است. ویژگی مهم آب رودخانه ها وجود ذرات معلق بسیار زیاد است. از این رو بخش پیش تصفیه برای تصفیه این آب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از حوضچه های ته نشینی، فرایند انعقاد سازی، سیستم اولترافیلتراسیون و فیلتر شنی و کربنی از جمله روش های رایج پیش تصفیه برای آبهای سطحی می باشند. پس از انجام فرایند پیش تصفیه، برای تصفیه نهایی از سیستم اسمز معکوس استفاده می شود.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

اقتصادی ترین و مناسب ترین روش تصفیه آب که امروزه در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد روش اسمز معکوس RO است. در دستگاه تصفیه آب RO، آب با فشار بالا از ممبران های اسمز معکوس عبور داده می شود. ممبران های RO قادر به حذف بیش از ۹۹ درصد املاح آب هستند. مهمترین ماده شیمیایی مصرفی دستگاه اسمز معکوس آنتی اسکالانت است.

روش الکترودیالیز

روش الکترودیالیز ترکیبی از دو روش غشایی و تفکیک یونی است. بدین ترتیب که در این روش از غشاهایی استفاده می شود که طبیعتی همانند رزین های تعویض یونی دارند. عامل تصفیه در سیستم الکترودیالیز، جریان برق مستقیم است. استفاده از روش الکترودیالیز در حال حاضر در کشور ما رایج نمی باشد.

تصفیه آب با سیستم رزینی

کاربرد رزین تبادل یونی در صنعت تصفیه آب بسیار گسترده است. رزین ها برای جداسازی انتخابی آنیونها یا کاتیونهای محلول در آب کاربرد دارند. با حذف کامل یونهای موجود در آب، آب دیونیزه بدست می آید. از این فرایند در تهیه آب فوق خالص استفاده می شود. در این روش، ابتدا آب وارد دستگاه اسمز معکوس شده و در مرحله بعد توسط رزین یون زدایی کامل می گردد. آب فوق خالص در صنایع دارویی و صنایع حساس دیگر کاربرد دارد.

رزین ها به سه دسته آنیونی و کاتیونی و میکس بد تقسیم می شوند. رزین های کاتیونی برای حذف کاتیون ها، رزین آنیونی برای حذف آنیونها و رزین میکس بد برای حذف هر دو دسته کاتیونها و آنیونها کاربرد دارند.

بیشترین کاربرد رزین های کاتیونی در در دستگاه سختی گیر است. در دستگاه سختی گیر رزینی، رزین کاتیونی سختی گیر، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب را حذف می کند. بدین ترتیب سختی آب از بین می رود. آب سخت برای سیستم های حرارتی و برودتی مشکلات فراوانی ایجاد می کند.

از رایج ترین کاربردهای رزین تعویض یونی آنیونی می توان به رنگ زدایی اشاره کرد. به عنوان مثال رزین پرولایت A۵۰۰ps برای رنگبری شربت قند کاربرد دارد. حذف سیلیکا، نیترات، ارسنیک، ترکیبات آلی و.. از دیگر کاربردهای رزین های آنیونی هستند.

ویژگی های خاص رزین ها در صنعت تصفیه آب، باعث کاربرد وسیع آنها در صنایع شده است. به نحوی که دانش تولید این محصولات به شکل چشمگیری پیشرفت کرده و صدها مدل رزین برای کاربردهای متنوع در دنیا تولید می شود. بدیهی است کاربرد رزین ها برای موارد خاص نیز مستلزم دانش و تخصص است.

شرکت زلال پایاب با سالها تجربه در صنعت تصفیه آب آماده ارایه مشاوره تخصصی و فروش دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب شیرین کن دریایی، سختی گیر، تجهیزات و مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی، رزین تبادل یونی، آنتی اسکالانت و… می باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5108577

منبع: مهر

کلیدواژه: تصفیه آب واحد صنعتی کسب و کار کسب و کار فولاد گروه خودروسازی سایپا فروشگاه زنجیره ای گروه صنعتی ایران خودرو اهن الات بازاریابی شبکه ای کسب و کارهای اینترنتی هدفون شرکت آسیاتک تردمیل فضای کسب و کار تولید داخلی صنعت خودروسازی تصفیه آب صنعتی استفاده می شود اسمز معکوس آب رودخانه پیش تصفیه سختی گیر رزین ها آب دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

امیرشنوا افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم