Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@20:40:14 GMT

روایتی از شوخی سیاسی در تلویزیون

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۲۶۵۹

روایتی از شوخی سیاسی در تلویزیون

فرزاد مؤتمن مدتی است سریال نساخته، اما گفته اگر شرایط فراهم شود و از شتاب‌زدگی خبری نباشد حتماً به تلویزیون برمی‌گردد و سریال می‌سازد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پخشِ دوباره سریال "نون و ریحون" نام فرزاد مؤتمن را یک بار دیگر بر سر زبان‌ها آورد. کارگردانی که مدت‌ها است خبری از او به عنوان کارگردان سریال‌های تلویزیون نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"نون و ریحون" نخستین تجربه او در ساخت یک سریال تلویزیونی بود که به دلیل فشردگی یک کار مناسبتی از آن خاطره خوشی ندارد؛ سریالی که به گفته موتمن یک نقد اجتماعی از جنس طنز‌های گل آقایی است. به بهانه پخش این سریال از شبکه آی‌فیلم و غیبتِ او به عنوان کارگردان در سریال‌های تلویزیونی زمینه گفت‌وگویی کوتاه را فراهم کرد.

او در این مصاحبه نکاتی درباره ساخت سریال‌ِ خوب و انتقاد به شتاب‌زدگی در تولید مجموعه‌های تلویزیونی داشت که مشروح آن به قرار زیر است:

فرزاد مؤتمن در خصوص غیبتِ در تلویزیون و عدم ساخت سریال در این سال‌ها، گفت: من چند تله فیلم برای تلویزیون کار کردم. اما درباره ساخت سریال اگر شرایط خوبی فراهم باشد و فیلمنامه و متن کامل در اختیار ما باشد و شتاب‌زدگی برای تولید سریال نباشد، دوست دارم باز هم سریال‌سازی را تجربه کنم وگرنه با متن و قصه ناقص و موانع آزاردهنده تولید نه کارگردان و عوامل می‌توانند کاری که دوست دارند را ارائه دهند و نه مخاطب از تماشای آن لذت می‌برد و رضایت خواهد داشت.

وی افزود: به نظرم فرایند سریال سازی باید بهبود یابد و برخی معضلات ساختاری و اداری آن حل شود تا بتوان در فضای امن، با آرامش خیال و بدون آشفتگی، اثر نمایشی جذابی برای مخاطب تولید کرد. من در مصاحبه دیگری هم گفتم برای تولید یک سریال خوب به سه چیز نیاز داریم، وقت و فرصت کافی، سرمایه و بضاعت مالی و در نهایت متن و فیلمنامه خوب؛ بدون این‌ها نمی‌توان سریال خوب ساخت.

او درباره انتقادات به شوخی‌های سیاسی سریال "نون و ریحون" گفت: وقتی یک اثر کمدی و طنز می‌سازیم باید بپذیریم که شوخی با برخی مسائل یا معضلات اجتماعی و سیاسی هم در آن وجود دارد. این شوخی‌ها البته برای نقد و در نهایت بهبود اوضاع است. به نظر من مشکل سریال‌های کمدی اجتماعی که برخی از آن‌ها با انتقادات مشابه مواجه شدند، لزوماً در جنس شوخی‌ها نیست، بلکه بیشتر به تحمل و نقدپذیری پایین ما در مواجهه با آن شوخی‌ها برمی‌گردد. در سریال‌های امروزی با برخی شوخی‌های سیاسی مواجه می‌شویم که خیلی مستقیم‌تر و بعضاً تندتر از شوخی‌های نون و ریحون است؛ اما، چون اکنون میزان نقدپذیری و تحمل اجتماعی بالاتر رفته کمتر با انتقاد یا خط قرمز‌ها مواجه می‌شوند.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: من همیشه گفتم که یکی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کمدی به ویژه کمدی‌های اجتماعی شوخی با سیاست است. اگر قرار است که از طریق طنز به نقد و اصلاح دست بزنیم، باید نقدپذیر باشیم. به هر حال طنز با درجاتی از برخورندگی همراه است و این عیبی ندارد. عیب اینجاست که برخی هر موقعیت کمیک یا شوخی کلامی را تفسیر سیاسی می‌کنند و دچار سیاست‌زدگی‌اند و آن را به نقد سریال هم تعمیم می‌دهند.

وی اظهار کرد: این سوءتفاهم‌ها درباره لهجه هم وجود داشت، در حالی که لهجه یکی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های شخصیت‌پردازی است که در بسیاری از درام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، منتها خطای شناختی دراماتیک در این باره وجود دارد که فکر می‌کنیم، چون از لهجه در کار کمدی استفاده شده، پس قصد بر تمسخر بوده است. در حالی که ما در اینجا نه با هجو که با طنز سروکار داریم و آن هم کمدی موقعیت که شخصیت‌پردازی در آن اهمیت دارد و لهجه به آن بعد و عمق می‌بخشد.

کارگردان سریال "نون و ریحون" تأکید کرد: به نظرم این‌ها دیگر نقد نیست. حساسیت‌های آسیب‌زا است که هم درک دقیق یک اثر نمایشی را مشکل می‌کند و هم امکان لذت بردن از تماشای یک سریال را از مخاطب می‌گیرد. اتفاقاً من مراقب بودم که طنز ماجرا دچار لودگی و برخی لوس‌بازی‌های نمایشی نشود و در نهایت مخاطب از پس خنده بتواند به چالش‌های انسانی و اجتماعی که مطرح می‌شود، فکر کند. امیدوارم در نگاهی دوباره به «نون و ریحون» در بازپخش، نگاه و تحلیل درست‌تری از آن صورت بگیرد.

او با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از سویه انتقادی طنز سریال و اساساً شکل کمیک آن به سمت طنز کلامی سوق پیدا کرده است، توضیح داد: اولین دلیل آن، این است که ما به لحاظ زمانی، فرصت پردازش دراماتیک و موقعیت‌سازی نداشتیم و بار بیشتری از طنز ماجرا به سمت طنز کلامی سنگین شد. برای همین است که می‌گویم برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی باید فرصت و مجال کافی داشت و شتاب‌زدگی برای رساندن کار به پخش و آنتن، فرصت پردازش‌های دراماتیک را می‌گیرد.

مؤتمن در خاتمه افزود: معتقدم طنز کلامی "نون و ریحون" به سمت طنز شنیداری صرف شبیه به طنز‌های رادیویی نرفته و قصه‌پردازی کمک کرده تا سویه‌های کلامی طنز هم واجد پشتوانه تصویری و نمایشی باشد. ضمن اینکه معتقدم طنز کلامی آن از سنخ طنز‌های مکتوب و چیزی است که آن را طنز‌های گل آقایی می‌نامم. یعنی طنزی که در ذات آن نوعی نقد اجتماعی وجود دارد. به همین خاطر می‌توانم بگویم طنز "نون و ریحون" یک طنز «گل آقا» یی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سریال نون و ریحون فرزاد مؤتمن شوخی سیاسی نون و ریحون طنز کلامی شتاب زدگی شوخی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۲۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

۴۰.۸ درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲ درصد شبکه آی‌فیلم و ۲۱ درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ ۵۸.۹ درصد شبکه سه، ۵۰.۸ درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳ درصد شبکه یک. ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ۳۶.۹ درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و ۳۴.۷ درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲ درصد برنامه محفل، ۳۲.۳ درصد برنامه شب خوش، ۳۱.۸ درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷ درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵ درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵ درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳ درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸ درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۱۶ درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ ۵۳.۳ درصد برنامه مردان آهنین و ۵۰.۱ درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، ۴۹.۴ درصد برنامه محفل، ۴۸ درصد برنامه شب خوش، ۴۶ درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹ درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳ درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴ درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷ درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲ درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۲۳.۱ درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

۴۵.۴ درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲ درصد سریال هفت سر اژد‌ها و ۲۰.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵ درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵ درصد سریال هفت سر اژد‌ها و ۲۹.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون
  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»