Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@01:46:03 GMT

تأثیرات مثبت موسیقی بر نوزادان

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۷۳۱۵

تأثیرات مثبت موسیقی بر نوزادان

اگر باردار هستید یا نوزادی در آغوش دارید؛ همین حالا بلند شوید و خودتان و فرزندتان را به یک موسیقی خوب میهمان کنید. ماه‌ها و سال‌های نخست زندگی انسان دوران طلایی است که تأثیراتی پایدار در همه عمر فرد برجا خواهد گذاشت.

 اگر گمان می‌کنید نوزادی که در آغوش دارید، طفلی بی‌هوش و حواس است که تنها به شیرخوردن و تعویض پوشک احتیاج دارد و چیزی از محیط اطرافش متوجه نمی‌شود؛ سخت در اشتباه هستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات علمی نشان می‌دهد محرک‌هایی که نوزاد از محیط دریافت می‌کند روی هوش و زندگی او در آینده تأثیر‌گذار هستند. نوزاد مانند هر انسان دیگری دارای حواس پنجگانه (لامسه، شنوایی، بینایی، چشایی و بویایی) است و از طریق همین حواس آرام آرام با محیط اطرافش آشنا می‌شود. تحریک درست و بموقع این حواس در رشد کودک از جهات مختلف مؤثر خواهد بود. یکی از این حواس، شنوایی است. در گذشته مادرها برای بچه‌هایشان لالایی می‌خواندند، نوایی آرامش بخش که امروزه پژوهش‌ها تأثیرات مثبت آن را تأیید کرده‌اند. امروزه فعالان کار با کودک و روانشناس‌ها تأکید می‌کنند که هیچ والدی نباید از تأثیر موسیقی روی نوزاد و حتی جنین غافل شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که مادرها از همان دوران بارداری موسیقی‌های خوب گوش کرده و بعد از تولد فرزندشان نیز برای او موسیقی بگذارند. نوزادانی که به‌طور مرتب در معرض موسیقی قرار دارند، زودتر از نظر کلامی رشد کرده و زبان باز می‌کنند و رشدشناختی بهتری دارند. تحقیقات از تأثیرات مثبت موسیقی بر رشد مغز نوزادان حکایت دارند. در واقع نوزادان با میلیاردها سلول مغزی به نام نورون متولد می‌شوند و در ماه‌ها و سال‌های اولیه زندگی این نورون‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. محرک‌های بیرونی در این ارتباطات بسیار تأثیرگذار هستند. موسیقی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. جالب است بدانید پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند موسیقی حتی می‌تواند در رشد نوزادان نارس (زود متولد شده) نیز تأثیرات مثبتی داشته باشد. موسیقی باعث کاهش استرس این نوزادان شده و می‌تواند تأثیرات مطلوبی در تنظیم تعداد تنفس و ضربان قلب این بچه‌ها داشته باشد. همچنین در وزن‌گیری بهتر این نوزادان نیز مؤثر است. لالایی‌ها یکی از بهترین انواع موسیقی برای نوزادان هستند. موسیقی‌های کلاسیک، صداهای طبیعت، نواهای بی‌کلام و موسیقی‌هایی که امروزه برای کودکان ساخته می‌شوند، همه و همه می‌توانند مفید باشند. فقط کافی است تلویزیون را خاموش کنید و با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت موسیقی خوب را انتخاب کنید. در آرامش نوزادتان را در آغوش بگیرید و در حالی که آرام او را تکان می‌دهید با هم به موسیقی گوش بدهید. اگر خودتان هم دستی بر آتش دارید و ساز می‌نوازید که چه بهتر؛ برای فرزندتان بنوازید.


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۷۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: براساس اطلاعات و آمار موجود، میزان بارش استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲۱.۸ میلی متر بوده که ۴۹.۴ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت این دوره است.

وی ادامه داد: میانگین بارش بلند مدت سال زراعی استان نیز ۱۰۰.۷ میلی متر بوده که تاکنون ۲۱ درصد نسبت به بلند مدت سال زراعی مشابه افزایش یافته است.

وی درباره بارش های مونسون افزود: براساس نتایج نقشه های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، احتمال بارش های خوب تابستانه مونسونی در جنوب شرق کشور و استان پیش بینی می‌شود.

ملاشاهی با اشاره به اینکه استان ۲۰ سال درگیر خشکسالی هست، تصریح کرد: این بارش ها می توانند اثرات خشکسالی را قدری کاهش می دهد، همچنین با توجه به ادامه دار بودن روند خشکسالی در سیستان و بلوچستان، در مدت زمان ده ساله ۹۹.۳ درصد پهنه این خطه پهناور، درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

وی بیان کرد: میانگین دمای استان تا خرداد ماه ۰.۵ تا ۱درجه بیشتر از نرمال خواهد بود و از نیمه خرداد تا شهریور در نیمه شمالی استان ۱تا ۲درجه بیشتر از نرمال و در نیمه جنوبی ۰.۵ درجه بیشتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

وی درباره میانگین دمای استان گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون، ۱۹.۵ درجه سانتیگراد اعلام کرد و از افزایش ۱.۳ درجه ای دمای سیستان و بلوچستان نسبت به دوره بلند مدت مشابه خبر داد.

کد خبر 6092936

دیگر خبرها

  • شش دانگ حواس حردانی به محمد نادری
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد
  • شش دانگ حواس حردانی به استقلالی سابق!
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!