Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:21:27 GMT

تاثیر ویژگی‌های شخصیتی در همه‌گیری کروناویروس

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۸۷۸۱

تاثیر ویژگی‌های شخصیتی در همه‌گیری کروناویروس

ایسنا/خراسان رضوی ویژگی‌های شخصیتی ازجمله وظیفه‌شناسی به افراد کمک کرده تا در بیماری کووید- ۱۹ برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند و بهتر با این بیماری مقابله کنند.

به نقل از سایکوژی نیوز، اگر وظیفه‌شناسی از ویژگی‌های شخصیتی شماست، اکنون زمان کاربرد آن است. ویژگی‌های شخصیتی نظیر مسئولیت‌پذیری، خودکنترلی، سخت‌کوشی، فعال بودن، هدف‌گرایی و نظم از ویژگی‌هایی است که  تقریبا در هر مرحله از زندگی بسیار سودمند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویژگی‌ها با بزرگترین و مهمترین مزایای وظیفه‌شناسی مرتبط هستند و سلامت جسمی و روانی بهتر و رفتارهای سازگارانه و پیشگیرانه سلامتی را به دنبال دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست که وظیفه‌شناسی با رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کروناویروس ازجمله پیروی از دستورات خانه‌نشینی، فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت مناسب مرتبط باشد.

افراد وظیفه‌شناس با رعایت قوانین از سلامت جسمی خود محافظت کرده و خطر ابتلاء به بیماری را کاهش می‌دهند، اما چگونه همه‌گیری را ازنظر روانشناسی مدیریت می‌کنند؟ آیا این فعالیت‌ها، کنترل و سخت‌کوشی خطر ابتلاء به اضطراب و افسردگی را برای بسیاری از افراد کاهش می‌دهند؟ به نظر می‌رسد پاسخ در بسیاری از موارد مثبت است.

راهبردهای بهداشت روان، استرس و راهکارهای مقابله با آن

چندین تحقیق ارتباط ویژگی‌های مختلف شخصیتی با سلامت روان، استرس و مقابله با آن را در همه‌گیری بررسی کرده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد وظیفه‌شناس میزان پایین‌تری از سطح اضطراب سلامت عمومی و اضطراب سلامت خاص بیماری کووید- ۱۹ را دارند که منجر به کاهش افسردگی و علائم اضطراب در میان افراد وظیفه‌شناس می‌شود.

همچنین افراد وظیفه‌شناس در همه‌گیری استرس کمتری دارند و به‌طور خاص نسبت به قبل از مارس ۲۰۲۰ تغییر کمتری در میزان استرس نشان داده‌اند. محققان دریافتند که علت کاهش استرس افراد وظیفه‌شناس این است که آن‌ها احساس می‌کنند که می‌توانند با چالش‌های زندگی در همه‌گیری به‌طور موثرتری مقابله کنند که مرتبط با کاهش استرس است.

در این بررسی، افراد وظیفه‌شناس وضعیت فعلی را به‌جای تهدید به‌عنوان چالشی در نظر می‌گیرند که باید با آن مقابله کنند. افراد وظیفه‌شناس، نه‌تنها در برخورد با بیماری کووید مجهزتر هستند، بلکه آمادگی بهتری نیز دارند.

نتایج بررسی نشان داد، افراد وظیفه‌شناس نسبت به افراد دیگر، موارد احتیاطی بیشتری در برابر پیشگیری از  ابتلاء به این بیماری انجام می‌دهند.

افراد وظیفه‌شناس از انواع راهکارهای مقابله‌ای در همه‌گیری استفاده می‌کنند. به‌ویژه، آنان تمایل به استفاده از راهبردهای مقابله با حل مسأله دارند تا اینکه رفتارهای ناسازگارانه و اجتنابی انجام دهند، درحالی‌که افراد بدون این ویژگی تفکری منفی نسبت به حال و آینده دارند. بر اساس این یافته‌ها، محققان دریافتند، افرادی که وظیفه‌شناسی کمتری دارند بر این باورند که محدودیت‌های همه‌گیری بیشتر طول می‌کشد و منعکس‌کننده دیدگاه بدبینانه از آینده است.

ورزش، راهکار دیگری برای مقابله با استرس است و بسیاری از افراد  در همه‌گیری بیشتر ورزش می‌کنند. محققان اظهار کردند: افراد وظیفه‌شناس در همه‌گیری فعالیت بدنی بیشتری را نسبت به سایر ویژگی‌های شخصیتی نشان دادند.

تعادل احساسات

وظیفه‌شناس بودن با داشتن احساسات مثبت بیشتر و احساسات منفی کمتر(به‌ویژه احساس مقصر بودن و شرم کمتر) مرتبط است، زیرا این افراد به انجام کارها متعهد هستند و درنتیجه پیامدهای مثبتی دارند و از موارد منفی اجتناب می‌کنند.  

تحقیقی درباره اجتناب از رفتارهای گناهکارانه در نظریه فرضی که شرکت‌کنندگان تصور می‌کنند در معرض بیماری کووید قرارگرفته‌اند و چگونگی عکس‌العمل آنان نشان داد، افراد وظیفه‌شناس بیشتر رفتارهای محافظت از دیگران را انجام می‌دهند تا از انجام ندادن این رفتار احساس گناه یا شرم نکنند.

علاوه براین، نتایج تحقیقی در آلمان نشان داد که در شیوع همه‌گیری، افراد وظیفه‌شناس رفاه و رضایت از زندگی و احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی تجربه می‌کنند. البته این نتایج با بررسی‌های گذشته که نشان می‌دهد افراد وظیفه‌شناس رضایت بیشتری از زندگی دارند، مطابقت دارد.

حمایت اجتماعی

حدود یک سال است که فعالیت‌های اجتماعی تا حدودی محدودشده و این شرایط برای همه افراد(به‌ویژه افراد برونگرا) دشوار بوده است، اما افراد وظیفه‌شناس وضعیت بهتری در این شرایط داشته‌اند.

محققان عنوان کردند: افراد وظیفه‌شناس تعامل اجتماعی حضوری کمتری دارند و به رعایت خانه‌نشینی در این دوران پایبند هستند، اما تعاملات اجتماعی آنلاین (نسبت به افراد با وظیفه‌شناسی کمتر و همچنین نسبت به قبل از همه‌گیری) را برای کاهش تنهایی افزایش داده‌اند.

اگر وظیفه‌شناس هستید این نتایج بسیار ارزشمند خواهد بود و نتایج تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که افراد می‌توانند شخصیت خود را تغییر دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا همه گیری ویژگی های شخصیتی بیماری کووید وظیفه شناسی همه گیری ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حق‌شناس» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شد

شهردار اصفهان در حکمی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان را منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان در حکمی مجتبی حق‌شناس را به‌عنوان «مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان» منصوب کرد.

در متن حکم شهردار اصفهان خطاب به مجتبی حق‌شناس آمده است:

«با توجه به اجرای سیاست‌های کلان شهرداری در حوزه فضای سبز و بنا به پیشنهاد معاون محترم خدمات شهری و با عنایت به شناختی که از تجارب و توانمندی‌های شما دارم، جنابعالی را به سمت مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان منصوب می‌نمایم.

در این مسیر از شما می‌خواهم در افق نگاه و اندیشه رهبر حکیم انقلاب اسلامی با نگاهی تحول‌آفرین نسبت به بهبود، حفظ و نگهداری فضای سبز شهری و برنامه‌ریزی در جهت تأمین منابع آبی پایدار برای فضای سبز موجود و توسعه‌های آتی همت گمارید تا اصفهان بیش از پیش شهر زندگی باشد.

امید است صرفاً رضایت خداوند متعال را در امور و تصمیم‌هایتان در نظر بگیرید و با بهره‌گیری از تجارب همکاران و با استفاده از ظرفیت متخصصان و کارشناسان در انجام وظایف محوله موفق و پیروز باشید.»

کد خبر 747740

دیگر خبرها

  • چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • «حق‌شناس» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شد
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟