Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:13:28 GMT

قاسم سلیمانی یک گفتمان است

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۹۰۵۸

قاسم سلیمانی یک گفتمان است

روزنامه شرق ۱۱دی یادداشتی به قلم تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران منتشر کرد و نوشت: قاسم سلیمانی صلح‌طلبی مقتدر بود که اقتدار را نه برای اختناق یا استبداد که برای تعامل و تفاهم می‌خواست. ایران دال مرکزی گفتمان او بود و بارها در مواضعش به اهمیت و قداست آن اشاره می‌کرد. از همراهی بی‌دریغش با مردم در ماجرای سیل خوزستان تا حضورش در سوریه و عراق در کابوس یورش تکفیری‌ها، از مردم‌داری و مهربانی با مردم تا ابهت و نفوذ و اتوریته‌اش در برابر بدخواهان، ظالمان و کینه‌جویان عالم همه عناصری از گفتمان او بود که این‌روزها تبیین و توضیح آن به‌عنوان پروژه ملی جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی ایران، نیازی دینی و میهنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قاسم سلیمانی جامعه را خانواده خود می‌دانست و از همه گروه‌ها چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا چه چپ و چه راست می‌خواست تقسیم‌بندی‌های رایج و غلط از مردم را کنار بگذارند و چه بی‌حجاب و چه باحجاب را بسان فرزندان خود تلقی کنند. همین اندیشه پدرانه و مسئولانه و رفتار و الگوهای فکری او بود که باعث شد شهادت این انقلابی اصیل و باپرنسیب از سوی همه طیف‌ها، اقشار، گروه‌ها، اقوام، مذاهب، طبقات و جنسیت‌های ایران و حتی جهان اسلام با واکنش‌های جدی و همدلانه روبه‌رو شود و آن حماسه وحدت، اقتدار و اتحاد در زیر تابوت وی به رخ جهان کشیده شد و چنان سرمایه اجتماعی‌ای را برای ایران به میراث گذاشت که قاتلان او و دشمنان ایران از حیرت انگشت به دهان گزیدند.

ویژگی‌های شخصیتی، معرفتی و کارکردی «حاج قاسم ما» کم‌نظیر بود و این تفاوت و فاصله معنادار است که ایران سردارش را چنان می‌ستاید که هنوز که هنوز است، کودک و نوجوان، جوان و کهن‌   سال، زن و مرد، سکولار و دیندار او را دوست دارند و حسرت فقدانش در میانه بحران‌ها و آوردگاه مشکلات و گرفتاری‌ها گلوی دوستدارانش را می‌فشارد.

قاسم سلیمانی شمایل یک اسطوره را دارد که همزاد مقابله با تروریسم است و برخلاف تصویری که دشمنانش ترسیم کرده‌اند و از او چهره‌ای رادیکال و انعطاف‌ناپذیر تصویر می‌کنند، سیاست‌شناسی واقع‌بین و توانا بود که نماد هیچ جریان سیاسی‌ای نبود و شاهکار گفتمانش که به‌نوعی انعکاس نگاه درست و درک درست‌تر از جایگاه و شأن خود بود، امروز بر سنگ مزارش و بر قلب‌های ما حک شده است. «سرباز وطن» شاهکار و معنایی راهبردی بود که راز محبوبیت سردار ملی ایران را بیان می‌کند و او را فراتر از یک شخص به گفتمان و مکتب بدل می‌کند. او دیپلماسی و نظامی‌گری را دو بال قدرتمند برای ایران می‌دانست. جنگ را نه برای جنگ که برای صلح می‌خواست.

بی‌علت نبود که حتی دشمنانی که از سایه‌اش وحشت داشتند، شهامت ترور و به‌شهادت‌رساندن او را نداشتند تا اینکه نوبت به احمق‌ترین و بی‌خردترین دولت آمریکا رسید و این حماقت را مرتکب شد تا جایی که شهادتش توسط تروریستی‌ترین دولت قرن حتی موجب هراس و نگرانی در بین خود مردم آمریکا شد که حضور رقیب و دشمنی عاقل، بادرایت، باکیاست و موقعیت‌شناسی چون او را برای حفظ امنیت خود کلیدی می‌دانستند. الگوی گفتاری و رفتاری او هرچند صلابت و صراحت یک فرمانده نظامی را داشت اما راه دیپلماسی را مسدود نمی‌کرد. به صلح ذلیلانه باور نداشت اما به تعامل و صلح‌طلبی مقتدرانه و عزتمندانه احترام می‌گذاشت و نظامی‌گری را بازوی دیپلماسی می‌دانست.

شهادت شایسته‌ترین عاقبت برای آن ژنرال بادرایت و مهربان بود که عمری در فضای جهاد زیسته بود و جز شهادت اجری برای رشادت‌ها و دلاوری‌های آن مرد بزرگ، فرمانده سیاست‌شناس، نظامی عارف و عارف مردم‌گرا نمی‌توان تصور کرد. بدیهی است آزمون بزرگ ملت ایران بعد از «حاج قاسم ما» که مصداق درخشان آیه شریفه رحماء بینهم و اشداء علی‌الکفار بود، دشوارتر شده است. او فراتر از یک فرد، یک گفتمان جامع است.

متفکری استراتژیک بود که امروز فراتر از میدان‌های نظامی بر قلب‌ها حکومت می‌کند و عمق استراتژیک ایران را فراتر و بالاتر از مرزهای جغرافیایی بر قلب دوستداران انسانیت، صلح و اقتدار حاکم کرده است و حکومت «مِهر سلیمانی» این پهلوان کم‌نظیر که برخاسته از سنت فتوت ایران و برآمده از مکتب تشیع بود، در بدرقه «پیکر مطهرش» و در زیر «تابوت معطرش» نمایان شد و موجودیت پیدا کرد. شهادت نه پایان که آغاز حاج قاسم ماست. از تکفیری‌های متوحش تا دشمنان متوهم ایران همه می‌دانند قاسم سلیمانی در کالبد و پیکره ذهن‌ها و قلب‌های ما همیشه تاریخ زنده است.

منبع: روزنامه شرق برچسب‌ها تروریسم ایالات متحده آمریکا عراق قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم ایالات متحده آمریکا عراق تروریسم ایالات متحده آمریکا عراق قاسم سلیمانی اخبار کنکور قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ حجت الاسلام  ابوالفضل سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه آران و بیدگل با اشاره به پاسخ کوبنده ایران به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت: وعده صادق بزرگترین و مهم‌ترین عملیات نظامی یک کشور علیه رژیم کودک کش صهیونیستی بود.
امام جمعه آران و بیدگل افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز با عملکرد خود در منطقه نشان دادند به غیر آدم کشی و کودک کشی کاری برای بهبود اوضاع در خاورمیانه انجام ندادند.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: امنیت کشور، امنیت زندگی مردم، اجرای عدالت در همه عرصه‌ها، رسیدگی به مسکن محرومان و ایجاد اشتغال برای جوانان منجر به توسعه جامعه می‌شود و باید مسؤولان این موارد را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه امروز مردم در سرنوشت جامعه اثرگذارند، افزود: شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» نیاز به همراهی مردم دارد و مردم باید در این زمینه همراه مسوولان باشند.

دیگر خبرها

  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری