Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن معظمی کارشناس مسایل حقوقی با بیان اینکه سردار سلیمانی منادی صلح و امنیت بین المللی بود، افزود: ترور سردار سلیمانی نقض مواد 1 و 2 منشور حقوق بین الملل 1945 سانفرانسیسکو می باشد و بنابراین دولت آمریکا با اعلان دستور ترور شهید سلیمانی عملا خود را به عنوان تروریسم دولتی که ناقض حاکمیت ملی دولت های ایران و عراق بوده و ناقض اصل تساوی کشورها برابر قواعد و اصول حقوق بین المللی است ، معرفی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، حسن معظمی کارشناس حقوقی در گفتگو با خبرنگار ما در اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به تشریح ابعاد حقوقی جنایت تروریست های آمریکایی پرداخت و اظهار داشت: ترور شهید سلیمانی امری غیر شرعی و غیر اخلاقی بود که به نوعی نقض اصول حقوقی بین المللی محسوب می شد.

وی افزود: در عصر حاضر حل و فصل اختلافات بین المللی باید مبتنی بر طرق مسالمت آمیز باشد و استفاده از قوه قهریه و ترور به شدت محکوم است.

این کارشناس حقوقی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ، تفکرات مرتجع، متحجر و ضعیف که توانایی اقناع افکار عمومی و قدرت مذاکره برای حل اختلافات در بحران های حساس تاریخی را نداشتند اقدام به حذف فیزیکی طرف مقابل می نمودند ر تاریخ اسلام و ائمه اطهار (ع) نیز شخصیت های تاثیرگذار انسان ساز و مکتب ساز همواره به دست قوم ظالم و کافر به شهادت می رسیدند.

معظمی ادامه داد: دولت امریکا با تشدید تحریم های ظالمانه علیه کشور ایران عملا از عهدنامه مودت 1955 خارج شده بود و این خروج مقدمه ای بود برای اقدامات ضد حقوق بشری و حقوق مکتسبه جمهوری اسلامی ایران و در واقع دولت آمریکا با این جنایت مصونیت دیپلماتیک سردار سلیمانی را در کشور عراق نقض کرد و این اقدام نقض صریح کنوانسیون حمایت از دیپلمات ها می باشد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی منادی صلح و امنیت بین المللی بود افزود: ترور سردار سلیمانی نقض مواد 1 و 2 منشور حقوق بین الملل 1945 سانفرانسیسکو می باشد و بنابراین دولت آمریکا با اعلان دستور ترور شهید سلیمانی عملا خود را به عنوان تروریسم دولتی که ناقض حاکمیت ملی دولت های ایران و عراق بوده و ناقض اصل تساوی کشورها برابر قواعد و اصول حقوق بین المللی استT معرفی می کند.

به گفته معظمی دولت آمریکا بار دیگر با این اقدام خود ثابت نمود که پایبند به اصول و قواعد حقوق بین الملل نمی باشد و برای کسب منافع خود به هر اقدامی دست خواهد زد.

وی به راه حل های مقابله با دولت متخاصم آمریکا اشاره نمود و ادامه داد: برابر قواعد حقوق بین الملل شکایت مستقیم در دیوان بین المللی کیفری و ارجاع پرونده شکایت از طریق شورای امنیت به دیوان بین المللی راهکار مقابله با دولت آمریکا است اما با توجه به اینکه آمریکا دیوان بین المللی را قبول ندارد و حتی اقدام به تحریم دادستان دیوان بین المللی نیز نموده است ؛ شکایت مستقیم عملا منتفی است.

معظمی افزود: از سوی دیگر ارجاع پرونده از طریق شورای امنیت نیز امری زمان بر و محال می باشد چرا که حتی فرض بر امکان وتو آمریکا نیز وجود دارد.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه اگر بخواهیم آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی را با توسل به اصل صلاحیت جهانی بند الف ماده 5 قانون مجازات اسلامی محاکمه نماییم نیز در مرحله اجرای حکم قطعا با مشکلاتی روبرو خواهیم شد افزود: اینجاست که با توسل به آیه ی شریفه 194 سوره بقره و آیه 14 سوره توبه و حکم شرعی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) مبنی بر انتقام سخت که در انتظار جنایتکاران است و در سیره ی رسول اکرم (ص) نیز انتقام سخت خروج مشرکان و کافران از سرزمین مسلمانان بود را یادآور می شود که این امر به عنوان یک مطالبه از دولت محترم و نهادهای تابعه آن از جمله شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح بخواهیم که به منظور تادیب مجرم و جلوگیری از تجری مجرمان بین المللی و اصلاح زمین از فساد و یاری مومنان و جبهه مقاومت هر چه سریع تر عاملان و آمران را به سزای اعمالشان برسانند تا درس عبرتی باشد برای ظالمان، کافران ، منافقان و تعدی کنندگان به امنیت و صلح بین المللی.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ترور شهید سلیمانی دیوان بین المللی حقوق بین الملل دولت آمریکا سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۰۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ما ملت شهادتیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی

دریافت 22 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یک روح در دو بدن؛ «ما ملت امام حسینیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی، این کلیپ برای اولین بار منتشر شده است.

کد خبر 6095475

دیگر خبرها

  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • تشریح جزئیات اعزام کاروان‌های حج تمتع استان تهران
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • «ما ملت شهادتیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی
  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • ابعاد رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • گور‌های جمعی، مکان‌هایی که ابعاد نقض حقوق شهدای غزه را افشا می‌کند