Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-28@19:48:53 GMT

بازگشت وظایف اصلی وزارت صمت به این مجموعه

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۱۰۷۲

تهران- وزیر صنعت معدن و تجارت انتقال وظایف این وزارتخانه به سایر دستگاه‌ها را از آسیب‌های آن ذکر کرد و گفت: با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده وظایف وزارت صمت در حال بازگشت به این مجموعه است.

ه گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علیرضا رزم حسینی» در نشست با حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: تجارت خارجی، فولاد، قیمت گذاری در کالاهایی مثل خودرو با وزارت صمت است اما افراد زیادی در آن دخیل هستند که با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده وظایف دوباره به این مجموعه در حال بازگشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تامین معیشت مردم را از وظایف مهم وزارت صمت دانست و ادامه داد: چندین متغیر اقتصادی مستقیم بر معیشت مردم تاثیر دارد که نخستین آن تغییر نرخ ارز است و صنایعی که به نرخ ارز وابسته‌اند با تغییر آن، متاثر خواهند شد.از سوی دیگر زمانی که حجم زیادی حباب پولی در کشور وجودداشته باشد به سمت سرمایه گذاری بر محل‌هایی مثل مسکن، خودرو و مواردی از این قبیل خواهد رفت که باز هم بر بازار و تامین معیشت مردم تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: پیش از این کسانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه نیما عرضه نمی‌کردند مشمول پیگیری قضایی می‌شدند، اما واردات در مقابل صادرات آزاد شد تا به راحتی بتوانند تعهد ارزی کرده و با این روند ترخیص کالاهای مانده در گمرک حل شد.

وی ابلاغ سیاست‌های جدید صادراتی را گره گشای مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و خواستار تمدید اعتبار مصوبه شورای عالی سران برای تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار به خصوص در این شرایط حساس کنونی شد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: ستاد تنطیم بازار مصوبه ای از شورای عالی سران قوا داشت که به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده بود تا وزارت صمت با این ابزار اجازه کنترل بازار را داشته باشد. اما از ابتدای سال این اعتبار به پایان رسید و ستاد دیگر توان مداخله در کنترل کالاهای صادراتی و اقدام برای کنترل بازار در برخی اقلام را نداشت.

وزیر صمت گفت: در فرایند فعلی با تاخیر حداقل ۳ ماهه در تصمیم گیری، تایید و اجرا مواجه خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در بازار فاصله زیادی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: مجوز فروشی، امتیازها و انحصار، امضاهای طلایی، فساد، رانتخواری و هزاران دلیل دیگر باعث افزایش قیمت در فولاد، خودرو و بازار شدند، اما در خط مقدم برای مقابله با این فسادها هستیم.

رزم حسینی ادامه داد: در فولاد ظلمی به مصرف کنندگان می‌شد و کالایی که در داخل تولید می‌شد با قیمت جهانی به فروش می‌رسید. ما شروع به کنترل قیمت کردیم و شیوه‌نامه عرضه محصولات فولادی در بورس را ارائه دادیم که در همین زمینه قیمت ۱۶ هزار تومانی میلگرد به زیر ۸ هزار تومان رسید.

تمرکز فعالیت‌های صنعت خودرو در سازمان ایدرو

وزیر صمت با بیان اینکه پذیرفتنی نیست که ملت ایران خودرویی با ضریب اطمینان و قیمت مناسب نداشته باشند، خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های صنعت خودرو در سازمان ایدرو متمرکز شده تا هم انحصار شکسته شده و هم زیان خودروسازها رفع شود.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان و نقش مهم وزارت صمت در تامین معیشت مردم در این برهه حساس کنونی، خواستار حمایت همه ارکان نظام از مجموعه وزارت صمت برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه شد.

برچسب ها: وزارت صمت ، رزم حسینی ، درویشیان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LNy

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزارت صمت رزم حسینی درویشیان معیشت مردم وزارت صمت رزم حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور