Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-27@22:14:40 GMT

کمک بی‌نظیر فناوری به فرد فلج چهار اندام+عکس

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۲۳۰۰

کمک بی‌نظیر فناوری به فرد فلج چهار اندام+عکس

صراط: "رابرت بوز چمیولوسکی" (Robert 'Buz' Chmielewski) زمانیکه نوجوان بود، هنگام موج سواری سانحه‌ای برای وی رخ داد و فلج شد؛ اما در سال ۲۰۱۹ وی تحت یک عمل جراحی ۱۰ ساعته قرار گرفت تا پزشکان ۶ الکترود را برای کنترل یک جفت بازوی رباتیک در مغز او قرار دهند.  
به گزارش ایسنا، "چمیولوسکی" با کمک محققان دانشکده پزشکی جانز هاپکینز اکنون قادر است با هر دو بازوی مصنوعی خود کار کند و آن‌ها را برای انجام کار‌های جداگانه حرکت دهد و اکنون برای مثال می‌تواند خودش با کمک این دست‌ها یک کیک در دهان خودش بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: اینکه از افکارم برای دستور دادن به اندام‌های رباتیک و حرکت آن‌ها برای غذا دادن به خودم استفاده می‌کنم، بسیار جالب است.

من می‌خواستم بتوانم کار‌های بیشتری از آن انجام دهم. او زمانیکه ۱۶ ساله بود هنگام موج سواری در مریلند حادثه‌ای برای وی رخ داد و این امر باعث شد وی از شانه‌ها به سمت پایین فلج شود.

اما در سن ۴۹ سالگی او داوطلب برنامه تحقیق با جانز هاپکینز (research program with Johns Hopkins) شد. هنگامی که در سال ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی قرار گرفت، هدف از این عمل آن بود که حس در دست‌های او بهبود پیدا کرده و کمی افزایش یابد و این امر به او توانایی کار با بازو‌های مصنوعی رباتیک را بدهد.


اندازه هر آرایه دو و نیم اینچ مربع است و در زیر لبه‌های کوچکی دارد. سه الکترود به بازو‌های چپ و راست وی متصل می‌شوند و بقیه نیز به نواحی مغزی متصل هستند تا بازخورد حسی را در انگشتان دست مصنوعی پخش می‌کنند.

تنها چند ماه پس از عمل جراحی، وی توانست بازو‌های رباتیک را از طریق واسط مغز و رایانه که توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز (APL) ساخته شده بود، کنترل کند.

"پابلو سلنیک" (Pablo Celnik)، مدیر طب فیزیکی و توانبخشی این دانشگاه و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت: این نوع تحقیق که معروف به واسط مغز و رایانه (BCI) است، در بیشتر موارد فقط بر روی یک بخش تمرکز دارد و اینجا تمرکز بر روی یک بازو بود که از یک طرف مغز کنترل می‌شود.

دانشمندان این پروژه قصد داشتند تا یک سیستم حلقه بسته طراحی کنند که تلفیق هوش مصنوعی، رباتیک و واسط مغز و رایانه باشد.

این مرد با استفاده از این سیستم توانست دو بازو را دستکاری کرده و حرکت دهد و کار‌های مختلفی را انجام دهد که این کار‌ها شامل نگه داشتن کیک روی بشقاب و برش دادن آن است و سپس بازوی دیگر به وی اجازه می‌دهد تا غذای خود را بخورد.

"دیوید هندلمن" (David Handelman)، یک متخصص رباتیک ارشد گفت: با ترکیب سیگنال‌های واسط مغز و رایانه با رباتیک و هوش مصنوعی، ما به انسان اجازه می‌دهیم تا روی قسمت‌هایی از مغز که بیشترین اهمیت را دارند، تمرکز کند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: فناوری رباتیک حوزه پزشکی جانز هاپکینز صراط واسط مغز و رایانه کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۲۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک‌تایمز، محققان آمریکایی یک سیستم هوش مصنوعی مولد ساخته‌اند که می‌تواند به مکانیسم‌های میکروسکوپی زیستی نقشه راه بدهد تا دی ان ای انسان را ویرایش کند.

فناوری جدید این پژوهشگران که اهل برکلی آمریکا هستند مبتنی بر همان روش‌هایی است که چت‌جی‌پی‌تی را هدایت می‌کند و در واقع یک چت‌بات آنلاین است که از هوش مصنوعی برای تجزیه‌و‌تحلیلِ حجم وسیعی از داده‌ها مانند مقالات ویکی‌پدیا، کتاب‌ها و گزارش‌های چت برای تولید زبان استفاده می‌کند.

این فناوری که پروفلوئنت (Profluent) نام دارد، مقادیر عظیمی از داده‌های زیستی، از جمله مکانیسم‌های میکروسکوپیِ مورد استفاده دانشمندان برای ویرایش دی ان‌ای انسان را تجزیه و تحلیل می‌کند تا ویرایشگر‌های ژنی جدید ایجاد کنند.

این ویرایشگر‌های ژن، بر اساس روش‌های برنده جایزه نوبل عمل می‌کنند که مکانیسم‌های زیستی معروف به کریسپر (CRISPR) را شامل می‌شوند. فناوری مبتنی بر کریسپر در حال حاضر روش مطالعه و مبارزه دانشمندان با بیماری‌ها را تغییر می‌دهد و راهی برای تغییر ژن‌هایی ارائه می‌دهد که باعث بیماری‌های ارثی مانند کم‌خونی سلول داسی شکل و نابینایی می‌شوند.

پروفلوئنت از یکی از ویرایشگر‌های ژن تولید‌شده توسط هوش مصنوعی به نام اُپن کریسپر-۱ (OpenCRISPR-۱) برای ویرایش دی ان‌ای انسان استفاده کرده است.

فناوری هوش مصنوعی پروفلوئنت توسط یک شبکه عصبی هدایت می‌شود، یک سیستم ریاضی که مهارت‌ها را با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها یاد می‌گیرد. پروفلوئنت رفتار ویرایشگر‌های ژن کریسپر را که از طبیع استخراج شده‌اند تجزیه‌وتحلیل می‌کند و می‌آموزد که چگونه ویرایشگر‌های ژن کاملاً جدید ایجاد کند.

این پروژه بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند مراقبت‌های پزشکی را بهبود بخشد. به عنوان مثال، دانشمندان دانشگاه واشنگتن از روش‌های چت‌بات‌هایی، چون چت‌جی‌پی‌تی و نرم‌افزار‌های ساخت عکس مانند  میدجرنی (Midjourney) برای ایجاد پروتئین‌های کاملاً جدید استفاده می‌کنند. این پروتئین‌ها مولکول‌هایی میکروسکوپی هستند که تمام زندگی انسان را هدایت می‌کنند و نقش مهمی در تسریع توسعه واکسن‌های جدید دارند.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند
  • فناوری در خدمت جنایت
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است