Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@06:52:27 GMT

سرنوشت جبهه مقاومت پس از سردار سلیمانی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۳۰۵۷

سرنوشت جبهه مقاومت پس از سردار سلیمانی

در ۱۳ دی‌ماه سال گذشته، دنیا شاهد یکی از خطرناک‌ترین و خبیثانه‌ترین عملیات‌های ترور در طول تاریخ معاصر غرب آسیا بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، مصطفی هدایی در یادداشتی نوشت: در ۱۳ دی‌ماه سال گذشته، دنیا شاهد یکی از خطرناک‌ترین و خبیثانه‌ترین عملیات‌های ترور در طول تاریخ معاصر غرب آسیا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بامداد جمعه آن روز، جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین سرباز خود را در خارج از مرزها از دست داد.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، پس از سال‌ها مجاهدت درنهایت به آرزوی دیرینه خود، شهادت نایل آمد اما داغی بزرگ بر دل میلیون‌ها ایرانی و دوستداران جبهه مقاومت در عرصه بین‌المللی برجای گذاشت.

همان‌گونه که شهید بهشتی با شهادتش، انقلاب را بیمه کرد، شهید قاسم سلیمانی نیز با خونش، جبهه مقاومت را بیمه کرد.

به‌هرحال آنچه با عنوان محور مقاومت یا جبهه مقاومت در توصیف تعدادی از کشورها و گروه‌ها در منطقه غرب آسیا به کار گرفته می‌شود، بخش عمده موفقیت و شکل‌گیری آن ماحصل تلاش‌های سردار سلیمانی در قوام‌بخشی به مقاومت بود.

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در حال حاضر در ذهن تحلیلگران در جریان است، وضعیت جبهه مقاومت پس از شهادت فرمانده سابق سپاه قدس ایران است.

پاسخ به این سؤال کلیدی را باید در تاریخ جبهه مقاومت از بدو تولد تا بلوغش جست‌وجو کرد. اگر مبدأ تولد جبهه مقاومت را انقلاب اسلامی ایران قرار دهیم، در طول چهار دهه اخیر، بسیاری از تحولات و رویدادها باعث قوام‌بخشی و انسجام این جبهه شده است. جنگ‌های داخلی، تهاجمات بین‌المللی، ترورها و توطئه‌های داخلی نه‌تنها کشورها و گروه‌های عضو محور مقاومت را تضعیف نکرد بلکه باعث گسترش و اهمیت این محور و گفتمان آن در منطقه و جهان شد.

در حال حاضر جبهه مقاومت، یک بازیگر فعال و تأثیرگذار در کشورهای مبدأ و سراسر منطقه است. هرگونه تغییر و تحولی بنیادی در منطقه بدون در نظر گرفتن این جبهه، امکان شکل‌گیری و یا ادامه ندارد.

ترور سردار سلیمانی توسط ارتش ایالات‌متحده آمریکا، گویای همین واقعیت است که نقش محور مقاومت در معادلات منطقه به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش‌یافته بود و دولت آمریکا برای تضعیف و عقبگرد چنین شرایطی، برنامه ترور فرمانده سپاه قدس ایران را در دستور کار قرار داد.

تغییر معادلات و موازنه منطقه‌ای قدرت ازجمله اهداف ترور بوده که با در نظر گرفتن تحولات گذشته، چنین روندی بسیار بعید به نظر می‌رسد. بررسی تاریخ گروه‌های مقاومت در لبنان، عراق، فلسطین و یمن خلاف این فرضیه را به اثبات می‌رساند.

برخی از فرماندهان و رهبران گروه‌های مقاومت در چند دهه اخیر توسط عوامل داخلی یا توطئه خارجی ترور شدند، ولی روند تحولات به‌گونه‌ای پیش رفت که نه‌تنها آسیبی به جبهه مقاومت وارد نشد بلکه، آن را گسترش داد و به یک بازیگر بزرگ و مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل کرد.

از این‌رو، شهادت سردار سلیمانی نه‌تنها خللی در این مسیر ایجاد نخواهد کرد  بلکه به‌مانند خونی تازه در رگ‌های جبهه مقاومت عمل خواهد کرد و باید شاهد تحولات بنیادین در آینده بود.

همچنین یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که به قوام و ادامه حیات جبهه مقاومت کمک کرده، تفاوت ماهوی آن با سایر الگوها و روندهای قدرت و اقتدار در حوزه بین‌الملل است. این مؤلفه مهم نیز، گفتمان مقاومت انقلابی در غرب آسیاست. این پرونده تلاش کرده تا چنین مؤلفه‌هایی را تجزیه‌وتحلیل کند.

از این‌رو مقاومت قائم به یک فرد یا رهبر نیست بلکه افراد، گروه‌ها و کشورها زیر سایه گفتمان مقاومت قرار می‌گیرند و به عضوی یا بخشی از آن درروند تحولات کنونی و آینده تبدیل می‌شوند.

در کنار این و با نگاه واقع‌گرایانه، وجود محور مقاومت نوع بازدارندگی در منطقه غرب آسیا به نفع کشورها و گروه‌های تحت لوای آن ایجاد کرده است.

هزینه مقابله با عناصر محور مقاومت بسیار بالا رفته و موارد متعددی در این زمینه می‌توان مثال زد، ازجمله می‌توان به عدم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان بعد از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

انصارالله یمن با تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۹۴ شمسی نه‌تنها تضعیف نشد بلکه به بازیگر اصلی تحولات کشور یمن تبدیل‌شده است.

باتلاقی که در یمن برای عربستان شکل‌گرفته، نیازمند هزینه‌های بسیار ازلحاظ مالی  نظامی و حیثیتی برای خروج از آن است.

در جنگ داخلی سوریه، علی‌رغم اتحاد بزرگ بین‌المللی برای سرنگونی بشار اسد؛ رئیس‌جمهور این کشور، شکست گروه‌های تروریستی و اعتراف جهانی به بقای اسد را شاهد هستیم، همین مورد در عراق نیز ساری و جاری است. شکست گروه‌های تروریستی تکفیری، ازجمله دستاوردهای مهم محور مقاومت در چند سال اخیر بوده که علاوه برافزایش امنیت کشورها، دامنه نفوذ و تأثیرگذاری محور مقاومت را نیز افزایش داده است.

این موضوع به آن معنا نیست که تحولات بدون تنش ادامه خواهد یافت بلکه درصحنه بزرگ قدرت، اقدامات کشورهای غربی برای تروریستی اعلام کردن گروه‌های مقاومت، نقطه زنی‌ها، توطئه‌های بین‌المللی، تحریم و فشار اقتصادی و …  به‌صورت گسترده‌ای در جریان است.

انتهای پیام/*

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سردار سلیمانی جبهه مقاومت محور مقاومت بین المللی غرب آسیا نه تنها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار

دریافت 26 MB

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود نماهنگ «نحن المنتقمون» را به خوانندگی ابوذر روحی خواننده قطعه مشهور «سلام فرمانده» منتشر کرد.

در این نماهنگ مرتضی باغبانی شاعر، احسان جوادی آهنگساز و سیدامیرحسین موسوی تدوین دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

ابوذر روحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره پروژه «نحن المنتقمون» توضیح داده بود: آنچه در این پروژه برای گروه تولید از درجه اهمیت برخوردار بود تولید یک نماهنگ جدید با موضوع محور مقاومت در قالب نماهنگ ۲ زبانه عربی و فارسی است که در آن مضامین جبهه مقاومت و قدردانی از رزمندگان جبهه مقاومت در لبنان، عراق، یمن و فلسطین اشغالی مورد توجه است. مضامینی چون «لبنانی قوت ما»، «عراق افتخار ما»، «ایرانی ارتش ما»، «یمن عهد ما»، «غزه صبر ما»، «ای صهیونیست‌ها ما مقاومت هستیم، ما انتقام جویانیم» که تلاش شده در قالبی متفاوت برای مخاطبان ارایه شود.

این خواننده آثار انقلابی بیان کرد: البته پیش از این قرار بود ما درباره «عملیات وعده صادق» نماهنگی را تولید کنیم اما چون می‌خواستیم تمام تلاش و رشادت رزمندگان جبهه مقاومت در دنیا پیش روی مخاطبان قرار گیرد، فضای گسترده‌تری را طراح کردیم. در این چارچوب قسمت اول نماهنگ درباره مظلومیت مردم غزه، قسمت دوم درباره قدرت جبهه مقاومت و قسمت سوم در راستای قدردانی از شهدای گرانقدر جبهه مقاومت است که دربرگیرنده تفاوت‌هایی هم هست.

کد خبر 6091187 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • حکومت‌های منطقه با جبهه مقاومت همراهی کنند
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار