Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، «سعید کشمیری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص عوارض ناشی از زونا گت: زونا ویروس آبله‌ مرغانی است که در بدن باقی مانده و منتظر می‌شود تا سطح ایمنی بدن پائین آمده و یا فرد به بیماری مزمن دیگری دچار شود و یا سن افراد بالا رفته و خود را به اشکال مختلف نشان دهد تا جایی که نیمی از افراد بالای 70 سال را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در آن زمان ویروس حمله خود را شروع کرده و مناطق مختلفی از پوست از جمله صورت، گردن، سینه، پا و یا هر جای دیگری از بدن خود را نشان می‌دهد، فقط این‌بار در نیمی از بدن و به صورت کمربندی روی یک عصب خاص ظاهر می‌شود، در واقع هر کسی که آبله مرغان را تجربه کرده مستعد درگیری زونا هم هست.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه زونا دو نوع درد دارد، اظهار کرد: یکی درد حین بیماری و یکی درد پس از بهبودی تاول‌ها، این تاول‌ها شفاف است و می‌درخشد و مثل دانه‌های شبنم است، درد ثانویه که بعد از گرفتاری عصب ایجاد می‌شود بسیار رنج‌آور است و بیمار را به انوع مطب‌ها می‌کشاند و در نهایت که به متخصصان درد مراجعه می‌کنند ما با استفاده از دستگاه، عصب درد را شناسایی می‌کنیم و به ریشه عصب دارو تزریق کرده و آن عصب را موقتا از کار می‌اندازیم و این خطی که عضو بیمار را درگیر کرده خاموش می‌کنیم.

کشمیری همچنین عنوان کرد: زونا در ابتدا حتی تاول ندارد، بعد از چند روز تاول‌ها ظاهر می‌شود و بعد از آن حتی تاول‌ها هم از بین می‌رود اما درد آن باقی می‌ماند و در این مدت ممکن است افراد به انواع پزشکان مراجعه کرده و حتی داروهای مختلفی هم استفاده کنند، اما گاهی درد به حدی است که با شدیدترین مسکن‌ها هم درمان نمی‌شود.

وی با تأکید براینکه داروی بسیاری عالی برای مرحله تاول داریم که ضد ویروسی است و در ایران هم تولید می‌شود و خیلی خوب هم جواب می‌دهد، گفت: در واقع درمان مرحله اول پماد است و قرص ضد ویروس اگر درد آرام نشد با مراجعه به متخصصان درد می‌توانیم انتقال درد را به سایر نقاط کاهش دهیم و باعث کاهش درد شویم، بدترین حالت زونا در صورت است که چشم و قرنیه را درگیر کرده و حتی منجر به  نابینایی می‌شود، ما حتی داشتیم بیماری که چهار سال درد داشته و سرگردان بوده است.

این متخصص درد ادامه داد: چون تخصص درد در کشور خیلی شناخته شده نیست شاید در کل کشور 200 متخصص درد داریم و حدود 10 سال است که در ایران چنین تخصصی وجود دارد، اما در حال حاضر در کل کشور متخصصان درد حضور داشته و در خدمت مردم هستند.

کشمیری در خصوص عملکرد و درمان‌های این تخصص روی دیگر دردها توضیح داد: مثلا یک نفر دیسک را عمل کرده اما هنوز درد دارد که درد بعد از عمل است، یا در صورت آسیب‌دیدگی عصب یا در دردهای افراد دیابتی که سیستم‌های سمپاتیک‌شان از کار می‌افتد ما با مداخلاتی که انجام می‌دهیم  فشار عصب سمپاتیک را از روی عصب برمی‌داریم و در نتیجه درد کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص دردهای دیابتی یادآور شد: دیابتی‌ها معمولا پا و دست‌شان درد می‌گیرد، ممکن است دچار بی‌حسی و گزگز کلافه‌کننده ای شوند و دردهای بدی را تجربه کنند، این به این دلیل است که در طول مسیر عصب یک سری عارضه داریم که مرتب پیام‌هایی به مغز می‌دهد که اصلا وجود خارجی ندارد، یعنی خود عصب اختلال ایجاد کرده و درمانش هم استفاده از داروهایی است که اجازه انتقال این پیام را ندهد، دراین شرایط اگر خون‌رسانی مختل شده باشد و سیستم سمپاتیک مشکلاتی پیدا کرده باشد باید به متخصص درد مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایان تصریح کرد: متخصصان درد با تزریق‌هایی که کنار مهره‌های کمر انجام می‌دهند درد را آرام می‌کنند به شکلی که با سوزن‌های مخصوص و با تزریق سمپاتیک آنها را بلاک می‌کنیم و پیام‌هایی که باعث شده بود رگ‌های خون‌رسان تنگ شود به آن رگ نمی‌رسد، رگ باز شده و خون‌رسانی انجام می‌شود و درد از بین می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: درد دیابت عملکرد دارو متخصصان درد تاول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سن مناسب برای انجام تست دیابت

اعظم کوه‌کن، با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت آگاهی کافی و لازم ندارد،  گفت: بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که بهترین سن و زمان مناسب برای انجام تست دیابت  چه موقع است. با توجه به شیوع روزافزون دیابت و براساس دستورالعمل های جهانی، تست غربالگری قند خون از  ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی کاهش یافته، به همین دلیل، افراد بالای ۳۵ سال باید نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری پویش «سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا» طی سال گذشته از سوی وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است، مسئولان باید به این مهم توجه کنند. نتایج حاصل از اجرای این پویش می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آینده به کار گرفته شود. گام نخست برای کنترل و پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون در جامعه، برنامه‌ریزی صحیح کشوری در حوزه سلامت و تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.

کوه‌کن ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مخاطبان  از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار است. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم تحرک، خویشاوندان درجه اول مبتلا به دیابت باید نسبت به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق «رسانه‌های عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند، در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به نحوی که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانواده‌ها در تمام شهرها وجود داشته باشد. 

وی درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای بیماران دیابتی گفت: به طور کلی می‌توان گفت اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در ۳ بخش می‌توان متمرکز کرد؛ گام نخست، آموزش همگانی و مردمی و روز آمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین گام، اقدامات موثر است؛ منظور این است که مراکز درمانی به صورت جامع‌نگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند؛ یعنی فقط دارو تجویز نکنند بلکه باید با مشاوره رو در رو با افراد دیابتی و خانواده‌ها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاوره‌های لازم با بیماران از جمله سیاست‌های تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم می‌کند. اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد. 

این متخصص با بیان اینکه بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر این است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید، افزود: به طور مثال، برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی درباره میزان قند ناشتا یا قند ۲ ساعته ندارند؛ مشاهده می‌شود در پاره‌ای موارد حتی افراد تحصیل‌کرده نسبت به میزان قند خون خود بی‌اطلاع هستند. برنامه‌های مربوط به دیابت باید به صورت فصلی یا ماهانه انجام شود؛ به نحوی که عموم مردم نسبت به بیماری دیابت آگاهی داشته باشند. هنگامی که مردم نسبت به دیابت آگاهی داشته باشند، دانش عمومی افزایش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • نقش موثر متخصصان مامایی در اجرای طرح جوانی جمعیت
  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • روزانه چند ساعت بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی
  • اشتباه قند خونی درباره دیابت
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • درمان جدید بیماری آلزایمر